1996-047A - Sojuz-TM 24

Název objektu Sojuz-TM 24 <=Союз-ТМ 24>
SSC 24280
Start1996-08-17 13:18:03 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U
Stav objektupřistál na Zemi
Přistání1997-03-02 06:44:16 UT, 128 km V od města Džezkazgan (Kazachstán, 47.82° s.š., 69.40° v.d.)
Životnost196.7265 dne, tj. 0.5386 roku
Provozovatel Rusko, RKA
Rusko, Energija
VýrobceRusko, Energija
Kategoriepilotovaná kosmická loď
Hmotnost7150 kg

Osádka

Od Odkud Do Kam Člen osádky Stát Let Funkce
1996-08-17 Země 1996-08-19 1986-017A Valerij G. Korzun <=Валерий Г. Корзун> RUS 1 KK
Aleksandr J. Kaleri <=Александр Й. Калери> RUS 2 BI1
Claudie André-Deshays FRA 1 KI
1997-02-07 1986-017A 1997-02-07 1986-017A Valerij G. Korzun <=Валерий Г. Корзун> RUS 1 KK
Aleksandr Ju. Kaleri <=Александр Ю. Калери> RUS 2 BI1
Jerry M. Linenger USA 2 KI
1997-03-02 1986-017A 1997-03-02 Země Valerij G. Korzun <=Валерий Г. Корзун> RUS 1 KK
Aleksandr Ju. Kaleri <=Александр Ю. Калери> RUS 2 BI1
Reinhold Ewald DEU 1 KI

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
96-08-18.11 G 51.65° 89.76 min 233 km 292 km  
96-08-19.04 G 51.65° 89.82 min 240 km 292 km  
96-08-21.97 G 51.65° 92.20 min 375 km 390 km  
97-01-24.05 G 51.65° 92.28 min 379 km 394 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje kosmičeskoje agentstvo (Roskosmos alias RKA) <=Российское космическое агентство (Роскосмос alias РКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).

Loď typu Sojuz-TM [=transportnyj modificirovannyj] <=Союз-ТМ [=транспортный модифицированный]> (typové označení 11F732 <=1Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 73) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:

V modulu SA <=СА> kuželového tvaru o délce 2.14 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 3.85 m3 (z toho prostor pro osádku 2.5 m3) jsou umístěna 3 křesla typu "Kazbek" <="Казбек"> pro kosmonauty, prvky řízení včetně palubního počítače, kontejnery pro dopravu nákladu na Zemi a nouzové zásoby potravin a vody. V přední části je kruhový průlez do obytného úseku o světlosti 0.6 m. V přední části jsou ve dvou hermetických kontejnerech umístěny padákové systémy: hlavní o ploše 1000 m2 a záložní o ploše 570 m2. Povrch SA je pokryt ablativním štítem. Na spodní straně je umístěno 6 motorů měkkého přistání DMP [=dvigatel' mjagkoj posadki] <=ДМП [=двигатель мягкой посадки]>.

Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. V přední části je umístěno aktivní stykovací zařízení a průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>.

Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] <=ОДУ [=объединенная двигательная установка]>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.

Celá kosmická loď je pokryta izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]>. V průběhu startu je umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.

Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců.

Předchozí kosmickou lodí této řady je Sojuz-TM 23 (1996-011A), další je Sojuz-TM 25 (1997-003A).

Průběh letu

Datum Událost
1996-08-17 13:18:03 UT: Vzlet.
1997-02-07 16:28:01 UT: Loď s osádkou Korzun, Kaleri a Linenger se oddělila od stykovacího uzlu -X komplexu a přeletěla k uzlu +X.
16:51:27 UT - Loď se připojila k uzlu +X komplexu (Kvant 1).
1997-02-07 až
-03-02
Loď byla součástí komplexu Mir (1986-017A).
1997-03-02 03:24:57 UT: Loď se oddělila od uzlu +X stanice Mir (1986-017A).
03:29:30 UT: Úhybným manévrem loď přešla na samostatnou dráhu.
05:50:09 UT: Brzdicí manévr (Δv=115,2 m/s).
06:44:16 UT: Návratový modul přistál v bodě o souřadnicích 47°49' s.š., 69°24' v.d. V místě přistání vanul vítr o rychlosti 10-15 m/s.
06:48 UT: Poblíž modulu přistála první helikoptéra záchranné skupiny.
06:50 UT: Zahájeno otevírání lodi.

Literatura

  1. Home Page. - Moskva : FKA, 2003. - [Cit. 2004-12-03].     (http://www.federalspace.ru).
  2. SPACEWARN Activities. - SPACEWARN Bulletin [514] 1 (1996-08-25).     (http://nssdc.gsfc.nasa.gov/spacewarn/spx514.html).
  3. Posadka TK "Sojuz TM-24". / A. Vladimirov. - Novosti kosmonavtiki 7 [5/146] 34-35 (1997).

------
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:19:27 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2009 - Antonín Vítek