2010-052A - Sojuz TMA-M

Název objektuSojuz TMA-M <=Союз ТМА-М>
Sojuz TMA-01M <=Союз ТМА-01М>
ISS-24S [=International Space Station twenty fourth Soyuz]
ISS-25/26 [=International Space Station twenty fifth/twenty sixth Expedition]
MKS-EO-25/26 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija ekspedicija osnovnaja 25/26] <=МКС-ЭО-25/26 [=Международная космическая станция экспедиция основная 25/26]>
SSC37183
Start2010-10-07 23:10:54.810 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG
Stav objektupřistál na Zemi
Přistání2011-03-16 07:54:05 UT, 86 km SSV od města Arkalyk (Kazachstán)
Životnost159.3633 dne, tj. 0.4363 roku
Provozovatel Rusko, FKA
Rusko, Energija
VýrobceRusko, Energija
Kategorietransportní loď
Hmotnostvzletová 7147 kg

Osádka

Od Odkud Do Kam Člen osádky Stát Let Funkce
2010-10-07 Země 2010-10-10 1998-067A Aleksandr Ju. Kaleri <=Александр Ю. Калери> RUS 5 KK
Oleg I. Skripočka <=Олег И. Скрипочка> RUS 1 BI1
Scott J. Kelly USA 3 BI2
2011-03-16 1998-067A 2011-03-16 Země Aleksandr Ju. Kaleri <=Александр Ю. Калери> RUS 5 KK
Oleg I. Skripočka <=Олег И. Скрипочка> RUS 1 BI1
Scott J. Kelly USA 3 BI2

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
10-10-07.99 G 51.67°±0.058° 88.64±0.367 min 200+7-22 km 242±42 km Plán. CUP-M.
10-10-07.99 G 51.67° 88.81 min 200 km 259 km CUP-M.
10-10-07.99 G 51.61° 88.87 min 195 km 242 km  
10-10-08.73 G 51.65° 89.82 min 246 km 285 km  
10-10-09.41 G 51.65° 89.85 min 249 km 285 km  
10-10-09.84 G 51.65° 91.61 min 349 km 359 km  
10-11-12.85 G 51.64° 91.56 min 346 km 356 km  
10-12-23.57 G 51.65° 91.59 min 349 km 356 km  
11-01-13.88 G 51.64° 91.61 min 350 km 357 km  
11-02-22.52 G 51.65° 91.56 min 348 km 354 km  
11-02-27.59 G 51.65° 91.58 min 349 km 355 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).

Loď typu Sojuz TMA-M [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij modernizirovannyj] <=Союз ТМА-М [=транспортный модифицированный антропометрический модернизированный]> (typové označení 11F732A47 <=11Ф732А47>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 701) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:

V modulu SA <=СА> kuželového tvaru o délce 2.14 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 3.85 m3 (z toho prostor pro osádku 2.5 m3) jsou umístěna 3 křesla pro kosmonauty typu Kazbek-UM <=Казбек-УМ> zavěšená na amortizátorech, prvky řízení včetně palubního počítače CVM-101 [=cifrovaja vyčislitel'naja mašina] <=ЦВМ-101 [=цифровая вычислительная машина]>, navigačního systému SUDN [=sistema upravlenija dviženijem i navigacijej] <=СУДН [=система управления движением и навигацией]> včetně měřicích akcelerometrů BILU [=blok izmerenija linejnych uskorenij] <=БИЛУ [=блок измерения линейных ускорений]>, digitálního telemetrického systému MBITS [=modernizirovannaja bortovaja informacionno-telemetričeskaja sistema] <=МБИТС [=модернизированная бортовая информационно-телеметрическая система]> gama výškoměru Kaktus-2V <=Кактус-2В> a ovládacího pultu Neptun-ME <=Нептун-МЕ> se zabudovanými mikroprocesory a dvěma obrazovkovými displeji, nádrž s kyslíkem pro dýchání během sestupu atmosférou, kontejnery pro dopravu nákladu na Zemi a nouzové zásoby potravin a vody. V přední části je kruhový průlez do obytné sekce o světlosti 0.6 m. Na vnějšku přední části jsou ve dvou hermetických kontejnerech umístěny padákové systémy: hlavní o ploše 1000 m2 a záložní o ploše 570 m2. Povrch SA <=СА> je pokryt ablativním štítem, jehož oddělitelná polosférická spodní část se odhazuje po vypuštění padáků. Pod oddělitelným štítem na spodní straně návratového modulu je umístěno 6 motorů měkkého přistání (4 motory typu DMP [=dvigatel' mjagkoj posadki] <=ДМП [=двигатель мягкой посадки]> a 2 modifikované motory DMP-M <=ДМП-М>).

Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]>, systém termoregulace SOTR [=sistema obespečenija teplovogo režima] <=СОТР [=система обеспечения теплового режима]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.

Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny některé přístroje orientačního a navigačního systému SUDN, energetický, klimatizační SOTR, telemetrický a povelový systém MBITS a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních a orientačních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.

Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.

Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).

Hlavním úkolem letu je doprava 25./26. základní osádky na stanici ISS (1998-067A) a zpět na Zemi a zajištění bezpečnosti osádky v roli záchranné lodi.

První loď této řady nové modifikace. Předchozí lodí této řady jiné modifikace je Sojuz-TMA 19 (2010-029A), následující jiné modifikace je Sojuz-TMA 20 (2010-067A). Předchozím letem ke stanici ISS (1998-067A) je Progress M-07M (2010-044A), následujícím je Progress M-08M (2010-055A).

Průběh letu

Datum Událost
2010-10-07 23:10:54.810 UT: Vzlet7,8,9,10,11,12,13.
23:19:43 UT: Transportní loď se oddělila od 3. stupně nosné rakety.
2010-10-09 23:52 UT: Zahájen setkávací manévr se stanicí za řízení systémem "Kurs-A" [=aktivnyj] <="Курс-А" [=активный]>.
2010-10-10 00:00:41 UT: /plán 00:02:00 UT ±3 min/: Připojení transportní lodi v automatickém režimu k modulu Poisk (MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul']) <=Поиск (МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]>) komplexu ISS (1998-067A)14,15,16,17,18,19,20,21.
03:09 UT: Otevření průlezů mezi transportní lodí a modulem Poisk (MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul']) <=Поиск (МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]>)21.
2010-10-10 až
2011-03-16
Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A).
2011-03-16 04:24:00 UT: Vydán povel k odemčení zámků stykovacího uzlu SSVP [=sistema stykovki i vnutrennego perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутреннего перехода]>.
04:27:08 UT: Odpojení transportní lodi od modulu Poisk (MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul']) <=Поиск (МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]>) komplexu ISS (1998-067A)22.
04:29:00 UT: První úhybný manévr (t=10 s, Δv=0.4 m/s) v ručním režimu ve vzdálenosti 20 m od stanice.
V rámci testování řídicího sysstému23,24 se uskutečnilo vyrovnání rychlostí v ručním režimu se stanicí ve vzdálenosti přibližně 50 m.
04:36:00 UT: Druhý úhybný manévr (t=20 s, Δv=0.8 m/s) v ručním režimu ve vzdálenosti 50 m od stanice.
07:03:09 UT: Brzdicí manévr (t=256.5 s, Δv=115.2 m/s) motorem KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> nad bodem o souřadnicích 38.47° j.š., 41.38° z.d.
07:27:49 UT: Odhození obytného BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]> od návratového modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>.
07:27:52 UT: Odhození přístrojového modulu PAO [=priborno-aggregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-аггрегатный отсек]> od návratového modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>.
Orientace návratového modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]> pro vstup do atmosféry.
07:30:50 UT: Vstup návratového modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]> do atmosféry ve výšce 102.3 km rychlostí 7.595 km/s na bodem o souřadnicích 44.73° s.š., 35.62° v.d.
07:32:36 UT: Zahájeno aerodynamické řízení sestupu atmosférou.
07:37:27 UT: Maximální přetížení 4.07g ve výšce 33.7 km.
07:39:23 UT: Vydán povel k vypuštění hlavního padáku ve výšce 10.6 km.
07:54:05 UT /plán 07:53:43 UT/: Přistání transportní lodi na Zemi za sněhové bouře v bodě o souřadnicích 51.00° s.š., 67.17° v.d. přibližně 86 km SSV od města Arkalyk (Kazachstán)25,26,27,28,29,30,31,32,33.

Literatura

  1. Home Page. - Moskva : FKA, 2003. - [Cit. 2004-12-03].     (http://www.federalspace.ru).
  2. Transportnyj pilotirujemyj korabl' novoj serii "Sojuz TMA-M". - Koroljov : Energija, 2010. - [Cit. 2010-10-08].     (http://www.energia.ru/ru/iss/soyuz-tma-m/soyuz-tma-m.html).
  3. Soyuz-TMA-M / A. Zak. - Russian space web. - 2010-10-06. - [Cit, 2010-10-07].     (http://www.russianspaceweb.com/soyuz_tma_m.html).
  4. Pilotirujemyj korabl' novoj serii "Sojuz TMA-M": raskryty podrobnosti izmenenij. - Moskva : Polit.ru. - 2010-09-23. - [Cit. 2010-10-08].     (http://www.polit.ru/news/2010/09/23/tma_m_constr.html).
  5. A Digital Soyuz / J. Oberg. - New York, NY :IEEE Spectrum Blogs. - 2010-09-30. - [Cit. 2011-03-12].     (http://spectrum.ieee.org/aerospace/space-flight/a-digital-soyuz).
  6. Three men prepare for blastoff to the space station / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2010-10-07. - [Cit. 2010-10-08].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp25/101007preview/).
  7. Uspešnyj pusk RKN "Sojuz-FG" s PKK "Sojuz TMA-M". - Moskva : FKA. - 2010-10-08. - [Cit. 2010-10-08].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=13015).
  8. Osusčestvlen zapusk TPK "Sojuz TMA-M". - Koroljov : Energija. - 2010-10-08. - [Cit. 2010-10-08].     (http://www.energia.ru/ru/iss/iss25/photo_10-08.html).
  9. Three men launched into space for half-year voyage / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2010-10-07. - [Cit. 2010-10-08].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp25/101007launch/).
  10. Mission Status Center / J. Ray. - Spaceflight Now. - 2010-10-07. - [Cit. 2010-10-08].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp25/status.html).
  11. Soyuz TMA-01M launches with trio heading to the ISS / C. Bergin. - NSF. - 2010-10-07. - [Cit. 2010-10-08].     (http://www.nasaspaceflight.com/2010/10/live-soyuz-tma-01m-launch-trio-to-the-iss/).
  12. Expedition 25 - Soyuz TMA-01M Launch. - Space Multimedia. - 2010-10-07. - [Cit. 2010-10-08].     (http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6193).
  13. Neštatnyje situacii s technikoj vyjavleny na pilotirujemom korable "Sojuz TNA-M". - Moskva : Interfax. - 2010-10-29. - [Cit. 2010-10-30].     (http://www.interfax.ru/politics/news.asp?id=162787).
  14. Cifrovoj "Sojuz TMA-M" uspešno pričalil k MKS. Kosmonavtika bez sensacij ne zainteresovala mnogich rossijskich žurnalistov. - Moskva : FKA. - 2010-10-10. - [Cit. 2010-10-10].     (http://www.roscosmos.ru/main.php?id=2&nid=13043).
  15. V ekipaže MKS snova šestero. - Moskva : FKA. - 2010-10-10. - [Cit. 2010-10-10].     (http://www.roscosmos.ru/main.php?id=2&nid=13044).
  16. Digital Soyuz arrives at the International Space Station / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2010-10-09. - [Cit. 2010-10-10].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp25/101009dock/).
  17. Soyuz TMA-01M docks with ISS as crews conduct hardware installation / P. Harding. - NSF. - 2010-10-09. - [Cit. 2010-10-10].     (http://www.nasaspaceflight.com/2010/10/soyuz-01m-docking-iss-crews-conduct-hardware-installation/).
  18. Expedition 25 - Docking to the ISS. - Space Multimedia. - 2010-10-10. - [Cit. 2010-10-10].     (http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6196).
  19. Press-konferencija v Centre upravlenija poljotami. - Moskva : FKA. - 2010-10-10. - [Cit. 2010-10-10].     (http://www.roscosmos.ru/main.php?id=2&nid=13045).
  20. Expedition 25 - Post-Docking News Conference. - Space Multimedia. - 2010-10-10. - [Cit. 2010-10-10].     (http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6197).
  21. Expedition 25 - Hatch Opening and Welcoming Ceremony. - Space Multimedia. - 2010-10-10. - [Cit. 2010-10-10].     (http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6198).
  22. "Sojuz TMA-M" otstykovalsja ot MKS. - Moskva : FKA. - 2011-03-16. - [Cit. 2011-03-16].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=15823).
  23. "Sojuz TMA-M" budet protestirovan v ručnom režime posle rasstykovki 16 marta. - Moskva : FKA. - 2011-03-15. - [Cit. 2011-03-15].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=15804).
  24. Ekipaž uspešno provel test režimov "Sojuza TMA-M" posle rasstykovki s MKS. - Moskva : FKA. - 2011-03-16. - [Cit. 2011-03-16].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=15824).
  25. Spusk TK "Sojuz TMA-M" s orbity ISZ i posadka spuskajemogo apparata na poverchnost' Zemli. - Koroljov : CUP-M, 2011. - [Cit. 2011-03-14].     (http://www.mcc.rsa.ru/sojuztmam/shema_spusk.htm).
  26. Na Zemlju vernulsja ekipaž pervogo modernizirovannogo "Sojuza". - Moskva : FKA. - 2011-03-16. - [Cit. 2011-03-16].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=15825).
  27. Spuskaemyj apparat kosmičeskogo korablja "Sojuz TMA-M" vozvratilsja na Zemlju. - Koroljov : Energija. - 2011-03-16. - [Cit. 2011-03-16].     (http://www.energia.ru/ru/iss/iss25/photo_03-16.html).
  28. Posle prizemlenija "Sojuza TMA-M" v CUP prošla press-konferencija. - Moskva : FKA. - 2011-03-16. - [Cit. 2011-03-16].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=15826).
  29. Bezopasnost' posadki "Sojuza TMA-M" obespečat tri samoleta, 14 vertoletov i sem' poiskovo-evakuacionnych mašin. - Moskva : FKA. - 2011-03-16. - [Cit. 2011-03-16].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=15821).
  30. Soyuz with three station crew heads for snowy landing / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2011-03-15. - [Cit. 2011-03-16].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp26/110315land.html).
  31. Soyuz capsule makes snowy landing with three-man crew / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2011-03-16. - [Cit. 2011-03-16].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp26/110316land.html).
  32. Digital Soyuz Return Could Be Rocky / J. Oberg. - New York, NY : IEEE Spectrum Blogs. - 2011-03-11. - [Cit. 2011-03-12].     (http://spectrum.ieee.org/tech-talk/aerospace/space-flight/digital-soyuz-return-could-be-rocky).
  33. Skripočka: prizemlenije vozvrativšegosja s MKS ekipaža bylo žestkim. - Moskva : RIAN. - 18-18-2011. - [Cit. 2011-03-19].     (http://www.rian.ru/science/20110318/355276737.html).

------
Datum poslední úpravy: 2011-06-26 08:35:25 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2011 - Antonín Vítek