Název objektu | Raduga-1 1 <=Радуга-1 1> |
SSC | 20083 |
Start | 1989-06-21 23:35:00 UT, Bajkonur [=Baikonur], Proton-K/DM-2 |
Stav objektu | na geocentrické dráze |
Očekávaná životnost na dráze | neomezená |
Provozovatel | Sovětský svaz, MO SSSR |
Výrobce | Sovětský svaz, Poljot |
Kategorie | telekomunikační družice |
Hmotnost | 1965 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
89-06-21.32 | G | 1.51° | 1473.09 min | 36460 km | 36555 km | |
89-06-21.75 | G | 1.48° | 1474.78 min | 36486 km | 36595 km | |
89-06-21.75 | G | 1.54° | 1473.45 min | 36466 km | 36563 km | |
89-06-21.75 | G | 1.51° | 1474.60 min | 36484 km | 36590 km | |
89-06-25.82 | G | 1.51° | 1456.27 min | 36139 km | 36223 km | |
89-06-25.85 | G | 1.49° | 1457.61 min | 36143 km | 36270 km | |
89-06-26.86 | G | 1.50° | 1456.28 min | 36138 km | 36223 km | |
89-07-01.84 | G | 1.50° | 1436.23 min | 35765 km | 35814 km | |
89-09-04.67 | G | 1.30° | 1436.20 min | 35762 km | 35815 km | |
89-11-24.45 | G | 1.09° | 1436.06 min | 35754 km | 35818 km | |
90-02-09.48 | G | 0.89° | 1435.93 min | 35756 km | 35811 km | |
90-04-22.28 | G | 0.70° | 1436.25 min | 35777 km | 35802 km | |
90-10-14.80 | G | 0.29° | 1435.98 min | 35781 km | 35788 km | |
91-03-08.40 | G | 0.16° | 1436.31 min | 35787 km | 35794 km | |
91-06-23.11 | G | 0.37° | 1436.01 min | 35774 km | 35796 km | |
91-12-09.65 | G | 0.78° | 1436.19 min | 35780 km | 35797 km | |
92-03-12.53 | G | 1.01° | 1436.20 min | 35778 km | 35799 km | |
92-06-09.28 | G | 1.21° | 1435.98 min | 35775 km | 35793 km | |
92-09-09.04 | G | 1.42° | 1436.10 min | 35772 km | 35801 km | |
92-12-01.80 | G | 1.62° | 1436.18 min | 35777 km | 35799 km | |
93-02-21.58 | G | 1.82° | 1436.06 min | 35777 km | 35795 km | |
93-08-27.07 | G | 2.23° | 1436.14 min | 35777 km | 35797 km | |
93-11-26.81 | G | 2.43° | 1436.15 min | 35778 km | 35797 km | |
94-02-23.31 | G | 2.63° | 1436.06 min | 35775 km | 35797 km | |
94-05-31.78 | G | 2.84° | 1436.12 min | 35771 km | 35803 km | |
94-09-06.83 | G | 3.04° | 1436.15 min | 35774 km | 35802 km | |
94-12-10.94 | G | 3.24° | 1436.05 min | 35776 km | 35795 km | |
95-03-13.79 | G | 3.44° | 1436.10 min | 35780 km | 35793 km | |
95-06-28.30 | G | 3.64° | 1436.13 min | 35773 km | 35802 km | |
96-01-03.81 | G | 4.05° | 1436.06 min | 35773 km | 35799 km | |
96-08-22.28 | G | 4.45° | 1436.07 min | 35772 km | 35800 km | |
96-11-30.20 | G | 4.65° | 1436.11 min | 35773 km | 35801 km | |
97-04-03.43 | G | 4.90° | 1458.83 min | 36165 km | 36296 km | |
97-08-27.24 | G | 5.14° | 1458.82 min | 36167 km | 36293 km | |
97-12-29.84 | G | 5.36° | 1458.83 min | 36159 km | 36301 km | |
98-04-23.32 | G | 5.57° | 1458.88 min | 36163 km | 36300 km | |
98-08-28.96 | G | 5.78° | 1458.88 min | 36157 km | 36306 km | |
98-12-26.50 | G | 5.99° | 1458.82 min | 36150 km | 36310 km | |
99-04-19.98 | G | 6.19° | 1458.85 min | 36151 km | 36310 km | |
99-08-24.61 | G | 6.40° | 1458.86 min | 36157 km | 36305 km | |
00-01-02.29 | G | 6.62° | 1458.84 min | 36145 km | 36316 km | |
00-05-19.07 | G | 6.85° | 1458.81 min | 36143 km | 36317 km | |
00-11-06.28 | G | 7.13° | 1458.87 min | 36150 km | 36313 km | |
01-03-08.86 | G | 7.34° | 1458.85 min | 36141 km | 36321 km | |
01-07-15.52 | G | 7.55° | 1458.85 min | 36143 km | 36319 km | |
01-11-26.24 | G | 7.77° | 1458.87 min | 36147 km | 36315 km | |
02-03-30.85 | G | 7.99° | 1458.87 min | 36144 km | 36318 km | |
02-07-31.43 | G | 8.20° | 1458.84 min | 36149 km | 36312 km | |
02-12-06.07 | G | 8.41° | 1458.84 min | 36151 km | 36310 km | |
03-03-30.55 | G | 8.62° | 1458.84 min | 36148 km | 36313 km | |
03-08-08.23 | G | 8.84° | 1458.82 min | 36153 km | 36307 km | |
03-12-03.75 | G | 9.05° | 1458.88 min | 36156 km | 36307 km | |
04-04-01.29 | G | 9.26° | 1458.85 min | 36151 km | 36310 km | |
05-01-13.99 | G | 9.78° | 1458.86 min | 36161 km | 36301 km | |
05-05-06.44 | G | 9.99° | 1458.83 min | 36153 km | 36308 km | |
05-08-30.94 | G | 10.20° | 1458.88 min | 36164 km | 36299 km | |
05-12-22.41 | G | 10.41° | 1458.81 min | 36162 km | 36298 km | |
06-04-15.88 | G | 10.62° | 1458.87 min | 36156 km | 36307 km | |
06-08-07.34 | G | 10.83° | 1458.83 min | 36161 km | 36300 km | |
06-11-29.82 | G | 11.04° | 1458.91 min | 36165 km | 36298 km | |
07-03-22.27 | G | 11.25° | 1458.84 min | 36157 km | 36305 km | |
07-07-14.74 | G | 11.46° | 1458.83 min | 36160 km | 36301 km | |
07-11-09.25 | G | 11.67° | 1458.87 min | 36162 km | 36301 km | |
08-03-18.94 | G | 11.91° | 1458.87 min | 36155 km | 36307 km | |
08-07-15.46 | G | 12.12° | 1458.85 min | 36157 km | 36305 km | |
08-11-16.06 | G | 12.34° | 1458.83 min | 36157 km | 36304 km | |
09-03-12.56 | G | 12.55° | 1458.84 min | 36152 km | 36309 km | |
09-07-13.14 | G | 12.76° | 1458.87 min | 36149 km | 36313 km | |
09-11-15.75 | G | 12.97° | 1458.88 min | 36148 km | 36315 km | |
10-03-22.39 | G | 13.18° | 1458.88 min | 36143 km | 36320 km | |
10-08-04.12 | G | 13.39° | 1458.84 min | 36147 km | 36315 km | |
10-12-14.83 | G | 13.60° | 1458.82 min | 36139 km | 36321 km | |
11-05-04.64 | G | 13.81° | 1458.85 min | 36134 km | 36327 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Epocha | λ | Δλ | i | Poznámka |
---|---|---|---|---|
95-12-14 | 69.61° | 0.01°/d | 3.98° | |
96-02-29 | 70.14° | -0.01°/d | 4.14° |
Význam hodnot: Epocha - Datum (rok, měsíc, den), pro něž platí uvedené údaje. λ - Zeměpisná délka subsatelitního bodu ve stupních (kladná je východní délka, záporná je západní délka). Δλ - Denní změna polohy vzhledem k zemskému povrchu (změna zeměpisné délky subsatelitního bodu) ve stupních za den (kladná východním směrem, záporná západním směrem). i - Sklon dráhy k rovníku ve stupních.
Stacionární telekomunikační družice. Vyvinulo ji NPO prikladnoj mechaniki im. akad. M. F. Rešetnjova <=НПО прикладной механики им. акад. М. Ф. Решетнёва> (nyní OAO "Informacionnyje sputnikovyje sistemy"), Krasnojarsk-26 (nyní Železnogorsk), Krasnojarskij kraj, RSFSR (SSSR), vyrobila firma FGUP PO Poljot <=ФГУП ПО Полёт>, Omsk, Omskaja obl., RSFSR (SSSR). Provozovatelem je Ministerstvo oborony (MO) SSSR <=Министерство обороны (МО) СССР>, Moskva (SSSR).
Ověřovací prototyp tříose stabilizované družice typu Raduga-1 <=Радуга-1> alias Globus-1 <=Глобус-1> (typové označení 17F15 <=17Ф15>, výr. č. 11L), odvozená od základního typu KAUR-3 [=kosmičeskij apparat unificirovannogo rjada] <=КАУР-3 [=космический аппарат унифицированного ряда]>, má tvar válce o průměru max. 2.5 m a délce asi 5.5 m včetně anténních systémů. Dvojice otočných dvojitých panelů slunečních baterií o rozpětí asi 10 m poskytuje příkon kolem 4 kW. Je součástí systému JeSSS-2 [=Jedinnaja Sistema Sputnikovoj Svjazi] <=ЕССС-2 [=Единная Система Спутниковой Связи]>. Pro civilní systém Orbita-2, zajišťující vnitrostátní telefonní, dálnopisné a telegrafní spojení a zejména distribuci televizního signálu, slouží převaděče pracující v pásmu C (6/4 GHz). Vojenské telekomunikace pravděpodobně zabezpečuje systém GALS pracující v pásmu X (8/7 GHz). Pravděpodobně nese též experimentální převaděče typu Luč-P pracující v pásmu Ku (14/12 GHz) a převaděč typu Volna pracující v pásmu L (1.6/1.5 GHz) pro spojení s mobilními stanicemi, zejm. na lodích. Nese kapalinový motor pro korekce dráhy, systém trysek a silových setrvačníků pro orientaci a stabilizaci.
Plánovaný bod zavěšení je nad 49° v.d., později 70° v.d. Předpokládaná aktivní životnost jsou 3 roky.
První družice této řady. Další družicí je Raduga-1 2 (1990-116A).
Datum | Událost |
---|---|
1989-06-21 | 23:35:00 UT: Vzlet. |
1996-12-21 | Družice ukončila činnost a byla vyvedena z geostacionární dráhy. Naposledy pozorována USSPACECOM 1996-12-20 na pozici nad 69.5° v.d. |
Datum poslední úpravy: 2011-05-08 10:56:44 UT |
|
|
© 2011 - Petr Lála, Antonín Vítek |