Otevřeno (zavírá se v 19:00)

Volná místa nejsou

Aktuality » Zpravodaj » E-ilustrace

E-ilustrace

Obr. 1 Projektový web e-ilustrace.cz
Obr. 1 Projektový web e-ilustrace.cz

V roce 2021 jsme informovali o zahájení tříletého pilotního projektu Česká knižní ilustrace raného novověku, jehož cílem bylo zpřístupnit obrazový materiál nacházející se ve starých tiscích vydaných v českých zemích do druhé poloviny 16. století, vytvořit nové virtuální badatelské prostředí pro studium knižní ilustrace a využít současné digitální nástroje, které nabídnou nové možnosti výzkumu v oblasti vizuální a materiální kultury raného novověku v českých zemích. Na realizaci projektu, který probíhal s podporou Technologické agentury ČR v letech 2021-2023, se podílely Knihovna akademie věd ČR, Národní knihovna ČR a technologická společnost InQool, a.s. Nyní si můžeme představit, čeho jsme v jeho průběhu dosáhli.

Hlavním výsledkem projektu je unikátní, online přístupná databáze e-ilustrace, jejíž jedinečnost spočívá za prvé v množství a způsobu zpracování dat (cca 6 000 záznamů ilustrací doplněných o obrazová data a téměř 400 záznamů souvisejících knižních titulů) a za druhé v tom, že nabízí velmi široké možnosti vyhledávání v nashromážděném materiálu. Přičemž zásadní je zachování vazeb na původní tituly knih, v nichž byly jednotlivé ilustrace otištěny. Tento přístup totiž umožňuje sledovat vývoj starší české knižní ilustrace nejen z hlediska ikonografického obsahu, ale také z hlediska využívanosti ilustračního aparátu v rámci tištěného textu a přístupu českých raně novověkých tiskařů k obrazovému médiu a knižní ilustraci obecně.

Nové uživatelské rozhraní se skládá z pěti záložek, (pracovních ploch), z nichž čtyři slouží k vyhledávání a pátou tvoří jednoduchý výstavní modul.

Obr. 2 Lišta se záložkami pěti pracovních ploch aplikace e-ilustrace.
Obr. 2 Lišta se záložkami pěti pracovních ploch aplikace e-ilustrace.

Dříve než si představíme jednotlivé pracovní plochy a jejich funkcionality, je vhodné upozornit na možnost vytvoření uživatelského účtu, jehož zřízením se uživateli (po přihlášení) otevřou dvě nové funkce. Nepřihlášený uživatel může plnohodnotně využít všechny způsoby vyhledávání a má k dispozici dříve zveřejněné výstavy jiných autorů. Po přihlášení však získá přístup k tvorbě vlastních kolekcí pomocí funkce Můj výběr a zároveň se mu otevře editační prostředí výstavního modulu určené k vlastní online kurátorské činnosti.

Ústřední plochou, na kterou uživatel nejprve vstoupí, je záložka určená k vyhledávání na základě bibliografických údajů v záznamech ilustrací a knih.

Obr. 4 Základní vyhledávací rozhraní aplikace e-ilustrace.
Obr. 4 Základní vyhledávací rozhraní aplikace e-ilustrace.

Při výchozím nastavení uživatel vyhledává v záznamech ilustrací. Pro vyhledávání v záznamech knih je třeba změnit nastavení přepnutím tlačítka Knihy/Ilustrace. K jednoduchému vyhledávání slouží základní vyhledávací okno uprostřed pracovní plochy. Pro kombinované vyhledávání lze využít rozšíření dotazu přidáním dalších vyhledávacích polí a přednastavené fasety Kdo, Co, Kde po levé straně. První zahrnuje osoby podílející se na vzniku ilustrace/knihy (autor, umělec, tiskař) a osoby vyobrazené. Druhá umožňuje vyhledávání na základě předmětových hesel a klíčových slov charakterizujících tematický obsah ilustrace. Třetí faseta nabízí vyhledávání podle místa tisku knihy nebo místa vzniku dřevořezového štočku využitého k otisku ilustrace (je-li známo), jež se nezřídka liší. Například štočky monogramisty MS vytvořené původně pro Bibli vydanou roku 1534 ve Wittenberku Hansem Lufftem následně využili roku 1537 Pavel Severin ve druhém vydání tzv. Severinovy Bible a znovu roku 1549 Bartoloměj Netolický s Jiřím Melantrichem v tzv. Bibli Netolického.

Obr. 4 Základní vyhledávací rozhraní aplikace e-ilustrace.
Obr. 4 Základní vyhledávací rozhraní aplikace e-ilustrace.

Záznamy ilustrací jsou strukturovány podobně jako standardní bibliografický popis tak, jak jej známe z bibliografických databází KPS a BCBT a jejich společného rozhraní v rámci portálu knihověda.cz, ve kterých jsou primárně vytvářeny a zpřístupněny. Navíc jsou ovšem rozšířeny o několik prvků, které nabízí rozšířené možnosti práce s obrazovým materiálem. Součástí většiny záznamů je ikonografický popis klasifikačním systémem ICONCLASS, náhledový obrázek ilustrace a především prohlížeč Mirador, který i nepřihlášenému uživateli nabízí některé pokročilé funkce zobrazení (zejména zoom). 

V případě záznamu ilustrace zobrazuje prohlížeč dva obrazové dokumenty (stranu s ilustrací a ořez ilustrace), u knihy pak všechny ilustrace v knize otištěné. Pro plnohodnotné využití prohlížeče Mirador je však nutné přihlášení a využití funkce Můj výběr. Součástí záznamu je také IIIF manifest, díky kterému je možné zobrazit obrazový dokument z databáze e-ilustrace v externích databázových zdrojích, které také využívají prohlížeč Mirador. Obdobně je možné využít IIIF manifest obrazového dokumentu z externího zdroje a jeho zobrazení v prohlížeči databáze e-ilustrace. Tato funkce tedy umožňuje podrobné srovnání obrazových dokumentů z různých zdrojů. Na konci záznamu jsou pak připojeny odkazové záznamy na všechny další ilustrace v téže knize.

Výjimečným počinem je zmiňované zapojení klasifikačního systému ICONCLASS, který jednak nabízí zcela jiné možnosti kontextuálního vyhledávání než standardní věcné zpracování pomocí předmětových hesel a zároveň umožňuje zasadit zpracovaný obrazový materiál do širšího kontextu vývoje výtvarného umění nejen v soudobé Evropě. Pro vyhledávání na základě tohoto typu klasifikace je určena samostatná pracovní plocha.

Obr. 8 Pracovní plocha určená k vyhledávání pomocí klasifikačního systému ICONCLASS.
Obr. 8 Pracovní plocha určená k vyhledávání pomocí klasifikačního systému ICONCLASS.

Záložka nabízí několik druhů vyhledávání. Po levé straně se nachází hierarchický strom v českém jazyce, jehož pomocí lze ve dvou úrovních zúžit okruh vyhledávaných obrazových dokumentů na základě předem definovaných kategorií. Pro přesnější vyhledávání je však vhodnější využít buď kód nebo anglický termín příslušné klasifikace ICONCLASS. Tento způsob vyhledávání ovšem vyžaduje bližší osvojení způsobu popisu systémem ICONCLASS. Zároveň lze odkazem přejít do webového rozhraní ICONCLASS a příslušné kódy či termíny nejprve vyhledat. 

Řešitelskému týmu se navíc v průběhu projektu podařilo oslovit a přizvat k účasti na společném workshopu řadu kolegů z různých tuzemských paměťových institucí, což umožnilo otevřít odbornou debatu a přenést téma indexace tímto systémem do prostředí české knihovědy a přidružených oborů. V dohledné době předpokládáme organizaci dalších setkání, kde se zájemci o tuto problematiku budou moci s klasifikačním systémem ICONCLASS a možnostmi jeho využití blíže seznámit. Základní informace k této problematice je také možné získat v prezentaci na webových stránkách e-ilustrace.cz. 

Obr. 9 Dlaždicové zobrazení předpřipravených tematických kategorií.
Obr. 9 Dlaždicové zobrazení předpřipravených tematických kategorií.

Samostatnou pracovní plochu tvoří záložka předem připravených tematických kategorií, která slouží k volnému procházení obrazového materiálu bez nutnosti zadávání konkrétního uživatelského dotazu. Uživatel má k dispozici devět předvolených tematických kategorií (Architektura ; Bible ; Erby ; Lidé a postavy ; Místa ; Předměty ; Rostliny ; Vojenství ; Zvířata), které byly vybrány jednak na základě znalosti a frekvence motivického obsahu ilustrací v databázi a zároveň podle předpokládaného zájmu o vybraná témata akcentovaná v daném období. Jednotlivé kategorie lze kombinovat pomocí nabídky po levé straně obrazovky, čímž dochází k zužování výsledné množiny ilustrací. (např. kombinací kategorií Erby a Rostliny uživatel jednoduše vyhledá skupinu ilustrací, které obsahují heraldický a florální motiv. Typickým příkladem je signet tiskaře Konrada Baumgartena BCBT36396_IL003.) 

Přihlášený uživatel může jednotlivé ilustrace také přidávat do své kolekce pomocí funkce Můj výběr a následně využít například při vlastní tvorbě online výstavy.

Obr. 10 Pracovní plocha určená k vyhledávání pomocí počítačového vidění v software VISE.
Obr. 10 Pracovní plocha určená k vyhledávání pomocí počítačového vidění v software VISE.

Specifickým digitálním nástrojem s vlastní databázovou vrstvou je software VISE, který uživateli umožňuje vyhledávat a porovnávat dokumenty obsažené v obrazové databázi e-ilustrace na základě počítačového vidění. Software je výsledkem dlouhodobé vývojářské činnosti Visual Geometry Group (University of Oxford) a do celkového řešení je zakomponován tak, aby byl zachován jednotný frontend aplikace. Uživateli se tak jeví jako samostatná pracovní plocha, která umožňuje buď vybrat obrazový dokument z databáze e-ilustrace anebo nahrát vlastní obrazový dokument. Ten je pak následně možné pomocí software VISE porovnat s obsahem celé databáze, a to například i na základě pouhého fragmentu, jinak orientovaného vyobrazení či navzdory kolorování, které často dokáže zakrýt detaily původní kompozice. Zatímco v rámci záznamu pracuje prohlížeč Mirador s IIIF dokumenty, software VISE umožňuje práci s obrazovými dokumenty v běžných formátech jpg a png. Navíc nabízí ještě funkci seskupování, která seřadí obsah databáze na základě bibliografických metadat obrazových dokumentů. Tato funkce je velmi užitečná právě pro období raného novověku, kdy bylo opakované využívání ilustračních štočků běžnou praxí.

Obr. 11 Identické dřevořezové štočky (vpravo s vyradovaným nápisem) ze dvou různých tisků.
Obr. 11 Identické dřevořezové štočky (vpravo s vyradovaným nápisem) ze dvou různých tisků.
Obr. 12 Princip vyhledávání pomocí počítačového vidění v software VISE.
Obr. 12 Princip vyhledávání pomocí počítačového vidění v software VISE.
Obr. 13 Identické štočky s rozdílným kolorováním rozpoznané v software VISE.
Obr. 13 Identické štočky s rozdílným kolorováním rozpoznané v software VISE.

Pátou pracovní plochou je jednoduchý výstavní modul určený k prezentaci online výstav a přihlášenému uživateli také k vlastnímu digitálnímu kurátorství. Struktura a možnosti prezentace obsahu jsou částečně inspirovány online přístupnou databází uměleckých děl ArtUK, zejména tzv. stories. Prezentační mód umožňuje zobrazení obsahu třemi přepínatelnými způsoby (Storyline, Album, Slider) přičemž výchozí, preferované zobrazení nastavuje sám autor výstavy. Zveřejněnou výstavu lze snadno sdílet pomocí unikátního permalinku.

Obr. 14 Výstavní modul s nabídkou volně přístupné online výstavy David a Batšeba.
Obr. 14 Výstavní modul s nabídkou volně přístupné online výstavy David a Batšeba.
Obr. 15 Zobrazení online výstavy David a Batšeba v módu Storyline.
Obr. 15 Zobrazení online výstavy David a Batšeba v módu Storyline.

Přihlášený uživatel získává možnost vytvořit novou výstavu, případně editovat svoji dřívější tvorbu a také ovlivnit, zda je výstava přístupná veřejnosti.

Obr. 16 Zobrazení modulu Výstavy po přihlášení registrovaného uživatele.
Obr. 16 Zobrazení modulu Výstavy po přihlášení registrovaného uživatele.

Editační formulář je jednoduchý a intuitivní. Přidávání obrazových dokumentů je možné dvěma způsoby. Jednou z možností je přímé vyhledání ilustrace v databázi na základě volného termínu, názvu či identifikátoru, vhodnější se však jeví využít nejprve vyhledávání, průběžně tvořit vlastní kolekci a následně vložit vybrané ilustrace pomocí funkcionality Můj výběr. S ohledem na technické řešení aplikace umožňuje modul výstav práci výlučně s obrazovými dokumenty obsaženými v databázi e-ilustrace. Rozsah doprovodných textů je omezený a poskytuje prostor pro krátké komentáře k vybranému dílu a jejich dílčí editaci.

V průběhu projektu jsme dosáhli řady dílčích výsledků. Jako první z nich byl na webových stránkách projektu zveřejněn Manuál pro databázové zpracování knižní ilustrace v historických fondech paměťových institucí, jenž zahrnuje pravidla pro knihovědný a ikonografický popis, katalogizaci a digitalizaci. Jeho účelem bylo zajištění jednotného zpracovatelského workflow v průběhu projektu a zároveň slouží jako podpora pracovníkům v historických knižních fondech při zpracování knižní ilustrace.

Zejména se však jednalo o prezentace vývoje řešení databáze a její aplikační vrstvy odborné veřejnosti v rámci přednášek, domácích i zahraničních konferencí, následné publikování příspěvků v konferenčních sbornících a příkladové studie. Zásadní význam pro přenos znalostí a rozvoj užší spolupráce s kolegy v zahraniční měly především přednáška Veroniky Sladké Illuminating the Past: Czech Printed Images during the Reformation (c. 1450-1550) and the ‘e-ilustrace’ Database Unveiled, v Taylor Insititution Library v Oxfordu, jejíž záznam je dostupný na YouTube kanálu Oxford Medieval Studies History of the Book, a společný jednodenní seminář ICONCLASS & e-ilustrace s účastí zahraničních přednášejících a posluchačů ze zhruba 40 tuzemských paměťových institucí, který se konal v Muzeu literatury Památníku národního písemnictví.

Obr. 17 Výběr ilustrace v modulu Výstavy.
Obr. 17 Výběr ilustrace v modulu Výstavy.
Obr. 18 Editační prostředí v modulu Výstavy.
Obr. 18 Editační prostředí v modulu Výstavy.

Závěr

Obr. 19 Pozvánka na přednášku Veroniky Sladké v Oxfordu.
Obr. 19 Pozvánka na přednášku Veroniky Sladké v Oxfordu.

Z hlediska celkového řešení byl zásadní sběr, digitalizace, popis a klasifikace obrazového materiálu. Vzhledem k tomu, že ve sledovaném období dějin českého knihtisku dominovala českojazyčná tiskařská produkce, kterou eviduje databáze Knihopis (KPS), kterou spravuje Národní knihovna ČR a stejně tak se převážná část dochovaných exemplářů nachází v jejích fondech, obrovský kus práce při digitalizaci a bibliografickém popisu odvedl řešitelský tým Národní knihovny, kterému za to patří vděčný dík. Řadu ilustrací pak bylo třeba získat a doplnit z fondů dalších paměťových institucí jak na území ČR (např. VKOL, MZK, MZA, KNM, Strahovská knihovna), tak v zahraničí (např. Bayerische Staatsbibliothek, Universitätsbibliothek der Ludwig-Maximilians-Universität München, Österreichische Nationalbibliothek, Slovenská národná knižnica Martin, Forschungsbibliothek Gotha der Universität Erfurt).

V průběhu badatelských výzkumů v těchto paměťových institucích navíc došlo k řadě významných zjištění (např. objevení dosud neevidovaných exemplářů), které umožnily aktualizaci údajů ve zdrojových bibliografických databázích). Celkový počet zpracovaných digitálních kopií ilustrací a titulních listů přesahující hranici 6000 položek považujeme i s ohledem na vlastní zkušenosti s jinými digitalizačními projekty za uspokojivý, neboť vždy zůstává určitá část materiálu tohoto typu nepřístupná.

Časově velmi náročným úkolem bylo dle předpokladu také zpracování obrazového materiálu systémem ICONCLASS. Celkově bylo během projektu opatřeno IC kódy cca 4300 z celkového počtu zpracovaných ilustrací, což činí zhruba 70 % celku. Do příslušných tematických kategorií bylo zařazeno cca 5800 položek, což činí zhruba 95 % celku. 

Klíčové je také využití výše zmíněných digitálních nástrojů v rámci celkového řešení, které výrazně posouvají dosavadní vyhledávací a zobrazovací možnosti aplikace, čímž otevírají cestu novým badatelským přístupům k danému materiálu. Nedílnou součástí implementace uvedených nástrojů bylo také navázání intenzivních pracovních kontaktů se zahraničními kolegy (VGG, DH OX, ICONCLASS), což zakládá předpoklad pro další rozvoj mezinárodní spolupráce na osobní i meziinstitucionální úrovni. 

V neposlední řadě stanoví hlavní výsledek projektu další průlomový počin v dosavadních aktivitách v oblasti české knihovědy, navazuje na dřívější dosažené výsledky (viz projekty PROVENIO, NUSK, Knihověda.cz), poskytuje nové nástroje pro badatelskou, vzdělávací a popularizační činnost v oblasti dějin knižní kultury a přidružených oborů a zároveň zpřístupňuje nový, dosud nepříliš známý materiál také širší veřejnosti.

Shopping Basket