Název objektu | Sojuz 19 <=Союз 19> |
EPAS [=Experimental'nyj poljot Apollon Sojuz] <=ЭПАС [=Эxпериментальный полёт Аполлон Союз]> | |
ASTP [=Apollo-Soyuz Test Project] | |
SSC | 8030 |
Start | 1975-07-15 12:20:00 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 1975-07-21 10:50:53 UT, 54 km SZ Arkalyk, Kazachstán, SSSR |
Životnost | 5.9381 dne, tj. 0.0163 roku |
Provozovatel | Sovětský svaz |
Výrobce | Sovětský svaz |
Kategorie | pilotovaná kosmická loď |
Hmotnost | 6570 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1975-07-15 | Země | 1975-07-21 | Země | Aleksej A. Leonov <=Алексей А. Леонов> | SUN | 2 | KK |
Valerij N. Kubasov <=Валерий Н. Кубасов> | SUN | 2 | BI |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
75-07-15.57 | G | 51.76° | 88.59 min | 191 km | 218 km | |
75-07-15.7 | G | 51.78° | 88.49 min | 186 km | 220 km | |
75-07-15.75 | G | 51.76° | 88.75 min | 185 km | 240 km | |
75-07-15.94 | G | 51.76° | 88.70 min | 198 km | 222 km | |
75-07-16.68 | G | 51.76° | 88.98 min | 218 km | 231 km | |
75-07-16.7 | G | 51.76° | 88.92 min | 218 km | 231 km | |
75-07-17.35 | G | 51.76° | 88.96 min | 217 km | 229 km | |
75-07-17.97 | G | 51.75° | 88.98 min | 217 km | 231 km | |
75-07-19.64 | G | 51.75° | 88.91 min | 215 km | 226 km | |
75-07-20.38 | G | 51.77° | 88.86 min | 213 km | 224 km | |
75-07-20.69 | G | 51.77° | 88.80 min | 210 km | 220 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná kosmická loď. Vyrobilo ji a provozuje NPO Energija <=НПО Энергия>, Kaliningrad (nyní Koroljov), Moskovskaja obl., RSFSR (SSSR).
Loď typu Sojuz (typové označení 11F615A12, model 7K-TM, výr. č. 75) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části: návratového modulu SA [=spuskajemyj apparat], obytné sekce BO [=bytovoj otsek] a přístrojové sekce PAO [=priborno-aggregatnyj otsek].
V modulu SA kuželového tvaru o délce 2.16 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 3.85 m3 (z toho prostor pro osádku 2.5 m3) jsou umístěna 2 křesla pro kosmonauty, prvky řízení, kontejnery pro dopravu nákladu na Zemi a nouzové zásoby potravin a vody. V přední části je kruhový průlez do obytného úseku o světlosti 0.6 m. V přední části jsou ve dvou hermetických kontejnerech umístěny padákové systémy: hlavní o ploše 1000 m2 a záložní o ploše 570 m2. Povrch SA je pokryt ablativním štítem. Na spodní straně jsou umístěny 4 motory měkkého přistání.
Sekce BO ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. V přední části je umístěno periferní androgynní stykovací zařízení APAS a průlez, umožňující přestup osádky.
Sekce PAO sestává ze tří úseků. Přechodový úsek sloužící k připojení návratového modulu nese 10 motorků o tahu 100 N pro stabilizaci a drobné korekce dráhy včetně zásob jednosložkových KPL (peroxid vodíku). V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese motorovou jednotku KTDU-35 s hlavním jednokomorovým motorem o tahu 4.09 kN a záložním dvoukomorovým motorem o tahu 4.03 kN včetně nádrží na KPL a turbočerpadel pro dopravu KPL (asym. dimetylhydrazin a oxid dusičitý). Dále jsou zde 4 korekční motory o tahu 100 N a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému o tahu 10-14.7 N. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 8.37 m.
Celá kosmická loď je pokryta izolační obšívkou zelené barvy. V průběhu startu je umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor záchranného systému na TPL o tahu 785 kN.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní.
Předchozí kosmickou lodí této řady je Sojuz 18 (1975-044A), další je Sojuz 20 (1975-106A).
Datum | Událost |
---|
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:14:23 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |