Název objektu | STS 106 |
Atlantis F-22 | |
Shuttle Mission 99 | |
ISS-2A.2b [=International Space Station - American] | |
SSC | 26489 |
Start | 2000-09-08 12:45:47.091 UT, Eastern Test Range, Atlantis |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2000-09-20 07:56:47 UT, Eastern Test Range, SLF Rwy 15 |
Životnost | 11.7993 dne, tj. 0.0323 roku |
Provozovatel | USA, NASA-OSF |
Výrobce | USA, Rockwell |
Kategorie | raketoplán |
Hmotnost | vzletová 2050076 kg |
na suborbitální dráze 115086 kg | |
na výchozí dráze 114935 kg | |
přistávací 100367 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2000-09-08 | Země | 2000-09-20 | Země | Terrence W. Wilcutt | USA | 4 | CDR |
Scott D. Altman | USA | 2 | PLT | ||||
Edward T. Lu | USA | 2 | MS1 | ||||
Richard A. Mastracchio | USA | 1 | MS2 | ||||
Daniel C. Burbank | USA | 1 | MS3 | ||||
Jurij I. Malenčenko <=Юрий И. Маленченко> | RUS | 2 | MS4 | ||||
Boris V. Morukov <=Борис В. Моруков> | RUS | 1 | MS5 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
00-09-08.54 | G | 51.58° | 88.47 min | 76 km | 321 km | Plán. |
00-09-08.54 | G | 51.58° | 88.49 min | 72 km | 328 km | Suborbitální dráha (PAO JSC). |
00-09-08.56 | G | 51.58° | 89.34 min | 159 km | 325 km | |
00-09-08.69 | G | 51.58° | 90.63 min | 279 km | 331 km | |
00-09-09.29 | G | 51.58° | 91.04 min | 294 km | 358 km | |
00-09-09.49 | G | 51.58° | 91.08 min | 296 km | 359 km | |
00-09-10.13 | G | 51.58° | 91.70 min | 351 km | 364 km | |
00-09-10.33 | G | 51.58° | 91.73 min | 353 km | 366 km | |
00-09-12.13 | G | 51.58° | 91.85 min | 361 km | 369 km | |
00-09-14.33 | G | 51.58° | 91.95 min | 369 km | 372 km | |
00-09-15.50 | G | 51.58° | 92.07 min | 373 km | 380 km | |
00-09-17.29 | G | 51.58° | 92.19 min | 377 km | 387 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaný kosmický raketoplán. Postavila ho firma Rockwell International, Space Systems Group (nyní Boeing North American), Palmdale, CA (USA). Provozovatelem je NASA Johnson Space Center, Houston, TX (USA) pro NASA Office of Space Flight, Washington, DC (USA).
Raketoplán Atlantis sestává ze tří částí: družicového stupně vybaveného hlavními motory SSME [=Space Shuttle Main Engines], odhazovací nádrže ET [=External Tank] a startovacích motorů SRB [=Solid Rocket Boosters].
Motory SRB (výr. č. BI-102PF/RSRM-75) na TPH (polybutadienakrylát-hliník-chloristan amonný) o délce 45.46 m, průměru 3.8 m a vzletové hmotnosti 2×590 t vybavené výkyvnými tryskami vyvíjejí při vzletu tah 2×11.8 MN. Doba jejich funkce činí 120 s. Poté se oddělují a na padácích se snášejí do moře, odkud jsou vyloveny a připraveny k dalšímu použití.
Nádrž ET (výr. č. ET-103A) o délce 47.0 m a průměru 8.4 m nese zásoby kapalného vodíku (102 600 kg) a kyslíku (616 500 kg) pro motory SSME. Po dosažení suborbitální dráhy je odhozena a zaniká v atmosféře.
Okřídlený družicový stupeň výr. č. OV-104 o délce 37.24 m, výšce 17.25 m a rozpětí 23.79 m sestává z dvoupodlažního prostoru pro osádku, trupu a motorového prostoru. Prostor pro osádku (7 osob, v nouzových případech až 10 osob) má objem 71.5 m3 s atmosférou normálního vzduchu o tlaku 1014 hPa. V horní části se nachází letová paluba vybavená 10 okny, na níž jsou soustředěny prvky řízení, v dolní části obytná paluba s bočním průlezem pro nástup a výstup osádky a s průlezem do nákladového prostoru, sanitárním zařízením, kuchyňkou a místy pro odpočinek. V její přední části je umístěna většina řídicí elektroniky. Pod podlahou obytné paluby se nachází klimatizační zařízení. V trupu o rozměrech 18.3×5.2×4.0 m je umístěn nákladový prostor, uzavíratelný dvoukřídlými dveřmi, na jejichž vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému. V trupu se nachází mj. dálkový manipulátor RMS [=Remote Manipulator System], 3 palivové baterie s výkonem 3×7 kW (v maximu 3×12 kW) a 4 nádrže s kyslíkem a 4 nádrže vodíkem nutným pro jejich provoz. V zadní části jsou umístěna 3 turbočerpadla APU [=Auxiliary Power Units] hydraulického systému pro ovládání motorů SSME a aerodynamických řídicích ploch. V motorovém prostoru se nacházejí 3 kyslíkovodíkové motory SSME (výr. č. 2052, 2044 a 2047) o tahu 3×2.1 MN ve vakuu. Pod motorovým prostorem je umístěn trupový elevon. Nad motorovým prostorem po stranách kýlové plochy s kormidly a aerodynamickou brzdou jsou připevněny dva moduly OMS [=Orbital Maneuvring System], každý s jedním motorem OMS o tahu 26.7 kN, 12 řídicími motory RCS [=Reaction Control System] o tahu 3.87 kN a 2 vernierovými motory o tahu 111 N. Jako pohonné látky pro OMS a RCS slouží monometylhydrazin a oxid dusičitý. Další modul RCS se 14 motory o tahu 3.87 kN a se 2 motory o tahu 111 N je zabudován v přídi raketoplánu. Povrch raketoplánu je pokryt systémem tepelné ochrany, tvořeným převážně dlaždicemi ze slinutého pěnového křemene. Pro přistání je vybaven vysouvacím podvozkem.
Na letové palubě jsou umístěny či uskutečňovány následující experimenty:
Datum | Událost |
---|---|
2000-09-08 |
12:45:46.972 UT: Vzlet27,28,29.
12:45:47.091 UT: První pohyb. 12:48 UT: Odhození SRB. 12:54:19 UT: Vypojení motorů (MECO). 13:29:34 UT: Navedení manévrem OMS-2 (t=59 s, Δv=26.2 m/s) na výchozí dráhu. 14:55 UT: Zahájeno oživování Spacehabu. 16:31:04 UT: Manévr NC-1 (t=82 s, Δv=37.0 m/s). 17:45 UT: Zahájen odpočinek. |
2000-09-09 |
01:45 UT: Ukončen odpočinek.
V průběhu dne bylo zjištěno, že jeden ze dvou sledovačů hvězd (-Z) nepracuje správně a proto jej nebude možno použít pro navigační měření v blízkosti stanice. 04:45:56 UT: Manévr NC-2 motory OMS (t=28 s, Δv=12.0 m/s). Kolem 06:30 UT: Zahájeno testování RMS. Kolem 07:15 UT Zahájeny prověrky skafandrů. 05:20:36 UT: Manévr NPC (t=3 s, Δv=0.2 m/s). 10:15 UT: Vysunutí stykovacího prstence. 11:37.47 UT: Manévr NC-3 (t=15 s, Δv=1.0 m/s). 15:46 UT: Zahájen odpočinek. Kolem 22:00 UT: Vzdálenost ke stanici činila 2960 km, rychlost přibližování 319 km za oběh. 22:46 UT: Ukončen odpočinek. 23:30 UT: Vzdálenost ke stanici činila 415 km, rychlost přibližování 295 km za oběh. |
2000-09-10 |
Kolem 00:00 UT: Zahájení setkávacích operací.
01:26:57 UT: Manévr NC-4 (t=33.6 s, Δv=14.8 m/s). Kolem 01:50 UT: Zahájeno plnění prvního vaku CWC [=Contingency Water Container] vodou z palivových článků. 02:00:51 UT: /Plán/ Možná korekce dráhy (t=0 s, Δv=0.0 m/s). Kolem 02:15 UT: Zahájena prověrka a příprava nářadí pro výstup do volného prostoru. Zahájeno zabezpečování Spacehabu pro výstup. 02:58:33 UT: Manévr TI (t=14.2 s, Δv=2.8 m/s); zahájena setkávací fáze. Vzdálenost ke stanici 16 km. Kolem 04:05 UT: CWC-1 naplněn. 04:15 UT: /Plán/ Korekční manévr (t=9 s, Δv=0.6 m/s). 04:19 UT: Vzdálenost ke stanici činila 450 m, rychlost přibližování 0.6 m/s. 04:28 UT: Korekční manévr (t=9 s, Δv=0.6 m/s). 04:24 UT: Televizní kamera z Atlantis zachytila obraz ISS. 04:30 UT: Raketoplán se nacházel 180 m pod stanicí. 04:45 UT: Raketoplán přeletěl přibližně 100 m před stanicí. 05:03 UT: Řídicí střediska MCC-M a MCC-H dala souhlas se spojením raketoplánu se stanicí ISS. 05:10 UT: Vyrovnány rychlosti ve vzdálenosti 53 m od stykovacího uzlu. 05:19 UT: Obnoveno přibližování rychlostí 0.06 m/s. 05:30 UT: Vzdálenost 20 m, rychlost přibližování 0.04 m/s. 05:43 UT: Vyrovnání rychlostí ve vzdálenosti 15 m. 05:46 UT: Obnoveno přibližování. 05:49 UT: Vzdálenost klesla na 3.3 m. 05:51:37 UT: Setkání a spojení se stanicí ISS (1998-067A) nad západním Kazachstánem34,35,36,37. 06:02 UT: Zatažena příruba stykovacího systému na ODS. 06:05 UT: Ukončeno pevné spojení. 06:09 UT: Ukončeny operace setkání a spojení se stanicí. Kolem 06:20 UT: Pokračování příprav nářadí pro výstup. Kolem 06:40 UT: Zahájeno tlakování spojovacího uzlu. 07:50 UT: Ukončeny zkoušky hermetičnosti spojovacího uzlu. 08:18 UT: Wilcutt otevřel průlez do stykovacího uzlu a z tunelu PMA-2 odebral vzorky atmosféry na stanici. Poté byl průlez opět uzavřen. Kolem 09:10 UT: Zahájeno plnění vaku CWC-2 vodou. Kolem 09:30 UT: Zahájeny prověrky jednotek SAFER [=Simplified Aid for EVA [=Extravehicular Activity] Rescue]. 10:10 UT: Snížen tlak v kabině na 703 hPa. Kolem 10:30 UT: CWC-2 naplněn. 11:56 UT: Zahájeno čtyřhodinové osobní volno. Kolem 16:00 UT: Zahájen odpočinek. |
2000-09-10 až 2000-09-18 | Raketoplán součástí stanice ISS (1998-067A). |
2000-09-11 |
00:01 UT: Ukončen odpočinek.
02:00 UT: Zahájení příprav na výstup. 04:35 UT: Zahájena dekomprese přechodové komory. 04:47 UT: Přepojení systému skafandrů na vlastní baterie. Oficiální zahájení výstupu astronautů Lu a Malenčenka do volného prostoru. 04:55 UT: Otevřen průlez z přechodové komory. Lu vystoupil ven do nákladového prostoru. 05:03 UT: Malenčenko vystoupil do nákladového prostoru. Kolem 05:30 UT: Mastracchio pomocí manipulátoru RMS vyzvedl Lu a Malenčenka ke spodní části modulu Zarja. Odtud oba astronauti sami pokračovali v lezení až na modul Zvezda do výšky přibližně 33.5 m nad nákladovým prostorem. 06:04 UT: Úspěšně uvolněn a vyklopen setkávací terč na modulu Zvezda, který se po startu nevyklopil. Byla provedena inspekce a fotografování jednoho ze slunečních panelů modulu Zvezda, který se nesprávně vyklopil a má částečně omezenou pohyblivost. Kolem 06:40 UT: Zahájeny přípravné práce pro montáž tyče magnetometru na povrch modulu Zvezda. 06:55 UT: Dokončena montáž magnetometru. 07:32 UT: Zahájena instalace 4 kabelů rozvodu elektrické energie mezi moduly Zvezda a Zarja. 08:33 UT: Zahájena montáž propojovacích kabelů mezi moduly Zarja a Zvezda (pro interní rozvod televize a pro přenos povelů pro řízení slunečních panelů). 09:10 UT: Zahájena instalace 6 m dlouhého kabelu s optickým vláknem pro přenos videosignálu. 09:40 UT: Ukončena montáž posledního kabelu. Kolem 09:50 UT: Ukončeny poslední úpravy vedení kabelů. 10:19 UT: Sestup pomocí manipulátoru RMS do nákladového prostoru zahájen. Kolem 10:30 UT: Astronauti jsou zpět v nákladovém prostoru. 10:51 UT: Lu a Malenčenko jsou uvnitř přechodové komory38,39,40. 10:55 UT: Probíhá rekomprese. 11:01 UT: Oficiální ukončení výstupu; celkové trvání 6 h 14 min. 12:28:50 až 13:28:51 UT: Korekce dráhy stanice 36 zážehy motorků RCS [=Reaction Control System] raketoplánu (Δv=6.8 m/s). 15:45 UT: Zahájen odpočinek. 23:46 UT: Ukončen odpočinek. |
2000-09-12 |
02:40 UT: Otevřen průlez ze stykovacího uzlu do
přechodového tunelu PMA-2 stanice ISS41,42.
02:47 UT: Vstup do modulu Unity. 04:02 UT: Vstup do přechodového úseku modulu Zarja. 04:31 UT: Otevřen průlez do obytné části modulu Zarja. 05:20 UT: Otevřen průlez do přechodového úseku modulu Zvezda. Kolem 05:50 UT: Vstup do modulu Zvezda. Astronauti byli z bezpečnostních důvodů vybaveni dýchacími maskami a ochrannými brýlemi. Kvalita ovzduší v modulu byla výborná. Kolem 06:00 UT: Demontáž zařízení TORU ve stykovacím uzlu modulu Zvezda. 06:22 UT: Otevření průlezu do nákladní lodi Progress-M1 3 (2000-044A). 08:05 UT: Obnovení normálního tlaku v lodi. V průběhu dne rozhodlo vedení letu o prodloužení expedice o 1 den43,44. 15:46 UT: Zahájen odpočinek. 23:46 UT: Ukončen odpočinek. |
2000-09-13 |
Wilcutt, Altman, a Mastracchio překládali náklad z
raketoplánu a lodi Progress-M1 3 na palubu stanice. Lu a
Malenčenko instalovali 2 ze 3 akumulátorových baterií typu
800A v modulu Zvezda, které
nebyly z důvodu úspory hmotnosti instalovány před startem.
Burbank a Morukov vyměnili jednu akumulátorovou baterii typu
800A v modulu Zarja.
Kolem 16:00 UT: Zahájen odpočinek. 23:46 UT: Ukončen odpočinek. |
2000-09-14 |
06:15:51 až 07:15:51 UT: Korekce dráhy stanice 36 zážehy
motorů RCS raketoplánu (Δv=7.6 m/s).
Pokračovalo překládání nákladu z raketoplánu a lodi Progress-M1 3 na palubu stanice. Burbank a Morukov vyměnili druhou akumulátorovou baterii typu 800A v modulu Zarja a Lu a Malenčenko instalovali zbývající akumulátorovou baterii téhož typu v modulu Zvezda. Technici v MCC-M zjišťovali příčiny špatné funkce nově instalované akumulátorové baterie č. 5 v modulu Zvezda50. Příprava instalace protiotřesového systému TVIS pro běhací dráhu. Instalace zařízení pro dobíjení akumulátorových baterií modulu Zvezda z baterií lodí Progress resp. Sojuz. Kompletování toalety SGO-ASU [=sistema gigieničeskogo obsluživanija - assanizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] na modulu Zvezda z dílů dopravených nákladní lodí Progress48,49,50. Vybalení 2 skafandrů typu Orlan z přepravního kontejneru a jejich umístění do přechodového úseku modulu Zvezda pro budoucí použití. Do konce pracovní doby bylo přeneseno přibližně 860 kg nákladu. 15:46 UT: Zahájen odpočinek. 23:46 UT: /Plán/ Ukončen odpočinek. |
2000-09-15 |
06:45:51 až 07:45:51 UT: Korekce dráhy stanice 36 pulzy
motorů RCS (Δv=7.6 m/s).
V průběhu dne pokračovalo překládání nákladu z raketoplánu na palubu stanice. Ukládání nepotřebných věcí na palubu nákladní lodi Progress-M1 3 (2000-044A) a do Spacehabu. Do konce pracovního dne bylo z Atlantis do ISS přeloženo 1695 kg, z lodi Progress 590 kg, zpět na raketoplán 330 kg. Astronauti zkontrolovali připojení řídicí jednotky MIRT-3 [=mikroelektronnyj integrator razrjadno-zarjadnych tokov] k baterii č. 5; žádnou závadu nenašli. Středisko rozhodlo další pokusy o její oživení odložit na přílet první dlouhodobé expedice a přikázalo baterii odpojit od sítě. Instalace stabilizátorů napětí a proudu SNT-50MP [=stabilizator naprjaženija i toka] A21, A22 a A23, sloužící mj. k propojení rozvodů proudu mezi americkým a ruským segmentem stanice. V druhé polovině dne proběhlo kompletování systému Elektron-VM. 15:46 UT: Zahájen odpočinek. 23:46 UT: Ukončen odpočinek. |
2000-09-16 |
Instalace běhací dráhy TVIS. V modulu Zvezda byl umístěn ohřívač
potravy a instalována amatérská radiostanice SAREX
[=Shuttle Amateur Radio Experiment]
a nové počítače dopravené lodí Progress-M1 3 (2000-044A). Dokončení překládání
nákladu z raketoplánu na palubu stanice51 (celkem přeneseno 1944 kg) a
ukládání nepotřebných věcí na palubu nákladní lodi
Progress-M1 3.
15:46 UT: Zahájen odpočinek. 23:46 UT: Ukončen odpočinek. |
2000-09-17 |
Kolem 03:10 UT: Uzavření průlezu do lodi Progress-M1 3
(2000-044A), následovaná dekompresí
prostoru stykovacího uzlu a prověrkou hermetičnosti.
03:25:51 až 04:25:51 UT: Korekce dráhy stanice (Δv=7.6 m/s). Prověrky systému TVIS. Odběr vzorku atmosféry v modulu Zvezda. Kolem 08:30 UT: /Plán/ Vyklizení modulu Zvezda. /Plán/ Odběr vzorku atmosféry v modulu Zarja. Kolem 09:00 UT: Vyklizení modulu Zarja. Kolem 09:50 UT: Opuštění tunelu P?A-1 a uzavření průlezu. Kolem 10:35 UT: Vyklizení modulu Unity a uzavření průlezu. Kolem 11:45 UT: Opuštění tunelu PMA-2. Kolem 12:00 UT: Uzavření posledního průlezu do stanice ISS53. Celková doba pobytu na stanici činila 5 dní 09 h 21 min. Před opuštěním stanice byl tlak atmosféry uvnitř ISS zvýšen na 1027 hPa. Kolem 12:30 UT: Vypuštění vzduchu ze spojovacího uzlu mezi raketoplánem a stanicí. Kontrola hermetičnosti průlezů. Ke konci pracovního dne byla do průlezu ve stykovacím uzlu namontována zpět televizní kamera pro vizuální kontrolu oddělení raketoplánu od stanice. 15:46 UT: Zahájen odpočinek. 23:46 UT: Ukončen odpočinek. |
2000-09-18 |
Kolem 01:46 UT: Zahájeny přípravy k odpojení raketoplánu od
stanice.
03:44 UT: Vydán povel k odpojení raketoplánu od stanice. 03:46 UT: Fyzické odpojení raketoplánu od stanice ISS (1998-067A) ukončeno. Piloti odmanérovali raketoplán do vzdálenosti asi 180 m a zahájili inspekční oblet stanice. 05:34 UT: Úhybný manévr (t=12.6 s, Δv=0.9 m/s). 14:46 UT: Zahájen odpočinek. 22:46 UT: Ukončen odpočinek. |
2000-09-19 |
Kontrola systémů raketoplánu. Úklid modulu Spacehab a
vnitřních prostor raketoplánu.
14:46 UT: Zahájen odpočinek. 22:46 UT: Ukončen odpočinek. |
2000-09-20 |
Kolem 02:41 UT: Zahájeny přípravy k přistání.
04:15 UT: Uzavřeny dveře nákladového prostoru. 06:50 UT: Brzdicí manévr (t=196 s). 07:56:47 UT: Raketoplán dosedl hlavním podvozkem na dráhu 15 letišště SLF na Kennedy Space Center. 07:58:01 UT: Raketoplán se zastavil. |
Datum poslední úpravy: 2007-04-12 15:04:43 UT |
|
|
© 2007 - Antonín Vítek |