Název objektu | Beidou 2-M1 <= 北斗二号-M1 > /=Pej-tou 2-M1/ {=Severní hlava} |
Beidou 2-01 <= 北斗二号-01 > /=Pej-tou 2-01/ {=Severní hlava} | |
Compass-M1 | |
Compass-01 | |
SSC | 31115 |
Start | 2007-04-13 20:11 UT, Xichang Satellite Launch Center /=Si-čchang/, Čchang čeng CZ-3A |
Stav objektu | na geocentrické dráze |
Provozovatel | Čína, Ministerstvo obrany |
Výrobce | Čína, CAST |
Kategorie | navigační družice |
Hmotnost | ? kg |
Poznámka | "Severní hlava" je čínský název souhvězdí Velká medvědice (Velký vůz, Ursa Maior). Space-Track přiřadil označení COSPAR a katalogová čísla všem objektům tohoto startu dne 2007-03-29. |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
07-04-13.73 | G | 55.03° | 375.41 min | 196 km | 21525 km | |
07-04-18.62 | G | 55.26° | 773.05 min | 21510 km | 21537 km | |
07-04-19.82 | G | 55.26° | 773.39 min | 21519 km | 21545 km | |
08-01-06.35 | G | 55.46° | 773.39 min | 21513 km | 21551 km | |
08-09-06.61 | G | 55.66° | 773.39 min | 21514 km | 21550 km | |
09-04-26.37 | G | 55.86° | 773.39 min | 21522 km | 21542 km | |
09-12-19.05 | G | 56.06° | 773.40 min | 21513 km | 21551 km | |
10-08-29.49 | G | 56.27° | 773.40 min | 21514 km | 21550 km | |
11-05-11.14 | G | 56.47° | 773.40 min | 21521 km | 21543 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Navigační družice. Postavila ji firma Zhongguo Kongjian Jishu Yanjiuyuan <= 中国空间技术研究院 > /=Čung-kuo kchung-ťien ťi-šu jen-ťiou-jüan/ {=China Academy of Space Technology (CAST)}, Beijing /=Peking/ (Čína). Provozovatelem je čínská armáda Zhongguo Renmin Jiefangjun <= 中国人民解放军 > /=Čung-kuo žen-min ťie-fang-ťün/ {=Chinese People's Liberation Army (PLA)}, Bejing /=Peking/ (Čína).
Tříose stabilizovaná družice typu DFH-3 <= 东方红三号 > [=Dongfang Hong sanhao /=Tung-fang chung san-chao/ {=Východ je rudý 3}] s tělem tvaru kvádru o rozměrech přibližně 2.2×1.72×2.0 m je vybavena dvěma třídílnými rozkládacími panely slunečních baterií o rozpětí asi 18 m dodávajících 2 kW elektrické energie. Nese navigační systém pracující v pásmu L (1.58974, 1.56110, 1.20714 a 1268.52 GHz), umožňující zjišťování polohy na základě vyhodnocení dotazu zaslaného uživatelem v pozemním řídicím středisku, které je schopno obsloužit až 540 000 uživatelů, a které výsledky zašle uživateli přes družici zpět v pásmu S (2.4835 až 2.5000 GHz, rychlost přenosu 2 Mbit/s). Spojový systém je vybaven výklopnou parabolickou anténou o průměru přibližně 1.8 m. Přesnost stanovení horizontální polohy je ±100 m (1 σ, s možností postupného zlepšení na ±10 m v souvislosti se zvyšováním přesnosti digitálních map terénu) a rychlosti ±0.2 m/s. Komunikační systém využívá 1 parabolickou a 1 koutovou anténu. Dále nese komunikační systém, zabezpečující přenos krátkých textových zpráv o délce až 120 čínských znaků. Družice slouží též pro zajišťování přesné časové služby (s přesností ±20 ns, postupně zvýšovanou na ±10 ns). Pro navedení na operační dráhu je vybavena vlastním pohonným systémem na KPL.
Družice je součástí navigačního systému CNSS [=Compass Navigation Satellite System], který má sestávat z 5 stacionárních družic (pozice 58.75°, 80°, 110.5°, 140° a 160° v.d.), 3 družic na geosynchronních 24hodinových drahách se sklonem 55° (délka výstupného uzlu 0°, 120° a 240°) a 27 družic, pohybujících se po 9 družicích ve třech rovinách po kruhových drahách s periodou 12.8 h se sklonem 55° k rovníku.
Systém CNSS byl uveden do částečného provozu6 dne 2011-12-27 pro oblast 84° v.d. až 160° v.d. a 55° s.š. až 55° j.š.
Družice se pohybuje na 12tihodinové dráze. Předpokládaná doba aktivní životnosti je 8 roků.
První družice této řady. Předchozí družicí systému CNSS na stacionární dráze je Beidou 1D (2007-003A), další na stacionární dráze je Beidou 2-G2 (2009-018A).
Datum | Událost |
---|---|
2007-04-13 |
20:11 UT: Vzlet7.
Navedení na přechodovou dráhu. |
Datum poslední úpravy: 2011-12-28 12:45:38 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |