Název objektu | Progress-M 59 <=Прогресс-М 59> |
ISS-24P [=International Space Station twenty fourth Progress] | |
SSC | 29714 |
Start | 2007-01-18 02:12:15 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v zemské atmosféře |
Zánik | 2007-08-01 19:27 UT, jižní Tichý oceán |
Životnost | 195.719 dne, tj. 0.5358 roku |
Provozovatel | Rusko, RAKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7290 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
07-01-18.10 | G | 51.66°±0.06° | 88.59±0.37 min | 193+7/-15 km | 245±46 km | Plán. CUP-M. |
07-01-18.34 | G | 51.63° | 88.59 min | 186 km | 224 km | |
07-01-18.85 | G | 51.63° | 89.50 min | 219 km | 281 km | |
07-01-19.34 | G | 51.63° | 89.53 min | 222 km | 281 km | |
07-01-19.96 | G | 51.63° | 91.30 min | 323 km | 354 km | |
07-02-08.48 | G | 51.64° | 91.25 min | 322 km | 350 km | |
07-03-03.37 | G | 51.64° | 91.20 min | 320 km | 347 km | |
07-03-17.49 | G | 51.63° | 91.27 min | 327 km | 347 km | |
07-04-12.47 | G | 51.63° | 91.21 min | 323 km | 345 km | |
07-04-28.73 | G | 51.63° | 91.31 min | 331 km | 347 km | |
07-05-18.64 | G | 51.63° | 91.25 min | 330 km | 342 km | |
07-07-11.49 | G | 51.63° | 91.20 min | 328 km | 339 km | |
07-07-21.44 | G | 51.63° | 91.22 min | 327 km | 342 km | |
07-07-24.55 | G | 51.63° | 91.38 min | 335 km | 349 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 359) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">.
V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">.
Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy včetně řídicího počítače "Argon-16" <="Аргон-16"> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.
Sekce GO a OKD, včetně části sekce PAO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě je náklad o celkové hmotnosti přibližně 2433 kg pro další provoz stanice ISS (1998-067A), a to zejména:
Datum | Událost |
---|---|
2007-01-18 |
02:12:15 UT: Vzlet4,5.
02:21:01 UT: Navedení na výchozí dráhu. 02:21:04 UT: Oddělení nákladní lodi od 3. stupně nosné rakety. |
2007-01-20 | 02:58:53 UT /plán 03:00 UT ±3 min/ - Nákladní loď se připojila6,7 ke stykovacímu uzlu modulu Pirs komplexu ISS (1998-067A). |
2007-01-20 až 2007-08-01 | Nákladní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2007-08-01 |
14:07:05 UT: Nákladní loď se odpojila od modulu Pirs komplexu ISS (1998-067A).
18:42 UT: Brzdicí manévr hlavním motorem. Řízený zánik nákladní lodi v atmosféře. 19:27 UT: Dopad neshořelých zbytků lodi do jižního Tichého oceánu. |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:21:53 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |