Název objektu | Sojuz-TM 19 <=Союз-ТМ 19> |
SSC | 23139 |
Start | 1994-07-01 12:24:50 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U2 |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 1994-11-04, 170 km JV od města Arkalyk (Kazachstan) |
Životnost | 125 dní, tj. 0.34 roku |
Provozovatel | Rusko |
Výrobce | Rusko |
Kategorie | pilotovaná kosmická loď |
Hmotnost | 7150 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1994-07-01 | Země | 1994-07-03 | 1986-017A | Jurij I. Malenčenko <=Юрий И. Маленченко> | RUS | 1 | KK |
Talgat A. Musabajev | KAZ | 1 | BI | ||||
1994-11-02 | 1986-017A | 1994-11-02 | 1986-017A | Jurij I. Malenčenko <=Юрий И. Маленченко> | RUS | 1 | KK |
Talgat A. Musabajev | KAZ | 1 | BI | ||||
Ulf D. Merbold | DEU | 3 | KI | ||||
1994-11-04 | 1986-017A | 1994-11-04 | Země | Jurij I. Malenčenko <=Юрий И. Маленченко> | RUS | 1 | KK |
Talgat A. Musabajev | KAZ | 1 | BI | ||||
Ulf D. Merbold | DEU | 3 | KI |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
94-07-05.05 | G | 51.65° | 92.52 min | 396 km | 400 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Kaliningrad (nyní Koroljov), Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Kaliningrad (nyní Koroljov), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Kaliningrad (nyní Koroljov), Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje kosmičeskoje agentstvo (Roskosmos alias RKA) <=Российское космическое агентство (Роскосмос alias РКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TM [=transportnyj modificirovannyj] <=Союз-ТМ [=транспортный модифицированный]> (typové označení 11F732 <=1Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 68) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. V přední části je umístěno aktivní stykovací zařízení a průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] <=ОДУ [=объединенная двигательная установка]>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Celá kosmická loď je pokryta izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]>. V průběhu startu je umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců.
Předchozí kosmickou lodí této řady je Sojuz-TM 18 (1994-001A), další je Sojuz-TM 20 (1994-063A).
Datum | Událost |
---|---|
1994-07-03 | 13:55:01 UT: Připojil se po dvou dráhových manévrech ke stykovycímu uzlu +X modulu Kvant [1] komplexu Mir. |
1994-07-03 až -11-03 | Součást komplexu Mir (1986-017A). |
1994-11-03 | 10:30 UT: Loď se oddělila od komplexu Mir, vzdálila se na 190 m a poté se opět automaticky připojila v 11:05 UT ke komplexu. Pokus proběhl v rámci prověrky automatického setkávacího systému Kurs. |
1994-11-03 až -11-04 | Součást komplexu Mir (1986-017A). |
1994-11-04 | 07:29 UT: Loď se oddělila od komplexu a po brzdicím manévru v 11:18 UT návratový modul přistál 170 km jihovýchodně od Arkalyku (Kazachstan). |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:19:10 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |