ATV

Popis objektu

Nákladní kosmická loď. Hlavním dodavatelem je koncern EADS Astrium (Headquarers), Paris (Francie), jeho subdodavateli jsou zejména Thales Alenia Space Italy SpA, Roma /=Řím/ (Itálie), Contraves Space AG, Zürich (Šýcarsko) a Dutch Space B.V., Leiden (Nizozemsko). Kompletace probíhala v závodech EADS Astrium (dříve DASA, později EADS Space Transportation ), Bremen (Německo). Operativním provozovatelem je Centre National d'Etudes Spatiales (CNES), Paris (Francie) pro organizaci European Space Agency (ESA), Paris (Francie).

Kosmická loď o celkové maximální délce 10.773 m (bez přechodového úseku 9.794 m resp. 10.269 m s vysunutou tyčí stykovacího uzlu) a maximálním průměru 4.428 m (bez tepelné ochranné obšívky MLI [=Multiple Layer Insulation], včetně ní přibližně 4.48 m) má celkovou užitečnou nosnost 7667 kg (odpad při odletu 6300 kg). Tvoří ji tři základní části:

Válcový integrovaný nákladní modul ICC o celkové délce trupu 4.916 m (včetně zasunuté vodicí tyče a do služebního modulu přečnívajících nádrží s nákladem 5.923 m) tvoří dva úseky: Modul EPM je na předním konci ukončen nízkým komolým kuželem přechazejícím do kuželovitého přestupního tunelu na ISS zakončeného ruským stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu, kyslíku nebo dusíku pro klimatizační systémy stanice, vody a elektrické konektory. Na širší kónické části přední stěny jsou rozmístěny: V nitru modulu EPM na nacházejí: Celkový vnitřní klimatizovaný prostor má objem 46.5 m3. Pro uložení nákladu je k dispozici 23 m3, z toho 16 m3 ve stojanech se zásuvkami.

Ve vnějším nehermetizovaném úseku EEB se nacházejí:

Nehermetizovaný služební modul SSA o délce trupu 3.805 m (včetně trysek hlavních motorů 4.356 m) a maximálním průměru 4.480 m (průměr válcové části 4.104 m) tvoří dva úseky: Úsek řídicí elektroniky EAB tvaru komolého kuželu o výšce 1.360 m, maximálním průměru 4.480 m a minimálním průměru 4.104 m nese většinu elektronického vybavení nákladní lodi, zejména: Na povrchu úseku EAB jsou umístěny antény komunikačního systému a radiátory termoregulačního systému.

Pohonný úsek EPB válcového tvaru o průměru 4.104 m a výšce 1.970 m (včetně vyčnívajících trysek hlavních motorů 3.017 m) zakončený krytem tvaru nízkého komolého kužele o výšce 0.475 m nese:

Z boku jsou k modulu EPB připojeny 4 panely čtyřdílných rozkládacích a natáčitelných fotovoltaických baterií o rozpětí 22.28 m.

Celý povrch lodi je zvnějšku chráněn systémem MDPS [=Micrometeoroids and Debris Protection System] proti nárazům cizích těles, tvořeným hliníkovým plechem a několika vrstvami vectranové a kaptonové textilie.

Válcový přechodový modul SDM o délce 2.000 m, průměru 4.104 m a přibližné hmotnosti 345 kg slouží k připojení lodi k nosné raketě a po navedení na oběžnou dráhu zůstává s raketou spojen.

Řízení lodi zajišťuje středisko ATV-CC [=Automated Transfer Vehicle Control Center], Toulouse (Francie) v koordinaci s řídicími středisky stanice ISS a to MCC-H, Houston, TX (USA) a CUP-M, Koroljov, Moskevská obl. (Rusko).

Předpokládaná aktivní životnost na dráze je minimálně 6 měsíců.

Literatura

  1. Home Page. - Paris : EADS Astrium, 2007. - [Cit. 2008-03-06].     (http://www.astrium.eads.net/).
  2. Home Page. - Roma : Thales Alenia Space, 2011. - [Cit. 2011-08-26].     (http://www.thalesgroup.com/Markets/Space/Home/).
  3. Home Page. - Zürich : Contraves, 2006. - [Cit. 2008-03-07].     (http://contravesspace.com/).
  4. Home Page. - Leiden : Dutch Space, 2007. - [Cit. 2008-03-07].     (http://www.dutchspace.nl/).
  5. Home Page. - Paris : ESA, 2006. - [Cit. 2006-07-15].     (http://www.esa.int).
  6. The Automated Transfer Vehicle. - Paris : ESA. - 2005-02-23. - [Cit. 2004-09-27].     (http://www.esa.int/export/esaHS/ESAE021VMOC_iss_0.html).
  7. "Jules Verne" Automated Transfer Vehicle (ATV). - Paris : ESA, 2008. - [Cit. 2008-03-07].     (http://esamultimedia.esa.int/docs/ATV/infokit/english/JulesVerneATV_Info_Kit.pdf).
  8. Automated Transfer Vehicle (ATV). - Paris : ESA, 2008. - [Cit. 2004-09-27].     (http://esamultimedia.esa.int/docs/ATV/FS003_12_ATV_updated_launch_2008.pdf).
  9. ATV Jules Verne : Press Kit. - EADS Astrium, 2008. - [Odk. 2008-03-07].     (http://www.astrium.eads.net/static/atv-information-en.pdf).
  10. ATV Jules Verne : Dossier de vol. - EADS Astrium, 2008. - [Odk. 2008-03-07].     (http://www.astrium.eads.net/static/atv-information-fr.pdf).
  11. Leveraging Existing Space Assets for Delivery of Cargo to he International Space Station / M. A. Foster, R. J. Sirko. - Huntington Beach, CA : Boeing, 2007. - [Cit. 2008-03-05].     (http://www.ulalaunch.com/docs/publications/Delta/Leveraging_Existing_Space_Assets_for_Cargo_Delivery_to_ISS.pdf).
  12. Europe's new spaceship ready for ISS missions. - Paris : ESA, 2008. - [Cit. 2008-03-07].     (http://esamultimedia.esa.int/docs/ATV/newspaper/ESA_ATV_newspaper_ENG.pdf).
  13. Jules Verne Automated Transfer Vehicle / Robert Lainé. - Paris : ESA. - 2005-05-20. - [Cit. 2008-03-07].     (http://www.energy.kth.se/courses/4A1346/6thLecture/ATV%20KTH%20may%202005.pdf).

------
Datum poslední úpravy: 2011-09-25 19:28:55 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2011 - Antonín Vítek