Název objektu | Sojuz-TMA 11 <=Союз-ТМА 11> |
ISS-15S [=International Space Station fifteenth Soyuz] | |
ISS-16 [=International Space Station sixteenth Expedition] | |
MKS-16 <=МКС-16> [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija šestnadcataja ekspedicija <=Международная космическая станция шестнадцатая экспедиция>] | |
EP-13 <=ЭП-13> [=Ekspedicija poseščenija trinadcataja] <=[=Экспедиция посещения тринадцатая]> | |
EP-14 <=ЭП-14> [=Ekspedicija poseščenija četyrnadcataja] <=[=Экспедиция посещения четырнадцатая]> | |
SSC | 32256 |
Start | 2007-10-10 13:22:38.927 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2008-04-19 08:29:43.82 UT, Kazachstán |
Životnost | 191.7966 dne, tj. 0.5251 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | pilotovaná transportní loď |
Hmotnost | 7220 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2007-10-10 | Země | 2007-10-12 | 1998-067A | Jurij I. Malenčenko <=Юрий И. Маленченко> | RUS | 4 | KK |
Peggy A. Whitson[ová] | USA | 2 | BI | ||||
Šejch Muszafar Šukor al Masrie bin Šejch Mustafa | MYS | 1 | UKP | ||||
2007-10-10 | 1998-067A | 2007-10-12 | Země | Jurij I. Malenčenko <=Юрий И. Маленченко> | RUS | 4 | KK |
Peggy A. Whitson[ová] | USA | 2 | BI | ||||
So-Yeon Yi | KOR | 1 | UKP |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
07-10-10.56 | G | 51.67°±0.06° | 88.64±0.37 min | 200(+7/-22) km | 242±42 km | Plán. CUP-M. |
07-11-10.54 | G | 51.64° | 91.37 min | 340 km | 343 km | |
07-11-28.55 | G | 51.64° | 91.32 min | 339 km | 340 km | |
07-12-17.86 | G | 51.64° | 91.27 min | 337 km | 337 km | |
08-01-10.55 | G | 51.64° | 91.21 min | 332 km | 336 km | |
08-01-12.58 | G | 51.64° | 91.32 min | 335 km | 343 km | |
08-02-01.53 | G | 51.64° | 91.27 min | 333 km | 341 km | |
08-02-17.55 | G | 51.64° | 91.30 min | 333 km | 344 km | |
08-03-18.53 | G | 51.64° | 91.35 min | 340 km | 342 km | |
08-04-10.49 | G | 51.64° | 91.29 min | 337 km | 339 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 221) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
Hlavním úkolem letu je doprava 16. základní osádky na stanici ISS (1998-067A) a zpět na Zemi a zajištění bezpečnosti osádky v roli záchranné lodi.
Předchozí transportní lodí této řady je Sojuz-TMA 10 (2007-008A), následující je Sojuz-TMA 12 (2008-015A). Bezprostředně předchozím letem ke stanici ISS je let STS 118 raketoplánu Endeavour (2007-035A), následujícím je let STS 120 raketoplánu Discovery (2007-050A).
Datum | Událost |
---|---|
2007-10-10 |
13:22:38.927 UT: Vzlet5.
13.31:22 UT: Navedení na výchozí oběžnou dráhu. 13:31:27.402 UT: Oddělení kosmické lodi od 3. stupně nosné rakety. 17:11:07 UT: První část první korekce dráhy (Δv=19.2 m/s) motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]>. 17:55:40 UT: Druhá část první korekce dráhy (Δv=10.1 m/s) motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]>. |
2007-10-11 | 14:28:27 UT: Druhá korekce dráhy (Δv=0.76) motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]>. |
2007-10-12 |
V průběhu dne se uskutečnily 3 korekce dráhy motorem
SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij
dvigatel'] <=СКД
[=сближающе-корректирующий
двигатель]> a 4 korekce motory DPO
[=dvigateli pričalivanija i orientacii]
<=ДПО [=двигатели
причаливания и
ориентации]>.
14:33 UT: V evzdálenosti přibližně 400 m od komplexu byl zahájen oblet stanice ISS (1998-067A). 14:42 UT: Záhájeno závěrečné automatickké přibližování ke stanici. 14:50:05 UT (plán 14:52:26 UT ±3 min): Transportní loď se připojila ke spodnímu stykovacímu uzlu modulu Zarja komplexu ISS (1998-067A). |
2007-10-12 až 2008-04-19 | Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2008-04-19 |
05:03:27 UT: Vydán povel k odpojení transportní lodi od
komplexu.
05:06:27 UT: Odpojení transportní lodi od komplexu ISS (1998-067A). 07:40:46 UT: Brzdicí manévr hlavním motorem lodi (t=258.3 s, Δv=115.2 m/s). Kolem 07:45:10 UT: Povek k odhození obytné a přístrojové sekce. Podle neoficiálních údajů se přístrojová sekce neoddělila. Kolem 08:07:34 UT: Vstup do atmosféry. Podle nepotvrzených zpráv spojené moduly vstupily do atmosféry opačně orientovány, návratový modul průlezem do obytné sekce směrem dopředu5. Mluvčí FKA však tyto informace popřel6. Po vstupu do atmosféry se působením aerodynamických a aerotermodynamických sil přistrojová sekce oddělila od návratového modulu, který se pak automaticky orientoval do správné polohy. Zřejmě z této příčiny návratový modul přešel automaticky na záložní režim balistického sestupu atmosférou. Podle vyjádření Whitson[ové] dosáhlo přetížení hodnoty nejméně 8.2G. Kolem 08:14 UT: Zahájil činnost padákový systém. 08:29:43.82 UT /plán 08:30:45 UT/: Přistání transportní lodi Sojuz-TMA 11 (let ISS-15S) s 16. základní osádkou ISS v Kazachstánu v bodě 50.52° s.š., 61.12° v.d. asi 20 km od hranic Ruské federace poblíž ruské vesnice Světlyj, 14 km SSZ od vesnice Kumkuduk (Kazachstán) a 278 km východně od města Aktjubinsk (Rusko), 428 km západně od plánovaného bodu (50.95° s.š., 67.17° v.d.)7,8,9,10,11,12,13,14. Přistání proběhlo s vertikální rychlostí 2.4 m/s a dopřednou pod 0.1 m/s. Přistání způsobilo požár trávy, který zničil asi hektar zemědělské plochy. Otevření padáku a sestup návratového modulu na něm sledovali zemědělci z kolchozu "Šalkar" ajtekebijského okresu ze vzdálenosti asi 3 km od místa jeho přistání. Bezprostředně po dosednutí modulu dorazili na místo přistání. Pomohli členům osádky vystoupit a vynesli na žádost Malenčenka navigační zařízení GPS [=Global Positioning System] a satelitní telefon Motorola 9505 z návratového modulu15. Po opuštění návratového modulu Malenčenko navázal spojení s vyhledávací službou prostřednictvím satelitního telefonu Motorola 9505. Průzkumný letoun objevil návratový modul, údajně na základě údajů infračervených detektorů amerických družic pro zjišťování startů balistických raket. Později dorazil větší počet obyvatel vesnice Kumkuduk. Kolem 09:00 UT: Vrtulníky vyhledávací služby přistály v blízkosti přistávacího modulu. Osádka byla přepravena vrtulníky do města Kustanaj a odtud letecky do Moskvy a Hvězdného městečka. |
2008-04-23 | Návratový modul byl dopraven do výrobního závodu OAO RKK [=Otkrytoje akcionernoje obščestvo Raketno-kosmičeskaja korporacija] Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК [=Открытое акционерное общество Ракетно-космическая корпорация] Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). |
2008-04-28 |
So-Yeon Yi se vrátila do Seoulu a byla pro silné bolesti v
zádech hospitalizována. Podrobila se vyšetření pomocí
NMR16,17.
Jak se vyjádřil ředitel nemocnice Jung Kee-Young má posunutou meziobratlovou ploténku18. |
2008-04-29 | Bylo oznámeno, že Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko) vytvořilo státní komisi k vyšetření příčin nestandardního přistání transportní lodi. |
2008-05-14 | So-Yeon Yi byla propuštěna z nemocničního ošetřování19,20. |
2008-05-31 | /Plán/ Cílové datum ukončení práce vyšetřovací komise. |
Datum poslední úpravy: 2010-03-20 13:14:03 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |