Název objektu | Sojuz-T 10 <=Союз-Т 10> |
SSC | 14701 |
Start | 1984-02-08 12:07:26 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Zánik | 1984-04-11 |
Životnost | 62 dny, tj. 0.17 roku |
Provozovatel | Sovětský svaz |
Výrobce | Sovětský svaz |
Kategorie | pilotovaná kosmická loď |
Hmotnost | 6850 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1984-02-08 | Země | 1984-02-09 | 1982-033A | Leonid D. Kizim <=Леонид Д. Кизим> | SUN | 2 | KK |
Vladimir A. Solovjov <=Владимир А. Соловёв> | SUN | 1 | BI | ||||
Oleg J. Aťkov <=Олег Й. А@ков> | SUN | 1 | KI | ||||
1984-04-11 | 1982-033A | 1984-04-11 | Země | Jurij V. Malyšev <=Юрий В. Малышев> | SUN | 2 | KK |
Gennadij M. Strekalov <=Геннадий М. Стрекалов> | SUN | 3 | BI | ||||
Rakesh Sharma | IND | 1 | KI |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Vyrobilo ji a provozuje NPO Energija <=НПО Энергия>, Kaliningrad (nyní Koroljov), Moskovskaja obl., RSFSR (SSSR).
Loď typu Sojuz-T (typové označení 11F732, model 7K-ST, výr. č. 16L) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části: návratového modulu SA [=spuskajemyj apparat], obytné sekce BO [=bytovoj otsek] a přístrojové sekce PAO [=priborno-aggregatnyj otsek].
V modulu SA kuželového tvaru o délce 2.14 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 3.85 m3 (z toho prostor pro osádku 2.5 m3) jsou umístěna 3 křesla pro kosmonauty, prvky řízení, kontejnery pro dopravu nákladu na Zemi a nouzové zásoby potravin a vody. V přední části je kruhový průlez do obytného úseku o světlosti 0.6 m. V přední části jsou ve dvou hermetických kontejnerech umístěny padákové systémy: hlavní o ploše 1000 m2 a záložní o ploše 570 m2. Povrch SA je pokryt ablativním štítem. Na spodní straně je umístěno 6 motorů měkkého přistání.
Sekce BO ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. V přední části je umístěno aktivní stykovací zařízení a průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice.
Sekce PAO sestává ze tří úseků. Přechodový úsek slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka], kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Celá kosmická loď je pokryta izolační obšívkou zelené barvy. V průběhu startu je umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor záchranného systému na TPL.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců.
Bezprostředně předcházející kosmická loď této řady, Sojuz-T typu 7K-ST výr. č. 15L (alias Sojuz-T 10-1) se 1983-09-26 pro havárii nosné rakety Sojuz U nedostala na oběžnou dráhu. Předchozí úspěšně vypuštěnou je Sojuz-T 9 (1983-062A), další je Sojuz-T 11 (1984-032A).
Datum | Událost |
---|---|
1984-02-08 |
Na 4. a 5. oběhu byly provedeny standardni manévry.
09:00 UT: Loď vykonala 19 oběhů a kosmonauti se připravili k odpočinku. |
1984-02-09 |
Na 17. a 18. oběhu se uskutečnily korekce dráhy.
14:32:30 UT: Loď se spojila s předním stykovacím uzlem stanice Saljut 7 (1982-033A). Závěrečná fáze manévru byla řízena posádkou, ke spojení došlo až po výstupu ze stínu nad Pacifikem. Manévr byl přerušen pro špatný úhel osvětlení stanice 8 min před stínem. Po dvou obězích, kdy byla prověřována hermetičnost spojení, přestoupila posádka na palubu stanice. |
1984-02-09 až | Součást stanice Saljut 7 (1982-033A). |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:15:55 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |