2001-003A - Progress-M1 5
Název objektu
| Progress-M1 5 <=Прогресс-М1 5> |
SSC | 26688 |
Start | 2001-01-24 04:28:42.006 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře Země |
Zánik | 2001-03-23 06:00:13 UT, jižní Tichý oceán, střed oblasti 44.25° j.š., 150.4° z.d. |
Životnost | 58.0636 dne, tj. 0.1590 roku |
Provozovatel
| Rusko, RKA |
Rusko, Energija |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7082 kg |
Parametry dráhy
Epocha |
Typ |
i |
P |
hP |
hA |
Pozn. |
01-01-24.19 |
G |
51.67° |
88.6 min |
194 km |
242 km |
ITAR-TASS. |
01-01-24.49 |
G |
51.64° |
88.99 min |
197 km |
252 km |
|
01-01-24.69 |
G |
51.64° |
88.93 min |
194 km |
249 km |
|
01-01-26.73 |
G |
51.64° |
89.89 min |
256 km |
282 km |
|
01-01-27.18 |
G |
51.75° |
89.91 min |
259 km |
282 km |
|
01-01-27.97 |
G |
51.64° |
90.42 min |
285 km |
306 km |
|
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry.
Typ - Kód typu oběžné dráhy :
G - geocentrická (Země),
i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou).
P - Perioda (doba oběhu).
hP - Výška dráhy v pericentru.
hA - Výška dráhy v apocentru.
Popis objektu
Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji
konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB)
<=Головное контрукторское бюро
(ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P.
Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П.
Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko).
Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje
obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija
(ZEM) <=ЗАО [=Закрытое
акционерное общество]
Завод экспериментального
машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu
RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия
им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad),
Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj
naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš)
<=Центральный
научно-исследовательский институт
машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov,
Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje
aviacionno-kosmičeskoje agentstvo (Rosaviakosmos alias RAKA)
<=Российское
авиационно-космическое агентство
(Росавиакосмос alias РАКА)> (nyní FKA),
Moskva (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M1 <=Прогресс-М1>
(typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model
7K-TGM1 <=7К-ТГМ1>, výr. č. 254) o celkové délce
7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří
částí:
- nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО
[=грузовой отсек]>;
- sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD
[=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД
[=отсек компонентов
дозаправкы]>;
- přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj
otsek] <=ПАО
[=приборно-агрегатный
отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru
2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení
a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3
slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na
kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez
uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem
SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo
perechoda] <=ССВП [=система
стыковки и внутренного
перехода]> s aktivním stykovacím
zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj
aggregat] <=АСА [=активный
стыковочный аггрегат]> s
naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga]
<=СШ [=стыковочная
штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny
spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a
okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice,
vody a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je
umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru
systému "Kurs-MM" <=Курс-ММ>.
V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého
kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou
umístěny 4 nádrže s palivem a 4 nádrže s okysličovadlem
systému SD8 [=sistema dozapravki 8 bakov]
<=СД8 [=система дозаправки
8 баков]> s maximální kapacitou 1950 kg,
na obvodu pláště pak tlakové láhve s kyslíkem a vzduchem s
maximální kapacitou 40 kg.
Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o maximálním
průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové
hermetizované části o průměru 2.1 m a délce
1.1 m mj. tyto systémy:
- řídicí počítač BCVK [=bortovoj cifrovoj
vyčislitelnyj kompleks] <=БЦВК
[=бортовой цифровой
вычислителный комплекс]>;
- navigační systém GPS/GLONASS [=Global
Positioning System/Global'naja
Navigacionnaja Sputnikovaja Sistema]
<=ГЛОНАСС [Глобальная
Навигационная Спутниковая
Система]>;
- řídicí systém SUD [=sistema upravlenija
dviženijem] <=СУД [=система
управления движением]>;
- setkávací systém "Kurs-MM" <=Курс-ММ>;
- telekomunikační systémy.
V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD
<=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků
systému DPO [=dvigateli pričalivanija i
orientacii] <=ДПО [=двигатели
причаливания и
ориентации]> typu ŽRDMT
[=židkostnyj raketnyj dvigatel'
maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ
[=жидкостный ракетный
двигатель малой тяги]
11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V
zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD
[=sbližajušče-korrektirujuščij
dvigatel'] <=СКД
[=сближающе-корректирующий
двигатель]> o tahu 3.1 kN, dalších 8
manévrovacích motorků DPO <=ДПО> a 10 trysek DO
[=dvigateli orientacii] <=ДО
[=двигатели ориентации]>
systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším
plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor
termoregulačního systému.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně
jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném
stavu má životnost přibližně šest měsíců.
Prakticky veškerou nosnou kapacitu nákladní lodi zabírají
KPL určené pro svedení komplexu Mir (1986-017A) z oběžné dráhy.
Jejich celkové množství je 2676.6 kg, z toho
880.1 kg je určeno pro manévrování lodi během
setkávacích manévrů a 1796.5 kg pro manévry komplexu
Mir. Kromě toho nese zásobu vzduchu a potraviny pro
případnou potřebu záchranné osádky.
Předcházející nákladní lodí této řady je
Progress-M1 4 (2000-073A),
následující jiného typu je Progress-M 44 (2001-008A). Poslední nákladní loď
vypuštěná ke stanici Mir, předchozí je Progress-M 43
(2000-064A).
Průběh letu
Datum |
Událost |
2000-01-24
|
04:28:42.006 UT: Vzlet13,14,15,16,17.
04:37:31.5 UT: Navedení na dráhu.
08:21:51 UT: 1. korekce dráhy (t=59.2 s,
Δv=4.1 m/s).
08:58:05 UT: 2. korekce dráhy (t=114.2 s,
Δv=7.93 m/s).
|
2001-01-25
|
05:25:08 UT: 3. korekce dráhy (t=27.9 s,
Δv=1.93 m/s).
|
2001-01-26
|
03:03:22 UT: 4. korekce dráhy (t=308.5 s,
Δv=21.6 m/s).
03:49:41 UT: 5. korekce dráhy (t=106.7 s,
Δv=7.51 m/s).
|
2001-01-27
|
03:23:26 UT: 6. korekce dráhy (t=11.2 s,
Δv=4.16 m/s).
04:07:30 UT: 7. korekce dráhy (t=5.0 s,
Δv=1.56 m/s).
05:33:31 UT: Nákladní loď se připojila18,19 ke stykovacímu
uzlu +X (modul Kvant-1) komplexu Mir (1986-017A).
|
2001-03-23
|
Využita jako tahač k navedení stanice Mir (1986-017A) do atmosféry nad Tichým
oceánem.
00:32:47 UT: Byl zahájen první korekční manévr
(t=1244 s, Δv=8.96 m/s) motorky systému DPO
[=dvigateli pričalivanija i orientacii] o
tahu kolem 900 N nákladní lodi.
02:01:11 UT: Zahájen druhý korekční manévr
(t=1445 s, Δv=9.6 m/s) motorky systému DPO.
05:07:34 UT: Ve výši 215 km byl zahájen poslední
brzdicí manévr (t=1336 s, Δv=25 m/s)
hlavním korekčním motorem SKD
[=sbližajušče-korrektirujuščij
dvigatel'] o tahu 3.1 kN, který pracoval až do
doby, než spotřeboval veškeré zásoby pohonných látek. Osm
motorků systému DPO pracovalo po celou dobu trvání manévru,
tedy přibližně 32.5 minuty.
Kolem 05:41 UT: Vstup do atmosféry ve výšce 120 km
východně od Filipín.
05:59:24 UT: Vypočítaná střední hodnota okamžiku
dopadu zbytků Miru a nákladní lodi do Tichého oceánu.
|
Literatura
-
Home Page. - Moskva : FKA, 2003. - [Cit. 2004-12-03]. (http://www.federalspace.ru).
-
Transportnyj gruzovoj korabl' "Progress M1" / K. Rusakov. - Novosti kosmonavtiki 10 [4/207] 16 (2000).
-
ISS Spacecraft: Progress. - SpaceRef, 2001. [Cit. 2001-05-22]. (http://www.spaceref.com/iss/spacecraft/progress.html).
-
Raketa-nositel' ustanovlena na startovom stole / A. Železnjakov. - Poslednije kosmičeskije novosti. - Vyp. No. 169. - 2001-01-18. (http://www.cosmoworld.ru/spaceencyclopedia/hotnews/index.shtml?18.01.01.html).
-
Progess Set to Launch Thursday With Fuel to Dump Mir Into Ocean. - SPACE.Com. - 2001-01-16. (http://www.space.com/missionlaunches/launches/progress_preview_010116.html).
-
Space tug poised for launch to Russia's Mir station. - Spaceflight Now. - 2001-01-16. (http://www.spaceflightnow.com/mir/010116progroll/).
-
Russians set new launch date for Mir's deorbiting tug / A. Zak. - Spaceflight Now. - 2001-01-19. (http://www.spaceflightnow.com/mir/010119newdate/).
-
Mir nursed backed to life as Progress prepares for launch / A. Zak. - Spaceflight Now. - 2001-01-22. (http://spaceflightnow.com/mir/010122update/).
-
Russia's cargo ship to blast off for Mir Wednesday: mission control / [AFP]. - Space Daily. - 2001-01-23. (http://www.spacedaily.com/news/010123152520.scuib96g.html).
-
Start "Progress M1-5" otložen / A. Železnjakov. - Poslednije kosmičeskije novosti. - Vyp. No. 169. - 2001-01-18. (http://www.cosmoworld.ru/spaceencyclopedia/hotnews/index.shtml?18.01.01.html).
-
Progress M1-5 - Summary. - SPACEandTECH, 2000. (http://www.spaceandtech.com/spacedata/logs/2001/2001-003a_progressm1-5_sumpub.shtml).
-
Načalo konca / V. Lyndin. - Novosti kosmonavtiki 11 [3/218] 26-27 (2001).
-
"Progress M1-5" - mogil'ščik "Mira" / A. Vladimirov. - Novosti kosmonavtiki 11 [3/218] 25-26 (2001).
-
S Bajkonura uspešno startoval "Progress M1-5" / A. Železnjakov. - Poslednije kosmičeskije novosti. - Vyp. No. 170. - 2001-01-25. (http://www.cosmoworld.ru/spaceencyclopedia/hotnews/index.shtml?25.01.01.html).
-
Last Progress On Route To Mir For Automated Reentry and Destruction / [AFP]. - Space Daily. - 2001-01-24. (http://www.spacedaily.com/news/mir-01g.html).
-
Mir "burial" mission launched / A. Zak. - Spaceflight Now. - 2001-01-24. (http://www.spaceflightnow.com/mir/010124progup/).
-
Soyuz Launches "Last" Progress to Mir. - SPACEandTECH. - 2001-01-24. (http://www.spaceandtech.com/digest/flash2001/flash2001-006.shtml).
-
"Progress M1-4 sostykovalsja s komplexom "Mir" / A. Železnjakov. - Poslednije kosmičeskije novosti. - Vyp. No. 171. - 2001-01-27. (http://www.cosmoworld.ru/spaceencyclopedia/hotnews/index.shtml?).
-
Deorbiting space tug arrives at Russia's Mir station / A. Zak. - Spaceflight Now. - 2001-01-27. (http://www.spaceflightnow.com/mir/010127dock/).
-
Discarded Progress deorbits; Mir enters stabilized mode / A. Zak. - Spaceflight Now. (http://www.spaceflightnow.com/mir/010129progm43/).
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:21:10 UT |
 |
 |
© 2009 - Antonín Vítek
|