Název objektu | Sojuz-TMA 10 <=Союз-ТМА 10> |
ISS-14S [=International Space Station fourteenth Soyuz] | |
ISS-15 [=International Space Station fifteenth Expedition] | |
MKS-15 <=МКС-15> [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija petnadcataja ekspedicija <=Международная космическая станция петнадцатая экспедиция>] | |
EP-12 <=ЭП-12> [=Ekspedicija poseščenija dvenadcataja] <=[=Экспедиция посещения двенадцатая]> | |
SSC | 31100 |
Start | 2007-04-07 17:31:14.194 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2007-10-21 10:36 UT, Kazachstán |
Životnost | 196.712 dne, tj. 0.5386 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | kosmická loď |
Hmotnost | 7220 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2007-04-07 | Země | 2007-04-09 | 1998-067A | Oleg V. Kotov <=Олег В. Котов> | RUS | 1 | KK |
Fjodor N. Jurčichin <=Фёдор Н. Юрчихин> | RUS | 2 | BI | ||||
Charles Simonyi | USA | 1 | UKP | ||||
2007-09-27 | 1998-067A | 2007-09-27 | 1998-067A | Oleg V. Kotov <=Олег В. Котов> | RUS | 1 | KK |
Fjodor N. Jurčichin <=Фёдор Н. Юрчихин> | RUS | 2 | BI | ||||
Clayton C. Anderson | USA | 1 | BI2 | ||||
2007-10-21 | 1998-067A | 2007-10-21 | Země | Oleg V. Kotov <=Олег В. Котов> | RUS | 1 | KK |
Fjodor N. Jurčichin <=Фёдор Н. Юрчихин> | RUS | 2 | BI | ||||
Šejch Muszafar Šukor al Masrie bin Šejch Mustafa | MYS | 1 | UKP |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
07-04-07.72 | G | 51.65° | 88.84 min | 193 km | 241 km | |
07-04-07.74 | G | 51.67°±0.06° | 88.64±0.37 min | 200(+7/-22) km | 242±42 km | Plán. CUP-M. |
07-04-07.75 | G | 51.65° | 88.88 min | 192 km | 237 km | Výchozí dráha. CUP-M. |
07-04-07.76 | G | 51.65° | 88.84 min | 193 km | 241 km | |
07-04-08.24 | G | 51.63° | 90.28 min | 262 km | 314 km | |
07-04-09.18 | G | 51.63° | 90.31 min | 265 km | 314 km | |
07-04-09.62 | G | 51.63° | 91.22 min | 324 km | 345 km | |
07-04-28.73 | G | 51.63° | 91.31 min | 331 km | 347 km | |
07-05-18.64 | G | 51.63° | 91.25 min | 330 km | 342 km | |
07-07-11.49 | G | 51.63° | 91.20 min | 328 km | 339 km | |
07-07-21.44 | G | 51.63° | 91.22 min | 327 km | 342 km | |
07-07-24.55 | G | 51.63° | 91.38 min | 335 km | 349 km | |
07-09-14.52 | G | 51.64° | 91.32 min | 333 km | 346 km | |
07-10-20.73 | G | 51.64° | 91.38 min | 340 km | 344 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 220) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
Hlavním úkolem letu je doprava 15. základní osádky na stanici ISS (1998-067A) a zpět na Zemi a zajištění bezpečnosti osádky v roli záchranné lodi.
Člen návštěvnické osádky5 Charles Simonyi v průběhu letu uskutečňuje následující experimenty:
Datum | Událost |
---|---|
2007-04-07 |
17:30:55 UT: Zážeh motorů.
17:31:14.194 UT: Vzlet9,10,11,12,13,14. 17:39:59 UT: Navedení na výchozí dráhu. 17:40:02 UT: Oddělení lodi od 3. stupně nosné rakety. Vyklopení panelů fotovoltaických baterií. Vyklopení antén. Kontrola systémů kosmické lodi. Otevření průlezu mezi návratovým modulem a obytnou sekcí. Spuštění systému pro odstraňování oxidu uhličitého z ovzduší. Svléknutí skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. Uvedení lodi do pomalé rotace. Kolem 20:45 UT: Ukončena rotace lodi. Přechod do orientace pro korekční manévr. 21:13 UT: První část první dvouimpulzní korekce dráhy (t=53.3 s, Δv=21.24 m/s). 22:02 UT: Druhá část první dvouimpulzní korekce dráhy (t=61.7 s, Δv=24.87 m/s). Převedení lodi do pomalé rotace. Kontrola funkce vnější televizní kamery. Čištění a sušení skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. Odpočinek. |
2007-04-08 |
Oživení řídicích prvků v obytné sekci.
Ukončena rotace lodi. Přechod do orientace pro korekční manévr. Kolem 18:36 UT: Druhá korekce dráhy. Uvedení lodi do pomalé rotace. Výměna patron pro absorpci oxidu uhličitého. Odpočinek. |
2007-04-09 |
Oblečení skafandrů "Sokol-KV2"
<="Сокол-КВ2">.
Přestup z obytné sekce do návratového modulu. Hermetické uzavření průlezu mezi obytnou sekcí a návratovým modulem. Ukončena rotace lodi. Kolem 17:10 UT: Třetí korekce dráhy. Kolem 17:55 UT: Čtvrtá korekce dráhy. Navázání oboustranného rádiového spojení se stanicí prostřednictvím komunikačního systému Altair v pásmu VHF. 18:41 UT: První vyrovnání rychlosti se stanicí ISS (1998-067A). 18:48 UT: Zahájení obletu stanice ve vzdálenosti 400 m. 18:57 UT: Zahájení letu ve formaci s ISS. 19:03 UT: Zahájení závěrečného přibližování. 19:10:44 UT (plán 19:12 UT ±3 min): Transportní loď se připojila k modulu Zarja komplexu ISS (1998-067A)15,16,17. |
2007-04-09 až 2007-09-27 | Transportní kosmická loď Sojuz-TMA 10 součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2007-09-27 |
19:20 UT: Transportní kosmická loď se odpojila od modulu Zarja.
Přelet transportní kosmické lodi od modulu Zarja k modulu Zvezda. 19:40 UT: Zahájeno závěrečné přibližování ke komplexu. 19:47 UT: Připojení transportní kosmické lodi k zadnímu stykovacímu uzlu modulu Zvezda. |
2007-09-27 až 2007-10-21 | Transportní kosmická loď Sojuz-TMA 10 součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2007-10-21 |
07:14 UT: Transportní loď se odpojila od modulu Zarja komplexu ISS.
09:47 UT: Zahájen brzdicí manévr. 10:18 UT: V důsledku poškození kabelu u řídicího pultu přešel návratový modul ve výši přibližně 50 km do režimu balistického sestupu. Maximální přetížení dosáhlo hodnoty 8.5g. 10:36 UT /plán 10:37 UT/: Přistání transportní lodi Sojuz-TMA 10 (2007-008A) v Kazachstánu s 15. základní osádkou, kterou tvoří Fjodor N. Jurčichin a Oleg V. Kotov. Letu se zúčastnil platící malajzijský kosmonaut Šejch Muzaphar Šukor18. V důsledku balistického sestupu19 přistála loď 346 km západně od plánovaného místa (50.98° s.š., 67.13° v.d.) v bodě o souřadnicích 50.4836° s.š., 62.2889° v.d.. 10:43 UT: V blízkosti návratového modulu přistály první 2 vrtulníky. 10:52 až 10:58 UT: Členové osádky opustili návratový modul. |
Datum poslední úpravy: 2011-03-27 15:51:39 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |