Název objektu | USA 212 |
OTV-1 [=Orbital Test Vehicle] | |
X-37B OTV-1 [=Experimental Orbital Test Vehicle] | |
SSC | 36514 |
Start | 2010-04-22 23:52 UT, Eastern Test Range, Atlas 5 Model 501 |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2010-12-03 09:16 UT, Vandenberg AFB, CA (USA) |
Životnost | 224.392 dne, tj. 0.6144 roku |
Provozovatel | USA, USAF |
Výrobce | USA, Boeing |
Kategorie | bezpilotní raketoplán |
Hmotnost | 5000 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
10-05-21.34 | G | 39.99° | 92.74 min | 398 km | 420 km | T. Molczan. |
10-05-30.09 | G | 39.99° | 92.74 min | 399 km | 418 km | T. Molczan. |
10-06-01.15 | G | 39.99° | 92.74 min | 399 km | 419 km | SeeSat-L. |
10-06-04.10 | G | 39.99° | 92.74 min | 400 km | 418 km | SeeSat-L. |
10-06-07.06 | G | 39.99° | 92.74 min | 400 km | 418 km | SeeSat-L. |
10-07-02.34 | G | 39.99° | 92.74 min | 400 km | 418 km | T. Molczan. |
10-07-29.09 | G | 39.99° | 92.74 min | 400 km | 417 km | Před korekcí. SeeSat-L. |
10-08-09.72 | G | 39.99° | 93.17 min | 417 km | 443 km | Po první korekci. SeeSat-L. |
10-08-09.75 | G | 39.99° | 93.30 min | 430 km | 443 km | Po závěrčné korekci. SeeSat-L. |
10-08-19.70 | G | 39.99° | 93.23 min | 424 km | 441 km | SeeSat-L. |
10-08-21.45 | G | 40.03° | 93.30 min | 433 km | 440 km | Odhad. SeeSat-L. |
10-08-22.09 | G | 39.99° | 93.30 min | 430 km | 443 km | SeeSat-L. |
10-08-22.42 | G | 39.99° | 93.30 min | 429 km | 443 km | SeeSat-L. |
10-08-28.37 | G | 39.99° | 93.30 min | 431 km | 441 km | SeeSat-L. |
10-09-18.07 | G | 39.98° | 93.30 min | 431 km | 442 km | Seesat-L. |
10-10-15.42 | G | 39.99° | 92.36 min | 387 km | 393 km | Přibližné parametry. SeeSat-L. |
10-10-16.38 | G | 39.99° | 92.36 min | 387 km | 393 km | SeeSat-L. |
10-11-05.99 | G | 39.99° | 90.92 min | 313 km | 326 km | SeeSat-L. |
10-11-09.96 | G | 39.99° | 90.91 min | 312 km | 326 km | SeeSat-L. |
10-11-23.74 | G | 39.99° | 90.18 min | 278 km | 289 km | SeeSat-L. |
10-11-29.18 | G | 39.99° | 90.17 min | 281 km | 284 km | SeeSat-L. |
10-12-02.37 | G | 39.99° | 89.99 min | 267 km | 281 km | SeeSat-L. |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Zkušební bezpilotní raketoplán. Zkonstruovala ho projekční kancelář Boeing Phantom Works, Seal Beach, CA (USA). Provozovatelem je organizace USAF Rapid Capabilities Office, Washington, DC (USA) pro Department of Defense (DoD), Washington, DC (USA).
Vztlakové těleso (výr. č. OTV-1) o celkové délce 9.565 m a výšce 3.107 m je vybavené krátkým křídlem tvaru delta o rozpětí 4.878 m a dvojitou kýlovou plochou tvaru V. Elektrickou energii dodává výklopný panel fotovoltaických GaAs článků, dobíjejících lithium-iontovou akumulátorovou baterii, který je během startu a přistání uložen v nákladovém prostoru. Raketoplán je určen k technologickým zkouškám, zejména:
Maximální doba aktivní životnosti na oběžné dráze je 270 dní.
První raketoplán této řady, následující je OTV-2 alias USA 226 (2011-010A). Předchozí vojenskou družicí řady USA je USA 211 (2009-068A), následující je USA 213 alias GPS 2F-1 (2010-022A).
Datum | Událost |
---|---|
2010-04-22 | 23:52 UT: Vzlet36,37,38. |
2010-04-23 |
00:09 UT: Navedení na přechodovou dráhu k dráze operační.
Další průběh letu je utajován. |
2010-05-20 |
07:52:28 UT: Amatérský pozorovatel družic K. Fetter pořídil
videozáznam39, na němž by
zachycen neznámý objekt, později identifikovaný jako OTV-1.
16:31 UT: Další amatérský pozorovatel družic G. Roberts nezávisle zachytil týž objekt automatickou kamerou. Analýza pozorování, kterou provedl T. Molczan, zjistila, že se jedná o OTV-1. |
2010-05-23 | 02:49:01 UT: T. Molczan1 publikoval první elementy dráhy OTV-1. |
2010-08-09 |
Mezi 17:00 a 18:00 UT: Podle následných optických
amatérských pozorování9,11 raketoplán
uskutečnil řadu korekčních manévrů40,41, kterými byla
zvětšena velká poloosa dráhy (průměrná výška dráhy)
přibližně o 27 km.
17:12 UT /Vypočítaný ohamžik/ První korekční manévr8 v blízkosti apogea původní dráhy přibližně nad bodem o souřadnicích 40° j.š., 98° v.d., kterým bylo zvýšeno perigeum o 42 km. 17:58 UT /Vypočítaný ohamžik/ Závěrečný korekční manévr8 v blízkosti apogea přechodové dráhy přibližně nad bodem o souřadnicích 20° s.š., 100° z.d., kterým bylo zvýšeno perigeum o 12 km. |
2010-08-19 | 17:53:33 UT: Amatérský pozorovatel družic G. Roberts znovu objevil OTV-1 na oběžné dráze42. |
2010-10-05 až 2010-10-07 | Pravděpodobná značná změna dráhy nebo přistání raketoplánu na Zemi43, v jejímž důsledku ztratili amatérští pozorovatelé družic tento objekt z dohledu. |
2010-10-12 | 18:44:56 UT: Amaterský pozorovatel družic G. Roberts pozoroval z Pineland u Kapského města (Jihoafrická republika) neznámý objekt, o kterém se domníval, že se může jednat o raketoplán X-37B44. |
2010-10-13 | T. Molczan na základě analýzy pozorování G. Robertse potvrdil domněnku, že se jedná o raketoplán X-37B45. |
2010-10-15 | 10:27:50 UT: Amatérský pozorovatel družic T. Molzan na základě dalšího optického pozorování potvrdil objev tohoto objektu na oběžné dráze a stanovil předběžné nové parametry jeho oběžné dráhy16. |
2010-11-12 až 2010-11-13 | Objekt s vysokou pravděpodobností uskutečnil jednu nebo více velkých změn oběžné dráhy46. |
2010-11-14 | Kolem 00:00 UT: Objekt se nepodařilo amaterským pozorovatelům družic zachytit46. |
2010-11-20 | 09:45 UT Amatérský pozorovatel družic Gordon Prichard z Austrálie pozoroval náhodou objekt, kterým byl raketoplán X-37B; neprovedl však jeho přesné zaměření47. |
2010-11-23 |
18:55 UT: Amatérský pozorovatel družic Greg Roberts zaměřil
přesně ze svého pozorovacího stanoviště poblíže
Kapského města (Jihoafrická republika) pozice raketoplánu
X-37B na oběžné dráze48,50.
22:22 UT: Ted Molczan zveřejnil předběžné elementy nové dráhy raketoplánu X-37B49,50. |
2010-11-28 | Přibližně kolem 06:00 UT: Pravděpodobný korekční manévr pro další snížení výšky oběžné dráhy51. |
2010-11-30 až 2010-12-02 | Jeden nebo vice manévrů pro další snížení dráhy52. |
2010-12-03 až 2010-12-06 | Oznámeno předpokládané přistání raketoplánu na letišti základny Vandenberg AFB, CA (USA)53. |
2010-12-03 |
09:16 UT: Raketoplán přistál na dráze 12/30 letiště
KVBG54 základny Vandenberg AFB,
CA (USA)55,56,57,58.
Inspakce po přistání registrovala celkem 7 poškození tepelné ochrany, pravděpdobně způsobené impakty kosmického smetí a jednu prasklou pneumatiku podvozku59. |
Datum poslední úpravy: 2011-03-27 20:54:24 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |