Název objektu | Saljut 1 <=Салют 1> |
DOS-1 <=ДОС-1> [=Dolgovremennaja Orbital'naja Stancija <=Долговременная Орбитальная Станция>] | |
SSC | 5160 |
Start | 1971-04-19 01:40:00 UT, Bajkonur [=Baikonur], Proton-K |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře |
Zánik | 1971-10-11 |
Životnost | 175 dní, tj. 0.48 roku |
Provozovatel | Sovětský svaz |
Výrobce | Sovětský svaz |
Kategorie | kosmická stanice |
Hmotnost | 18500 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1971-06-07 | 1971-053A | 1971-06-29 | 1971-053A | Georgij T. Dobrovolskij <=Георгий Т. Доброволский> | SUN | 1 | KK |
Vladislav N. Volkov <=Владислав Н. Волков> | SUN | 2 | BI | ||||
Viktor I. Pacajev <=Виктор И. Пацаев> | SUN | 1 | II |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
71-04-19.37 | G | 51.57° | 88.37 min | 177 km | 211 km | |
71-04-19.43 | G | 51.56° | 88.68 min | 203 km | 216 km | |
71-04-20.11 | G | 51.56° | 88.60 min | 200 km | 210 km | |
71-04-26.26 | G | 51.57° | 89.79 min | 253 km | 276 km | |
71-04-28.81 | G | 51.57° | 89.74 min | 252 km | 271 km | |
71-05-01.80 | G | 51.57° | 89.68 min | 250 km | 268 km | |
71-05-04.97 | G | 51.57° | 89.62 min | 247 km | 264 km | |
71-05-08.08 | G | 51.57° | 89.56 min | 247 km | 259 km | |
71-05-11.68 | G | 51.57° | 89.49 min | 243 km | 255 km | |
71-05-14.42 | G | 51.57° | 89.42 min | 239 km | 252 km | |
71-05-17.89 | G | 51.57° | 89.31 min | 234 km | 247 km | |
71-05-18.82 | G | 51.57° | 89.25 min | 232 km | 243 km | |
71-05-22.78 | G | 51.57° | 89.08 min | 224 km | 235 km | |
71-05-26.05 | G | 51.56° | 88.93 min | 216 km | 227 km | |
71-05-27.35 | G | 51.56° | 88.85 min | 211 km | 224 km | |
71-05-28.46 | G | 51.57° | 88.79 min | 211 km | 218 km | |
71-05-30.30 | G | 51.56° | 88.65 min | 201 km | 215 km | |
71-05-31.35 | G | 51.56° | 88.55 min | 199 km | 206 km | |
71-06-01.27 | G | 51.56° | 88.62 min | 204 km | 209 km | |
71-06-01.95 | G | 51.56° | 88.52 min | 198 km | 204 km | |
71-06-03.60 | G | 51.55° | 88.57 min | 187 km | 220 km | |
71-06-03.97 | G | 51.56° | 88.52 min | 188 km | 214 km | |
71-06-04.53 | G | 51.55° | 88.74 min | 207 km | 217 km | |
71-06-05.51 | G | 51.57° | 88.99 min | 209 km | 240 km | |
71-06-06.62 | G | 51.57° | 88.92 min | 208 km | 235 km | |
71-06-08.16 | G | 51.57° | 88.83 min | 206 km | 227 km | |
71-06-08.85 | G | 51.57° | 89.31 min | 228 km | 253 km | |
71-06-09.40 | G | 51.57° | 89.75 min | 251 km | 274 km | |
71-06-11.33 | G | 51.56° | 89.65 min | 251 km | 263 km | |
71-06-14.38 | G | 51.57° | 89.56 min | 248 km | 258 km | |
71-06-16.43 | G | 51.57° | 89.48 min | 246 km | 251 km | |
71-06-17.92 | G | 51.56° | 89.43 min | 243 km | 250 km | |
71-06-19.78 | G | 51.57° | 89.37 min | 241 km | 246 km | |
71-06-21.95 | G | 51.57° | 89.31 min | 237 km | 244 km | |
71-06-24.86 | G | 51.55° | 89.23 min | 230 km | 243 km | |
71-06-28.14 | G | 51.57° | 89.17 min | 229 km | 238 km | |
71-06-30.50 | G | 51.57° | 89.09 min | 222 km | 237 km | |
71-06-30.99 | G | 51.57° | 89.72 min | 238 km | 284 km | |
71-07-05.10 | G | 51.57° | 89.65 min | 233 km | 282 km | |
71-07-08.02 | G | 51.56° | 89.60 min | 230 km | 280 km | |
71-07-12.00 | G | 51.55° | 89.53 min | 227 km | 276 km | |
71-07-14.92 | G | 51.56° | 89.45 min | 223 km | 272 km | |
71-07-17.22 | G | 51.55° | 89.39 min | 223 km | 266 km | |
71-07-20.81 | G | 51.55° | 89.26 min | 220 km | 256 km | |
71-07-22.17 | G | 51.55° | 89.20 min | 214 km | 256 km | |
71-07-23.22 | G | 51.55° | 89.13 min | 213 km | 250 km | |
71-07-25.70 | G | 51.55° | 89.01 min | 212 km | 239 km | |
71-07-27.36 | G | 51.56° | 88.91 min | 206 km | 235 km | |
71-07-28.66 | G | 51.55° | 89.70 min | 231 km | 288 km | |
71-07-31.52 | G | 51.55° | 89.63 min | 221 km | 291 km | |
71-08-02.89 | G | 51.56° | 89.57 min | 219 km | 287 km | |
71-08-04.88 | G | 51.55° | 89.52 min | 217 km | 284 km | |
71-08-07.23 | G | 51.56° | 89.44 min | 215 km | 278 km | |
71-08-08.97 | G | 51.55° | 89.39 min | 212 km | 276 km | |
71-08-10.40 | G | 51.56° | 89.33 min | 210 km | 272 km | |
71-08-12.01 | G | 51.56° | 89.26 min | 209 km | 267 km | |
71-08-14.24 | G | 51.54° | 89.17 min | 204 km | 262 km | |
71-08-15.85 | G | 51.55° | 89.09 min | 205 km | 255 km | |
71-08-17.21 | G | 51.54° | 89.02 min | 201 km | 251 km | |
71-08-18.76 | G | 51.60° | 89.97 min | 247 km | 300 km | |
71-08-19.20 | G | 51.57° | 90.54 min | 284 km | 318 km | |
71-08-22.52 | G | 51.59° | 90.49 min | 284 km | 313 km | |
71-08-29.49 | G | 51.59° | 90.43 min | 281 km | 310 km | |
71-09-06.96 | G | 51.59° | 90.37 min | 279 km | 307 km | |
71-09-12.23 | G | 51.59° | 90.31 min | 277 km | 303 km | |
71-09-17.18 | G | 51.59° | 90.25 min | 274 km | 300 km | |
71-09-20.69 | G | 51.59° | 90.20 min | 270 km | 299 km | |
71-09-26.18 | G | 51.60° | 89.36 min | 222 km | 264 km | |
71-09-27.55 | G | 51.59° | 89.31 min | 220 km | 261 km | |
71-09-28.91 | G | 51.59° | 89.24 min | 216 km | 258 km | |
71-09-30.27 | G | 51.61° | 89.18 min | 216 km | 252 km | |
71-10-01.51 | G | 51.59° | 89.12 min | 211 km | 252 km | |
71-10-02.38 | G | 51.59° | 89.06 min | 211 km | 246 km | |
71-10-04.11 | G | 51.59° | 88.96 min | 208 km | 239 km | |
71-10-07.00 | G | 51.59° | 88.71 min | 196 km | 225 km | |
71-10-08.36 | G | 51.59° | 88.55 min | 190 km | 215 km | |
71-10-08.79 | G | 51.59° | 88.48 min | 190 km | 210 km | |
71-10-09.28 | G | 51.59° | 88.39 min | 184 km | 206 km | |
71-10-09.77 | G | 51.59° | 88.29 min | 179 km | 200 km | |
71-10-10.20 | G | 51.59° | 88.19 min | 178 km | 193 km | |
71-10-10.69 | G | 51.59° | 88.08 min | 177 km | 182 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Kosmická stanice. Zkonstruovalo ji a postavilo Central'noje konstruktorskoje bjuro eksperimental'nogo mašinostrojenija (CKBEM) <=Центральное конструкторское бюро экспериментального машиностроения (ЦКБЕМ)> (dř. OKB-1 <=ОКБ-1>, nyní OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>), Kaliningrad (nyní Koroljov), Moskovskaja obl., RSFSR (SSSR). Provozovatelem je Ministerstvo oborony (MO) SSSR <=Министерство обороны (МО) СССР>, Moskva (SSSR).
Kosmická stanice typu Zarja (typové označení 11F715, model 17KS, výr. č. 121) je válcového tvaru o max. průměru 4.15 m a délce 13.6 m. Vnitřní hermetizované prostory mají objem 82.5 m3; z toho je volně přístupných pro osádku 47 m3. Sestává z přechodového úseku PO [=perechodnyj otsek], pracovního úseku RO [=rabočij otsek] a nehermetizovaného přístrojového úseku AO [=aggregatnyj otsek]. PO o průměru 2 m a délce 3 m včetně stykovacího uzlu pro připojení transportní lodi slouží pro uskutečňování vědeckých experimentů, pro přestup do transportní lodi. Bočním průlezem mohou kosmonauti ve skafandrech vystupovat na povrch stanice. Na povrchu PO jsou umístěny antény setkávacího systému a 2 panely slunečních baterií o rozpětí 16.5 m. Průlez mezi PO a RO je hermeticky uzavíratelný. RO o celkové délce 9.1 m je tvořen trupem složeným ze dvou válcových částí o průměrech 2.9 m resp. 4.15 m a délkách 3.5 m resp. 2.7 m, spojených kuželovým přechodem o délce 1.2 m. Je vybaven 1522 průzory pro navigační měření, vizuální pozorování a fotografování. V RO jsou rozmístěny hlavní systémy řízení stanice, klimatizace, termoregulace, zásobování elektrickou energií s NiCd akumulátory, zásobování pitnou vodou, ledničky pro zásoby potravy a v přední části hlavní palubní deska. V zadní části jsou místa pro odpočinek a v oddělené části je umístěno sanitární zařízení. Na vnějším povrchu užší části RO jsou umístěny radiátory klimatizačního systému. K zadní části RO přiléhá AO o celkové délce 3.5 m, tvořený dvěma válci o průměrech 4.15 m resp. 2.3 m a délkách 1.4 m resp.1.8 m, spojených komolým kuželem o výšce 0.3 m. Jsou v něm umístěny dva korekční motory, hlavní jednokomorový o tahu 4.17 kN, záložní dvoukomorový o tahu 4.11 kN, se zásobou KPL, 32 motorky orientačního a stabilizačního systému a zvnějšku jsou připojeny dva panely slunečních baterií.
První stanice řady Saljut, následující je Saljut 2 (1973-017A). První stanice typu DOS, bezprostředně následující DOS výr. č. 122 se 1972-07-29 pro havárii nosiče Proton-K (výr. č. 260-01) nedostala na oběžnou dráhu. Další stanicí DOS úspěšně vypuštěnou na oběžnou dráhu je Kosmos 557 (1973-026A).
Datum | Událost |
---|
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:13:44 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |