Název objektu | Progress-M 50 <=Прогресс-М 50> |
ISS-15P [=International Space Station - fifteenth Progress] | |
SSC | 28399 |
Start | 2004-08-11 05:03:07.172 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře Země |
Zánik | 2004-12-22 23:24 UT, Tichý oceán |
Životnost | 133.765 dne, tj. 0.3662 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7150 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
04-08-11.22 | G | 51.66° | 88.59 min | 193 km | 245 km | Plán. GOGU. |
04-08-11.22 | G | 51.65° | 88.65 min | 193 km | 251 km | GOGU. |
04-08-11.65 | G | 51.63° | 89.64 min | 245 km | 268 km | |
04-08-12.26 | G | 51.63° | 89.79 min | 260 km | 268 km | |
04-08-14.08 | G | 51.63° | 91.67 min | 353 km | 360 km | |
04-08-18.82 | G | 71.40° | 101.72 min | 768 km | 913 km | |
04-08-25.86 | G | 51.63° | 91.69 min | 352 km | 363 km | |
04-08-31.78 | G | 51.64° | 91.77 min | 357 km | 365 km | |
04-10-06.43 | G | 51.63° | 91.79 min | 356 km | 369 km | |
04-10-27.47 | G | 51.64° | 91.74 min | 354 km | 365 km | |
04-11-11.48 | G | 51.64° | 91.67 min | 351 km | 362 km | |
04-11-18.48 | G | 51.64° | 91.71 min | 355 km | 361 km | |
04-12-08.69 | G | 51.64° | 91.65 min | 353 km | 359 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 350) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">.
V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">.
Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy včetně řídicího počítače "Argon-16" <="Аргон-16"> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.
Sekce GO a OKD, včetně části sekce PAO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě je náklad o celkové hmotnosti 2566 kg pro další provoz stanice ISS (1998-067A), a to zejména:
Datum | Událost |
---|---|
2004-08-11 |
05:03:07.172 UT: Vzlet7,8,9,10,11.
05:11:23 UT: Navedení na výchozí dráhu. 05:11:56 UT: Oddělení lodi od 3. stupně nosné rakety. 08:38:07 UT: První část první dvouimpulsní korekce dráhy (t=44.7 s, Δv=17.59 m/s). 09:08:04 UT: Druhá část první dvouimpulsní korekce dráhy (t=28.8 s, Δv=11.61 m/s). |
2004-08-13 | 05:04:51 UT: Druhá korekce dráhy (t=33.8 s, Δv=4.50 m/s). |
2004-08-14 |
02:32:23 UT: Zahájeno závěrečné přibližování nákladní
lodi v automatickém režimu ke komplexu ISS (1998-067A).
02:52:10 UT: První setkávací manévr (t=32.3 s, Δv=12.69 m/s). 03:37:00 UT: Druhý setkávací manévr (t=61.9 s, Δv=25.05 m/s). 05:01:08 UT (plán 05:03 UT ±3 min): Spojení s komplexem ISS (1998-067A) ze strany přístrojového úseku AO [=aggregatnyj otsek] modulu Zvezda12,13,14,15. |
2004-08-14 až 2004-12-22 | Nákladní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2004-08-20 | 01:26:30 UT: Korekce dráhy (t=313 s, Δv=1.33 m/s) komplexu ISS (1998-067A) motorky systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]>. |
2004-08-28 | 00:32:15 UT: Korekce dráhy (t=579.2 s, Δv=2.44 m/s) komplexu ISS (1998-067A) motorky systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]>. |
2004-09-23 | 12:05:00 UT: Korekce dráhy (t=10 min, Δv=2.7 m/s) komplexu ISS (1998-067A) motorky systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]>. |
2004-11-17 | 14:12 UT: Korekce dráhy (t=548.6 s,, plánované Δv=2.2 m/s, skutečné Δv=1.6 m/s) neproběhla zcela úspěšně v důsledku závady na motorech DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]>.16. V důsledku toho byla průměrná výška dráhy zvýšena jen o 2.7 km místo plánovaných 4.4 km. |
2004-12-22 |
19:34 UT: Povel k odpojení nákladní lodi od komplexu ISS (1998-067A).
19:37 UT: Fyzické odpojení a impuls pružinami (Δv=0.12 m/s). 19:40 UT: Úhybný manévr motory DPO [=dvidateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двидатели причаливания и ориентации]> (t=15 s, Δv=0.7 m/s). 22:32:06 UT: Brzdicí manévr (t=147.8 s, Δv=82.0 m/s) hlavním motorem KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]>. 23:10:02 UT: Vstup do atmosféry Země ve výši 93.8 km. 23:17:42 UT: Začátek rozpadu lodi ve výši kolem 70 km. 23:23:38 UT: Dopad neshořelých trosek do jižního Tichého oceánu (střed oblasti 40.97° j.š., 136.63° z.d.) přibližně 4900 km východně od města Wellington (Nový Zéland)17. |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:21:34 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |