Název objektu | Progress-M1 4 <=Прогресс-М1 4> |
ISS-2P [=International Space Station - 2 Progress] | |
SSC | 26615 |
Start | 2000-11-16 01:32:35.943 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikla v atmosféře |
Zánik | 2001-02-08.58 |
Životnost | 84.52 dne, tj. 0.23 roku |
Provozovatel | Rusko, RKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7285 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
00-11-16.68 | G | 51.58° | 89.80 min | 259 km | 269 km | |
00-11-18.82 | G | 51.57° | 92.16 min | 377 km | 384 km | |
00-12-04.03 | G | 51.57° | 92.05 min | 371 km | 379 km | |
00-12-20.14 | G | 51.58° | 91.96 min | 367 km | 374 km | |
00-12-25.62 | G | 51.58° | 91.82 min | 357 km | 370 km | |
00-12-28.16 | G | 51.57° | 91.93 min | 364 km | 375 km | |
01-01-04.88 | G | 51.57° | 91.87 min | 361 km | 372 km | |
01-01-10.87 | G | 51.57° | 91.82 min | 357 km | 370 km | |
01-01-23.80 | G | 51.57° | 91.76 min | 355 km | 367 km | |
01-02-04.07 | G | 51.57° | 91.71 min | 352 km | 365 km | |
01-02-08.62 | G | 51.56° | 91.62 min | 350 km | 358 km | |
01-02-08.84 | G | 51.57° | 91.68 min | 350 km | 363 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje aviacionno-kosmičeskoje agentstvo (Rosaviakosmos alias RAKA) <=Российское авиационно-космическое агентство (Росавиакосмос alias РАКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M1 <=Прогресс-М1> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM1 <=7К-ТГМ1>, výr. č. 253) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí:
V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny 4 nádrže s palivem a 4 nádrže s okysličovadlem systému SD8 [=sistema dozapravki 8 bakov] <=СД8 [=система дозаправки 8 баков]> s maximální kapacitou 1950 kg, na obvodu pláště pak tlakové láhve s kyslíkem a vzduchem s maximální kapacitou 40 kg.
Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o maximálním průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m mj. tyto systémy:
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně šest měsíců.
Na palubě je umístěno 2379.63 kg nákladu pro stanici ISS a to:
Datum | Událost |
---|---|
2000-11-16 |
01:32:35.943 UT: Vzlet9,10,11.
01:41:25.3 UT: Navedení na dráhu, oddělení od 3. st. rakety, vyklopení panelů slunečních baterií a antén. 05:07:22 UT: První část dvouimpulzní korekce oběžné dráhy motorem SKD11 (t=52.3 s, Δv=20.64 m/s). 05:45:32 UT: Druhá část dvouimpulzní korekce oběžné dráhy motorem SKD (t=41.8 s, Δv=16.50 m/s). |
2000-11-17 | 02:37:23 UT: 3. korekce oběžné dráhy11 (t=3.5 s, Δv=0.86 m/s). |
2000-11-18 |
Kolem 00:38 UT: Zahájena automatická setkávací sekvence.
00:58:37 UT: 4. korekce dráhy motorem SKD11 (59 s, Δv=22.33 m/s). 01:20:57 UT: 5. korekce dráhy motory DPO11 (30 s, Δv=1.2 m/s). 01:44:35 UT: 6. korekce dráhy motorem SKD11 (87 s, Δv=34.65 m/s). 02:28:07 UT: 7. korekce dráhy motorem SKD11 (20.8 s, Δv=6.61 m/s). 02:34:29 UT: 8. korekce dráhy motorem SKD11 (18.4 s, Δv=4.44 m/s). Kolem 02:45 UT: Zahájen let ve formaci s ISS. 02:55 UT: Zahájeno závěrečné přibližování ze vzdálenosti 180 m. 02:59 UT: Vzdálenost 150 m. Systém Kurs nemůže najít stykovací uzel na stanici a loď se ve snaze zaměřit kýve ze strany na stranu. 03:00 UT: Gidzenko přebírá ruční řízení systémem TORU [=teleoperatornyj režim upravlenija]. 03:07 UT: Vzdálenost 8 až 10 m. 03:09 UT: Vzdálenost 5 m. Gidzenko oslněn Sluncem nemůže loď řídit a proto je setkávací manévr přerušen. 03:12 UT: Gidzenko postupně odmanévrovává nákladní loď do bezpečné vzdálenosti asi 10 km. 03:47:42 UT: Nákladní loď ručně řízena Gidzenkem se na druhý pokus připojila12,13 k uzlu +Z modulu Zarja komplexu ISS (1998-067A) v době mimo spojení ISS s pozemními sledovacími stanicemi. |
2000-11-18 až 2000-12-01 | Součást komplexu ISS14 (1998-067A). |
2000-12-01 |
16:20 UT: Zahájena sekvence oddělování nákladní
lodi16,17 od
ISS.
16:22:53 UT: Nákladní loď se oddělila od komplexu. 16:26 UT: Úhybný manévr od komplexu ISS. Loď bude pokračovat v samostatném letu a později se rozhodne15,16, zda bude znovu připojena k ISS (1998-067A). |
2000-12-19 | Vedení NASA dalo souhlas k opětovnému připojení nákladní lodi ke komplexu ISS18. |
2000-12-20 | 12:55 UT: Korekce dráhy. Zahájeny manévry k opětovnému setkání nákladní lodi s komplexem ISS. |
2000-12-23 | Kolem 21:45 UT: Nákladní loď minula komplex ISS (1998-067A) ve vzdálenosti asi 5 km. |
2000-12-26 |
08:54:31 UT: /Plán/ Korekce dráhy 1.
09:17:42 UT: /Plán/ Korekce dráhy 2. 09:29:33 UT: /Plán/ Korekce dráhy 3. Kolem 10:08 UT: Vzdálenost ke komplexu ISS činila 11 km. Kolem 10:15 UT: Vzdálenost 3.7 km. 10:18:19 UT: /Plán/ Korekce dráhy 4. 10:20 UT: Vzdálenost 900 m. 10:24:41 UT: /Plán/ Korekce dráhy 5. 10:26:52 UT: /Plán/ Korekce dráhy 6. 10:27 UT: Progress zahájil oblet stanice. 10:30 UT: Vzdálenost 240 m. 10:38 UT: Nákladní loď zahájila let ve formaci se stanicí ISS ve vzdálenosti 190 m. 10:52 UT: Automatika nákladní lodi přepojila zaměření z antén na modulu Zvezda na modul Zarja. 10:54 UT: Ukončeno automatiícké zaměření na stykovací uzel na modulu Zarja. Gidzenko převzal z ISS řízení systémem TORU [=teleoperatornyj režim upravlenija]. Zahájeno závěrečné přibližování. 11:00 UT: Vzdálenost 12 m. 11:02 UT: Vzdálenost necelé 3 m. 11:03 UT: Opětovné připojení nákladní lodi ke komplexu ISS (1998-067A). |
2000-12-26 až 2001-02-08 | Součást komplexu ISS (1998-067A). |
2000-02-08 |
11:26:04 UT: Nákladní loď se před příletem raketoplánu
Atlantis (let STS 98 alias ISS-5A, 2001-006A) oddělila od komplexu ISS
(1998-067A).
12:59:00 UT: Brzdicím manévrem byla loď navedena do atmosféry nad jižním Tichým oceánem, kde zanikla. |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:01:36 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |