2001-003A - Progress-M1 5

Název objektu Progress-M1 5 <=Прогресс-М1 5>
SSC26688
Start2001-01-24 04:28:42.006 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U
Stav objektuřízeně zanikl v atmosféře Země
Zánik2001-03-23 06:00:13 UT, jižní Tichý oceán, střed oblasti 44.25&deg; j.š., 150.4&deg; z.d.
Životnost58.0636 dne, tj. 0.1590 roku
Provozovatel Rusko, RKA
Rusko,  Energija
VýrobceRusko, Energija
Kategorienákladní loď
Hmotnost7082 kg

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
01-01-24.19 G 51.67° 88.6 min 194 km 242 km ITAR-TASS.
01-01-24.49 G 51.64° 88.99 min 197 km 252 km  
01-01-24.69 G 51.64° 88.93 min 194 km 249 km  
01-01-26.73 G 51.64° 89.89 min 256 km 282 km  
01-01-27.18 G 51.75° 89.91 min 259 km 282 km  
01-01-27.97 G 51.64° 90.42 min 285 km 306 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje aviacionno-kosmičeskoje agentstvo (Rosaviakosmos alias RAKA) <=Российское авиационно-космическое агентство (Росавиакосмос alias РАКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).

Kosmická loď typu Progress-M1 <=Прогресс-М1> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM1 <=7К-ТГМ1>, výr. č. 254) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí:

Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice, vody a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs-MM" <=Курс-ММ>.

V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny 4 nádrže s palivem a 4 nádrže s okysličovadlem systému SD8 [=sistema dozapravki 8 bakov] <=СД8 [=система дозаправки 8 баков]> s maximální kapacitou 1950 kg, na obvodu pláště pak tlakové láhve s kyslíkem a vzduchem s maximální kapacitou 40 kg.

Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o maximálním průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m mj. tyto systémy:

V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, dalších 8 manévrovacích motorků DPO <=ДПО> a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.

Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně šest měsíců.

Prakticky veškerou nosnou kapacitu nákladní lodi zabírají KPL určené pro svedení komplexu Mir (1986-017A) z oběžné dráhy. Jejich celkové množství je 2676.6 kg, z toho 880.1 kg je určeno pro manévrování lodi během setkávacích manévrů a 1796.5 kg pro manévry komplexu Mir. Kromě toho nese zásobu vzduchu a potraviny pro případnou potřebu záchranné osádky.

Předcházející nákladní lodí této řady je Progress-M1 4 (2000-073A), následující jiného typu je Progress-M 44 (2001-008A). Poslední nákladní loď vypuštěná ke stanici Mir, předchozí je Progress-M 43 (2000-064A).

Průběh letu

Datum Událost
2000-01-24 04:28:42.006 UT: Vzlet13,14,15,16,17.
04:37:31.5 UT: Navedení na dráhu.
08:21:51 UT: 1. korekce dráhy (t=59.2 s, Δv=4.1 m/s).
08:58:05 UT: 2. korekce dráhy (t=114.2 s, Δv=7.93 m/s).
2001-01-25 05:25:08 UT: 3. korekce dráhy (t=27.9 s, Δv=1.93 m/s).
2001-01-26 03:03:22 UT: 4. korekce dráhy (t=308.5 s, Δv=21.6 m/s).
03:49:41 UT: 5. korekce dráhy (t=106.7 s, Δv=7.51 m/s).
2001-01-27 03:23:26 UT: 6. korekce dráhy (t=11.2 s, Δv=4.16 m/s).
04:07:30 UT: 7. korekce dráhy (t=5.0 s, Δv=1.56 m/s).
05:33:31 UT: Nákladní loď se připojila18,19 ke stykovacímu uzlu +X (modul Kvant-1) komplexu Mir (1986-017A).
2001-03-23 Využita jako tahač k navedení stanice Mir (1986-017A) do atmosféry nad Tichým oceánem.
00:32:47 UT: Byl zahájen první korekční manévr (t=1244 s, Δv=8.96 m/s) motorky systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] o tahu kolem 900 N nákladní lodi.
02:01:11 UT: Zahájen druhý korekční manévr (t=1445 s, Δv=9.6 m/s) motorky systému DPO.
05:07:34 UT: Ve výši 215 km byl zahájen poslední brzdicí manévr (t=1336 s, Δv=25 m/s) hlavním korekčním motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] o tahu 3.1 kN, který pracoval až do doby, než spotřeboval veškeré zásoby pohonných látek. Osm motorků systému DPO pracovalo po celou dobu trvání manévru, tedy přibližně 32.5 minuty.
Kolem 05:41 UT: Vstup do atmosféry ve výšce 120 km východně od Filipín.
05:59:24 UT: Vypočítaná střední hodnota okamžiku dopadu zbytků Miru a nákladní lodi do Tichého oceánu.

Literatura

  1. Home Page. - Moskva : FKA, 2003. - [Cit. 2004-12-03].     (http://www.federalspace.ru).
  2. Transportnyj gruzovoj korabl' "Progress M1" / K. Rusakov. - Novosti kosmonavtiki 10 [4/207] 16 (2000).
  3. ISS Spacecraft: Progress. - SpaceRef, 2001. [Cit. 2001-05-22].     (http://www.spaceref.com/iss/spacecraft/progress.html).
  4. Raketa-nositel' ustanovlena na startovom stole / A. Železnjakov. - Poslednije kosmičeskije novosti. - Vyp. No. 169. - 2001-01-18.     (http://www.cosmoworld.ru/spaceencyclopedia/hotnews/index.shtml?18.01.01.html).
  5. Progess Set to Launch Thursday With Fuel to Dump Mir Into Ocean. - SPACE.Com. - 2001-01-16.     (http://www.space.com/missionlaunches/launches/progress_preview_010116.html).
  6. Space tug poised for launch to Russia's Mir station. - Spaceflight Now. - 2001-01-16.     (http://www.spaceflightnow.com/mir/010116progroll/).
  7. Russians set new launch date for Mir's deorbiting tug / A. Zak. - Spaceflight Now. - 2001-01-19.     (http://www.spaceflightnow.com/mir/010119newdate/).
  8. Mir nursed backed to life as Progress prepares for launch / A. Zak. - Spaceflight Now. - 2001-01-22.     (http://spaceflightnow.com/mir/010122update/).
  9. Russia's cargo ship to blast off for Mir Wednesday: mission control / [AFP]. - Space Daily. - 2001-01-23.     (http://www.spacedaily.com/news/010123152520.scuib96g.html).
  10. Start "Progress M1-5" otložen / A. Železnjakov. - Poslednije kosmičeskije novosti. - Vyp. No. 169. - 2001-01-18.     (http://www.cosmoworld.ru/spaceencyclopedia/hotnews/index.shtml?18.01.01.html).
  11. Progress M1-5 - Summary. - SPACEandTECH, 2000.     (http://www.spaceandtech.com/spacedata/logs/2001/2001-003a_progressm1-5_sumpub.shtml).
  12. Načalo konca / V. Lyndin. - Novosti kosmonavtiki 11 [3/218] 26-27 (2001).
  13. "Progress M1-5" - mogil'ščik "Mira" / A. Vladimirov. - Novosti kosmonavtiki 11 [3/218] 25-26 (2001).
  14. S Bajkonura uspešno startoval "Progress M1-5" / A. Železnjakov. - Poslednije kosmičeskije novosti. - Vyp. No. 170. - 2001-01-25.     (http://www.cosmoworld.ru/spaceencyclopedia/hotnews/index.shtml?25.01.01.html).
  15. Last Progress On Route To Mir For Automated Reentry and Destruction / [AFP]. - Space Daily. - 2001-01-24.     (http://www.spacedaily.com/news/mir-01g.html).
  16. Mir "burial" mission launched / A. Zak. - Spaceflight Now. - 2001-01-24.     (http://www.spaceflightnow.com/mir/010124progup/).
  17. Soyuz Launches "Last" Progress to Mir. - SPACEandTECH. - 2001-01-24.     (http://www.spaceandtech.com/digest/flash2001/flash2001-006.shtml).
  18. "Progress M1-4 sostykovalsja s komplexom "Mir" / A. Železnjakov. - Poslednije kosmičeskije novosti. - Vyp. No. 171. - 2001-01-27.     (http://www.cosmoworld.ru/spaceencyclopedia/hotnews/index.shtml?).
  19. Deorbiting space tug arrives at Russia's Mir station / A. Zak. - Spaceflight Now. - 2001-01-27.     (http://www.spaceflightnow.com/mir/010127dock/).
  20. Discarded Progress deorbits; Mir enters stabilized mode / A. Zak. - Spaceflight Now.     (http://www.spaceflightnow.com/mir/010129progm43/).

------
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:21:10 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2009 - Antonín Vítek