Název objektu | Sojuz TMA-M <=Союз ТМА-М> |
Sojuz TMA-01M <=Союз ТМА-01М> | |
ISS-24S [=International Space Station twenty fourth Soyuz] | |
ISS-25/26 [=International Space Station twenty fifth/twenty sixth Expedition] | |
MKS-EO-25/26 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija ekspedicija osnovnaja 25/26] <=МКС-ЭО-25/26 [=Международная космическая станция экспедиция основная 25/26]> | |
SSC | 37183 |
Start | 2010-10-07 23:10:54.810 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2011-03-16 07:54:05 UT, 86 km SSV od města Arkalyk (Kazachstán) |
Životnost | 159.3633 dne, tj. 0.4363 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | transportní loď |
Hmotnost | vzletová 7147 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2010-10-07 | Země | 2010-10-10 | 1998-067A | Aleksandr Ju. Kaleri <=Александр Ю. Калери> | RUS | 5 | KK |
Oleg I. Skripočka <=Олег И. Скрипочка> | RUS | 1 | BI1 | ||||
Scott J. Kelly | USA | 3 | BI2 | ||||
2011-03-16 | 1998-067A | 2011-03-16 | Země | Aleksandr Ju. Kaleri <=Александр Ю. Калери> | RUS | 5 | KK |
Oleg I. Skripočka <=Олег И. Скрипочка> | RUS | 1 | BI1 | ||||
Scott J. Kelly | USA | 3 | BI2 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
10-10-07.99 | G | 51.67°±0.058° | 88.64±0.367 min | 200+7-22 km | 242±42 km | Plán. CUP-M. |
10-10-07.99 | G | 51.67° | 88.81 min | 200 km | 259 km | CUP-M. |
10-10-07.99 | G | 51.61° | 88.87 min | 195 km | 242 km | |
10-10-08.73 | G | 51.65° | 89.82 min | 246 km | 285 km | |
10-10-09.41 | G | 51.65° | 89.85 min | 249 km | 285 km | |
10-10-09.84 | G | 51.65° | 91.61 min | 349 km | 359 km | |
10-11-12.85 | G | 51.64° | 91.56 min | 346 km | 356 km | |
10-12-23.57 | G | 51.65° | 91.59 min | 349 km | 356 km | |
11-01-13.88 | G | 51.64° | 91.61 min | 350 km | 357 km | |
11-02-22.52 | G | 51.65° | 91.56 min | 348 km | 354 km | |
11-02-27.59 | G | 51.65° | 91.58 min | 349 km | 355 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz TMA-M [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij modernizirovannyj] <=Союз ТМА-М [=транспортный модифицированный антропометрический модернизированный]> (typové označení 11F732A47 <=11Ф732А47>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 701) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]>, systém termoregulace SOTR [=sistema obespečenija teplovogo režima] <=СОТР [=система обеспечения теплового режима]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny některé přístroje orientačního a navigačního systému SUDN, energetický, klimatizační SOTR, telemetrický a povelový systém MBITS a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních a orientačních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
Hlavním úkolem letu je doprava 25./26. základní osádky na stanici ISS (1998-067A) a zpět na Zemi a zajištění bezpečnosti osádky v roli záchranné lodi.
První loď této řady nové modifikace. Předchozí lodí této řady jiné modifikace je Sojuz-TMA 19 (2010-029A), následující jiné modifikace je Sojuz-TMA 20 (2010-067A). Předchozím letem ke stanici ISS (1998-067A) je Progress M-07M (2010-044A), následujícím je Progress M-08M (2010-055A).
Datum | Událost |
---|---|
2010-10-07 |
23:10:54.810 UT: Vzlet7,8,9,10,11,12,13.
23:19:43 UT: Transportní loď se oddělila od 3. stupně nosné rakety. |
2010-10-09 | 23:52 UT: Zahájen setkávací manévr se stanicí za řízení systémem "Kurs-A" [=aktivnyj] <="Курс-А" [=активный]>. |
2010-10-10 |
00:00:41 UT: /plán 00:02:00 UT ±3 min/: Připojení
transportní lodi v automatickém režimu k modulu Poisk (MIM-2
[=Malyj issledovatel'skij modul'])
<=Поиск (МИМ-2 [=Малый
исследовательский
модуль]>) komplexu ISS (1998-067A)14,15,16,17,18,19,20,21.
03:09 UT: Otevření průlezů mezi transportní lodí a modulem Poisk (MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul']) <=Поиск (МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]>)21. |
2010-10-10 až 2011-03-16 | Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2011-03-16 |
04:24:00 UT: Vydán povel k odemčení zámků stykovacího uzlu
SSVP [=sistema stykovki i vnutrennego
perechoda] <=ССВП [=система
стыковки и внутреннего
перехода]>.
04:27:08 UT: Odpojení transportní lodi od modulu Poisk (MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul']) <=Поиск (МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]>) komplexu ISS (1998-067A)22. 04:29:00 UT: První úhybný manévr (t=10 s, Δv=0.4 m/s) v ručním režimu ve vzdálenosti 20 m od stanice. V rámci testování řídicího sysstému23,24 se uskutečnilo vyrovnání rychlostí v ručním režimu se stanicí ve vzdálenosti přibližně 50 m. 04:36:00 UT: Druhý úhybný manévr (t=20 s, Δv=0.8 m/s) v ručním režimu ve vzdálenosti 50 m od stanice. 07:03:09 UT: Brzdicí manévr (t=256.5 s, Δv=115.2 m/s) motorem KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> nad bodem o souřadnicích 38.47° j.š., 41.38° z.d. 07:27:49 UT: Odhození obytného BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]> od návratového modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>. 07:27:52 UT: Odhození přístrojového modulu PAO [=priborno-aggregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-аггрегатный отсек]> od návratového modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>. Orientace návratového modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]> pro vstup do atmosféry. 07:30:50 UT: Vstup návratového modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]> do atmosféry ve výšce 102.3 km rychlostí 7.595 km/s na bodem o souřadnicích 44.73° s.š., 35.62° v.d. 07:32:36 UT: Zahájeno aerodynamické řízení sestupu atmosférou. 07:37:27 UT: Maximální přetížení 4.07g ve výšce 33.7 km. 07:39:23 UT: Vydán povel k vypuštění hlavního padáku ve výšce 10.6 km. 07:54:05 UT /plán 07:53:43 UT/: Přistání transportní lodi na Zemi za sněhové bouře v bodě o souřadnicích 51.00° s.š., 67.17° v.d. přibližně 86 km SSV od města Arkalyk (Kazachstán)25,26,27,28,29,30,31,32,33. |
Datum poslední úpravy: 2011-06-26 08:35:25 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |