Název objektu | Sojuz 1 <=Союз 1> |
SSC | 2759 |
Start | 1967-04-23 00:35:00 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz |
Stav objektu | havaroval na Zemi |
Zánik | 1967-04-24 03:24 UT, 65 km V Orsk (SSSR) |
Životnost | 1.117 dne, tj. 0.0031 roku |
Provozovatel | Sovětský svaz |
Výrobce | Sovětský svaz |
Kategorie | pilotovaná kosmická loď |
Hmotnost | 6450 kg |
Poznámka | SPACE 2000 uvádí hodinu startu 00:35 UT, přistání 03:24 UT. Zde uvedeno dle Vojevodin. |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1967-04-23 | Země | 1967-04-24 | Země | Vladimir M. Komarov <=Владимир М. Комаров> | SUN | 2 | KK |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
67-04-23.4 | G | 51.64° | 88.52 min | 198 km | 211 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná kosmická loď. Vyrobilo ji a provozuje Central'noje konstruktorskoje bjuro eksperimental'nogo mašinostrojenija (CKBEM) <=Центральное конструкторское бюро экспериментального машиностроения (ЦКБЕМ)> (dř. OKB-1 <=ОКБ-1>, nyní OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>), Kaliningrad (nyní Koroljov), Moskovskaja obl., RSFSR (SSSR).
Loď typu Sojuz <=Союз> (typové označení 11F615 <=11Ф615>, <=7К-ОК/А/>, výr. č. 4) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části: návratového modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>, obytné sekce BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-aggregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-аггрегатный отсек]>.
V modulu SA <=СА> kuželového tvaru o délce 2.16 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 3.85 m3 (z toho prostor pro osádku 2.5 m3) jsou umístěna 3 křesla pro kosmonauty, prvky řízení, kontejnery pro dopravu nákladu na Zemi a nouzové zásoby potravin a vody. V přední části je kruhový průlez do obytného úseku o světlosti 0.6 m. V přední části jsou ve dvou hermetických kontejnerech umístěny padákové systémy: hlavní o ploše 1000 m2 a záložní o ploše 570 m2. Povrch SA je pokryt ablativním štítem. Na spodní straně jsou umístěny 4 motory měkkého přistání.
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. V přední části je umístěno aktivní stykovací zařízení, bez možnosti přestupu osádky.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek sloužící k připojení návratového modulu nese 10 motorků o tahu 100 N pro stabilizaci a drobné korekce dráhy včetně zásob jednosložkových KPL (peroxid vodíku). V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese motorovou jednotku KTDU-35 [=korretirujušče-tormoznaja dvigatel'naja ustanovka] <=КТДУ-35 [=корретирующее-тормозная двигательная установка]> s hlavním jednokomorovým motorem o tahu 4.09 kN a záložním dvoukomorovým motorem o tahu 4.03 kN včetně nádrží na KPL a turbočerpadel pro dopravu KPL (asym. dimetylhydrazin a oxid dusičitý). Dále jsou zde 4 korekční motory o tahu 100 N a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému o tahu 10-14.7 N. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 8.37 m.
Celá kosmická loď je pokryta izolační obšívkou zelené barvy. V průběhu startu je umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor záchranného systému na TPL o tahu 785 kN.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní.
První pilotovaný let kosmické lodi této řady. Předchozím v této řadě je prototyp pod označením Kosmos 140 (1967-009A), dalším je Kosmos 186 (1967-105A). Následujícím pilotovaným letem je Sojuz 2 (1968-093A).
Datum | Událost |
---|---|
1967-04-23 |
00:35:00 UT: Vzlet.
Po navedení na oběžnou dráhu se nevyklopil jeden ze dvou panelů fotovoltaických baterií. V průběhu letu byly problémy s orientací lodi. Proto byl odvolán plánovaný start Sojuzu 2, který se měl k lodi Sojuz 1 připojit. |
1967-04-24 | 03:24 UT kabina dopadla na zem 65 km východně od města Orsk rychlostí 35-40 m/s a kosmonaut zahynul. Po dopadu došlo k explozi brzdicích raket a kabinu zcela zničil následný požár. K havárii došlo v důsledku závady na padákovém systému. Stabilizační padák nevytáhl hlavní padák a sám se neoddělil. V důsledku toho se záložní padák plně neotevřel. |
Datum poslední úpravy: 2011-05-13 06:22:44 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |