Název objektu | Sojuz-TMA 2 <=Союз-ТМА 2> |
ISS-6S [=International Space Station - Sixth Soyuz] | |
ISS-7 [=International Space Station] | |
MKS-7 <=МКС-7> [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija <=Международная космическая станция>] | |
SSC | 27781 |
Start | 2003-04-26 03:53:52 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2003-10-28 02:40:20 UT, Kazachstán, 42 km jižně od města Arkalyk (49.9517° s.š., 67.0375° v.d.) |
Životnost | 184.9489 dne, tj. 0.5064 roku |
Provozovatel | Rusko, RAKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | transportní loď |
Hmotnost | vzletová 7136 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2003-04-26 | Země | 2003-04-28 | 1998-067A | Jurij I. Malenčenko <=Юрий И. Маленченко> | RUS | 3 | KK |
Edward T. Lu | USA | 3 | BI | ||||
2003-10-27 | 1998-067A | 2003-10-28 | Země | Jurij I. Malenčenko <=Юрий И. Маленченко> | RUS | 3 | KK |
Edward T. Lu | USA | 3 | BI-2 | ||||
Pedro F. Duque | ESP | 2 | BI-1 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
03-04-26.15 | G | 51.65° | 88.79 min | 197 km | 232 km | |
03-04-26.42 | G | 51.65° | 90.99 min | 304 km | 343 km | |
03-04-26.55 | G | 51.63° | 90.65 min | 255 km | 358 km | |
03-04-27.43 | G | 51.63° | 90.72 min | 262 km | 357 km | |
03-04-28.17 | G | 51.63° | 92.39 min | 387 km | 396 km | |
03-05-22.78 | G | 51.63° | 92.34 min | 385 km | 393 km | |
03-05-31.70 | G | 51.63° | 92.36 min | 386 km | 395 km | |
03-06-29.80 | G | 51.63° | 92.31 min | 382 km | 393 km | |
03-08-06.77 | G | 51.63° | 92.25 min | 379 km | 391 km | |
03-08-29.87 | G | 51.63° | 92.20 min | 378 km | 387 km | |
03-09-27.72 | G | 51.63° | 92.14 min | 376 km | 383 km | |
03-10-01.82 | G | 51.63° | 92.20 min | 378 km | 387 km | |
03-10-24.79 | G | 51.63° | 92.14 min | 375 km | 384 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 212) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
Hlavním úkolem letu je doprava dvoučlenné udržovací dlouhodobé osádky ISS-5/MKS-7 na komplexu a výměna lodí Sojuz v roli záchranného člunu stanice ISS (1998-067A).
V nákladu je mj. 30.6 kg amerického nákladu (především zdravotního materiálu pro systém zdravotnického zabezpečení CHeCS [=Crew Health Care System], náhradních rukavic pro skafandry a baterií) a 62 kg ruských potravin.
Původní osádku11 EP-5 [=ekspedicija poseščenija], kterou tvořili velitel Gennadij I. Padalka a palubní inženýr Pedro F. Duque12 a záložní osádku velitel Pavel V. Vinogradov a palubní inženýr Oleg V. Kotov. Dne 2002-01-20 však rozhodla lékařská komise GMK [=Glavnaja medicinskaja komissija] vyřadit Vinogradova z přípravy k letu.
Po havárii raketoplánu Columbia (2003-003A) byly původní hlavní i záložní osádky rozpuštěny a bylo rozhodnuto na stanici dopravit nouzovou udržovací dvoučlennou dlouhodobou osádku13, označenou ISS-7 alias MKS-7. K letu se připravovaly15,16,17 dvě dvoučlenné osádky, které tvořili Jurij I. Malenčenko a Edward T. Lu jako hlavní osádka a Aleksander J. Kaleri a C. Michael Foale jako záložní osádka.
Předchozí lodí této řady je Sojuz-TMA 1 (2002-050A), další je Sojuz-TMA 3 (2003-047A). Předchozím letem ke stanici ISS (1998-067A) je STS 113 (2002-052A), následujícím je Progress-M1 10 (2003-025A).
Datum | Událost |
---|---|
2003-04-26 |
03:53:52 UT: Vzlet19,20,21,22,23.
04:02:36 UT: Navedení na výchozí dráhu. 04:02:39 UT: Oddělení kosmické lodi od 3. st. rakety. 07:28:43 UT: První část první dvouimpulsní korekce dráhy (t=76.7 s, Δv=31.24 m/s). 08:12:03 UT: Druhá část první dvouimpulsní korekce dráhy (t=63.7 s, Δv=26.09 m/s). |
2003-04-27 | 08:12:20 UT: Druhá korekce dráhy (t=6.1 s, Δv=2 m/s). |
2003-04-28 |
05:56:20 UT: Transportní loď se zachytila v automatickém
režimu na stykovacím uzlu +Z modulu Zarja24,25,26,27 komplexu ISS (1998-067A).
05:57 UT: Zahájeno zatahování vodicí tyče stykovacího uzlu. 06:10 UT: Uzamčením zámků dokončeno pevné spojení. Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi transportní lodí a komplexem. 07:26 UT: Otevření průlezů mezi transportní lodí a komplexem. 07:27 UT: Přestup osádky transportní lodi na palubu komplexu28,29. |
2003-04-28 až 2003-10-27 | Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2003-10-27 |
20:14 UT: Uzavření průlezů mezi transportní lodí a
komplexem ISS (1998-067A).
Kontrola hermetičnosti uzavření průlezů. Během oživování systémů kosmické lodi došlo zřejmě omylem osádky k zážehu motorků orientace DPO [=dvidateli pričalivanija i orientacii], což způsobilo odklon celého komplexu ISS (1998-067A) od plánované orientace o 25°. S výjimkou nečekané nadbytečné spotřeby pohonných látek však neměla tato závada vliv na průběh odletu a přistání transportní lodi. 23:14 UT: Povel k odpojení transportní lodi od komplexu. 23:15 UT: Zahájeno odemykání zámků. 23:20 UT: Fyzické odpojení transportní lodi od komplexu. 23:26 UT: Úhybný manévr (t=15 s, Δv=0.57 m/s). |
2003-10-28 |
01:47 UT: Brzdicí manévr30
(t=257 s, Δv=115.2 m/s).
02:13:48 UT: Rozdělení modulů transportní lodi. 02:16:54 UT: Vstup návratového modulu do atmosféry. 02:26 UT: Zahájení činnosti padákového systému. 02:28 UT: Otevření hlavního padáku. Kolem 02:30 UT: Letadlo vyhledávací služby zachytilo vysílání z návratového modulu. 02:32 UT: Odhozen tepelný štít. 02:34 UT: Vrtulník vyhledávací služby oznámil vizuální kontakt s návratovým modulem. 02:40:01 UT (předběžné hodnoty): Přistání na území Kazachstánu31,32,33,34,35,36 42 km jižně od města Arkalyk (souřadnice 49.9517° s.š., 67.0375° v.d.; plán 49.93° s.š., 66.95° v.d.). Po krátké lékařské prohlídce na místě přistání byla osádka přepravena vrtulníkem do hlavního města Kazachstánu Astana, odkud pak pokračovala letecky do Hvězdného městečka u Moskvy. |
Datum poslední úpravy: 2010-03-20 13:13:35 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |