1964-018A - Gemini 1

Název objektuGemini 1
GT-1 [=Gemini-Titan]
SSC 782
Start1964-04-08 16:00:01.69 UT, Eastern Test Range, Titan 2
Stav objektuzanikl v atmosféře
Zánik1964-04-12.9
Životnost4.2 dne, tj. 0.01 roku
ProvozovatelUSA, NASA-MSC
VýrobceUSA, MDAC
Kategoriebezpilotní zkouška
Hmotnost3187 kg

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
64-04-09.5 G 32.56° 89.00 min 154 km 299 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Maketa kosmické lodi. Postavila ji firma McDonnell Astronautics Co., St. Louis, MO (USA). Provozovatelem je NASA Manned Spacecraft Center (nyní JSC), Houston, TX (USA).

Bezpilotní model kosmické lodi typu Gemini (výr. č. 1), určený především pro ověření integrity nosné rakety a lodi. Nebyla vybavena pro návrat do atmosféry. Loď kuželovitého tvaru o max. průměru 3.05 m a délce 5.79 m sestává z návratového modulu RM [=Reentry Module] a adaptéru. V RM je umístěna kabina osádky o vnitřním objemu 1.6 m3 se dvěma vystřelovacími křesly, s atmosférou čistého kyslíku o tlaku 360 hPa. Oboje dveře pilotního prostoru jsou opatřeny průzory. V kabině je umístěn řídicí počítač, magnetopásková paměť, telekomunikační systém, navigační systém s inerciální plošinou a infračervenými detektory horizontu a 4 stříbrozinkové baterie s kapacitou po 45 A.h. Na spodní straně RM je sférický ablativní tepelný štít. V přední válcovité části RRS [=Rendezvous and Recovery Section] je umístěn padákový systém (brzdicí padák o průměru 5.5 m, výtažný padák a hlavní padák o průměru 25.6 m), stykovací uzel a setkávací radiolokátor. Mezi RSS a kabinou se nachází sekce RCSS [=Reaction Control System Section] s 16 motory na hypergolické KPL (oxid dusičitý a monometylhydrazin) o tahu 110 N pro stabilizaci a orientaci během návratu do atmosféry. Adaptér sestává z brzdné sekce RS [=Retrograde Section] nesoucí 4 brzdicí motory na TPL o tahu po 10.2 kN a přístrojové sekce ES [=Equipment Section], v níž jsou umístěny dvě kyslíkovodíkové palivové baterie o výkonu po 1 kW s nádržemi reaktantů, zásoby pitné vody, část telekomunikačního zařízení a 16 motorů na hypergolické KPL systému pro orientaci a manévrování OAMS [=Orbit Attitude and Maneuver System] o tahu 110, 380 resp. 440 N se zásobou KPL. Povrch adaptéru současně slouží jako radiátor klimatizačního systému.

Loď je určena pro lety v trvání do dvou týdnů.

První kosmická loď této řady. Bezprostředně následující Gemini 2 byla 1965-01-19 zkoušena na balistické dráze nosnou raketou Titan 2. Další vypuštěnou na oběžnou dráhu je Gemini 3 (1965-024A).

Průběh letu

Datum Událost
1964-04-08 16:06 UT: Navedena na oběžnou dráhu spolu s posledním stupněm nosné raketa, od něhož se plánovaně neoddělila. Poté byly provářovány funkce kosmické lodi.
20:50 UT: Zkoušky systémů ukončeny.

Literatura

  1. Project Gemini : Technology and Operations : A Chronology / J. M. Grimwood, B. C. Hacker, P. J. Vorzimmer. - Washington, DC : NASA, 1969. - xvi+308 s. - (The NASA Historical Series ; NASA SP-4002).
  2. On The Shoulders of Titans : A History of Project Gemini / B. C. Hacker, C. C. Alexander. - Washington, DC : NASA, 1977. - (The NASA Historical Series ; NASA SP-4203).

------
Datum poslední úpravy: 2004-12-07 13:32:57 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2004 - Antonín Vítek