1990-107A - Sojuz-TM 11

Název objektu Sojuz-TM 11 <=Союз-ТМ 11>
SSC 20981
Start1990-12-02 08:13:32 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U2
Stav objektupřistál na Zemi
Přistání1991-05-26
Životnost175 dní, tj. 0.48 roku
ProvozovatelSovětský svaz
VýrobceSovětský svaz
Kategoriepilotovaná kosmická loď
Hmotnost7150 kg

Osádka

Od Odkud Do Kam Člen osádky Stát Let Funkce
1990-12-02 Země 1990-12-04 1986-017A Viktor M. Afanas'jev <=Виктор М. Афанасьев> RUS 1 KK
Musa Ch. Manarov <=Муса Х. Манаров> RUS 2 BI
Toyohiro Akiyama JPN 1 KI
1991-05-26 1986-017A 1991-05-26 Země Viktor M. Afanas'jev <=Виктор М. Афанасьев> RUS 1 KK
Musa Ch. Manarov <=Муса Х. Манаров> RUS 2 BI
Helen P. Sharman GBR 1 KI

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást firmy NPO Energija <=НПО Энергия>, Kaliningrad (nyní Koroljov), Moskovskaja obl., RSFSR (SSSR). Výrobcem je firma Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást firmy NPO Energija <=НПО Энергия> (nyní RKK Energija im. S. P. Koroljova), Kaliningrad (nyní Koroljov), Moskovskaja obl., RSFSR (SSSR). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Kaliningrad (nyní Koroljov), Moskovskaja obl. (SSSR) pro organizaci Rossijskoje kosmičeskoje agentstvo (Roskosmos alias RKA) <=Российское космическое агентство (Роскосмос alias РКА)> (nyní FKA), Moskva (SSSR).

Loď typu Sojuz-TM [=transportnyj modificirovannyj] <=Союз-ТМ [=транспортный модифицированный]> (typové označení 11F732 <=1Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 61) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:

V modulu SA <=СА> kuželového tvaru o délce 2.14 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 3.85 m3 (z toho prostor pro osádku 2.5 m3) jsou umístěna 3 křesla typu "Kazbek" <="Казбек"> pro kosmonauty, prvky řízení včetně palubního počítače, kontejnery pro dopravu nákladu na Zemi a nouzové zásoby potravin a vody. V přední části je kruhový průlez do obytného úseku o světlosti 0.6 m. V přední části jsou ve dvou hermetických kontejnerech umístěny padákové systémy: hlavní o ploše 1000 m2 a záložní o ploše 570 m2. Povrch SA je pokryt ablativním štítem. Na spodní straně je umístěno 6 motorů měkkého přistání DMP [=dvigatel' mjagkoj posadki] <=ДМП [=двигатель мягкой посадки]>.

Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. V přední části je umístěno aktivní stykovací zařízení a průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>.

Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] <=ОДУ [=объединенная двигательная установка]>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.

Celá kosmická loď je pokryta izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]>. V průběhu startu je umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.

Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců.

Předchozí kosmickou lodí této řady je Sojuz-TM 10 (1990-067A), další je Sojuz-TM 12 (1991-034A).

Průběh letu

Datum Událost

Literatura

  1. Home Page. - Moskva : FKA, 2003. - [Cit. 2004-12-03].     (http://www.federalspace.ru).
  2. Japan scoops super powers / P. Corneille. - Spaceflight 43 [3] 122 (2001).

------
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:18:36 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2009 - Antonín Vítek