Název objektu | Sojuz TMA-02M <=Союз ТМА-02М> |
ISS-27S [=International Space Station twenty seventh Soyuz] | |
ISS-28/29 [=International Space Station twenty eighth/twenty ninth Expedition] | |
MKS-EO-28/29 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija ekspedicija osnovnaja 28/29] <=МКС-ЭО-28/29 [=Международная космическая станция экспедиция основная 28/29]> | |
SSC | 37633 |
Start | 2011-06-07 20:12:45 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2011-11-22 02:25 UT, poblíž města Arkalyk (Kazachstán) |
Životnost | 167.259 dne, tj. 0.4579 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | kosmická loď |
Hmotnost | 7220 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2011-06-07 | Země | 2011-06-09 | 1998-067A | Sergej A. Volkov <=Сергей А. Волков> | RUS | 2 | KK |
Satoši Furukawa | JPN | 1 | BI1 | ||||
Michel E. Fossum | USA | 3 | BI2 | ||||
2011-11-21 | 1998-067A | 2011-11-22 | Země | Sergej A. Volkov <=Сергей А. Волков> | RUS | 2 | KK |
Satoši Furukawa | JPN | 1 | BI1 | ||||
Michel E. Fossum | USA | 3 | BI2 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
11-06-07.83 | G | 51.65° | 88.87 min | 196 km | 241 km | |
11-06-07.85 | G | 51.67°±0.058° | 88.64±0.367 min | 200+7-22 km | 242±42 km | Plán. CUP-M. |
11-06-07.85 | G | 51.67° | 88.80 min | 200 km | 258 km | CUP-M. |
11-06-07.86 | G | 51.65° | 88.87 min | 196 km | 241 km | |
11-06-08.10 | G | 51.73° | 88.48 min | 192 km | 207 km | |
11-06-08.23 | G | 51.64° | 89.88 min | 247 km | 290 km | |
11-06-09.39 | G | 51.65° | 89.92 min | 247 km | 294 km | |
11-06-09.83 | G | 51.64° | 91.46 min | 345 km | 347 km | |
11-06-13.54 | G | 51.64° | 91.84 min | 357 km | 373 km | |
11-06-16.47 | G | 51.64° | 92.05 min | 366 km | 384 km | |
11-06-18.45 | G | 51.64° | 92.19 min | 374 km | 389 km | |
11-06-30.78 | G | 51.64° | 92.26 min | 380 km | 390 km | |
11-07-02.50 | G | 51.64° | 92.32 min | 381 km | 396 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz TMA-M [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij modernizirovannyj] <=Союз ТМА-М [=транспортный модифицированный антропометрический модернизированный]> (typové označení 11F732A47 <=11Ф732А47>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 702) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]>, systém termoregulace SOTR [=sistema obespečenija teplovogo režima] <=СОТР [=система обеспечения теплового режима]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny některé přístroje orientačního a navigačního systému SUDN, energetický, klimatizační SOTR, telemetrický a povelový systém MBITS a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních a orientačních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
Hlavním úkolem letu je doprava 28./29. základní osádky na stanici ISS (1998-067A) a zpět na Zemi a zajištění bezpečnosti osádky v roli záchranné lodi.
Předchozí lodí této řady jiné modifikace je Sojuz-TMA 21 "Gagarin" (2011-012A), následující jiné modifikace je Sojuz-TMA 22 (2011-067A). Předchozím letem ke stanici ISS (1998-067A) je let raketoplánu Endeavour STS 134 (2011-020A), následujícím je Progress M-11M (2011-027A).
Datum | Událost |
---|---|
2011-06-07 |
20:12:45 UT: Vzlet14,15,16,17,18.
20:21:30 UT: Navedení na výchozí dráhu. 20:21:33 UT: Oddělení kosmické lodi od 3. stupně nosné rakety. |
2011-06-09 |
21:18:08 UT /plán 21:22 UT ±3 min/: Připojení
transportní lodi k modulu Rassvet (MIM-1 [=Malyj
issledovatel'skij modul]) <=Рассвет
(МИМ-1 [=Малый
исследовательский
модул])> komplexu ISS (1998-067A).
21:30:33 UT: Ukončeno pevné spojení transportní lodi s komplexem ISS (1998-067A). |
2011-06-09 až 2011-11-21 | Transportní kosmická loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2011-11-21 |
22:57 UT: Vydán povel k odemčení zámků stykovacího uzlu
mezi transportní lodí a modulem Rassvet (MIM-1 [=Malyj
issledovatel'skij modul]) <=Рассвет
(МИМ-1 [=Малый
исследовательский
модул])>.
23:00:08 UT: Odpojení transportní lodi od modulu Rassvet (MIM-1 [=Malyj issledovatel'skij modul]) <=Рассвет (МИМ-1 [=Малый исследовательский модул])> komplexu ISS (1998-067A)19,20. 23:03 UT: První úhybný manévr motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]>. Kolem 23:05 UT: Vyrovnání rychlosti s komplexem ISS (1998-067A) v přibližné vzdálenosti 50 m. Testování nové metodiky poloautomatického řízení letu a orientace u transportních kosmických lodí typu Sojuz TMA-M. Druhý úhybný manévr. |
2011-11-22 |
01:32:20 UT: Brzdicí manévr (t=256 s,
Δv=115.2 m/s) hlavním motorem KDU
[=korrektirujuščaja dvigatel'naja
ustanovka] <=КДУ
[=корректирующая
двигательная установка]>.
01:59 UT: Odpojení obytného úseku BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]> a přístojového úseku PAO [=priborno-aggregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-аггрегатный отсек]> od návratového modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>. 02:03 UT: Vstup návratového modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]> do atmosféry. 01:10 UT: Vypuštěn hlavní padák. 02:25 UT: Přistání transportní lodi v Kazachstánu poblíže města Arkalyk21,22,23,24,25,26,27,28. |
Datum poslední úpravy: 2011-12-21 15:18:32 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |