Název objektu | Progress M-08M <=Прогресс М-08М> |
ISS-40P [=International Space Station fortieth Progress] | |
SSC | 37196 |
Start | 2010-10-27 15:11:50 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře Země |
Zánik | 2011-01-24 06:07:04 UT, jižní Tichý oceán |
Životnost | 88.6217 dne, tj. 0.2426 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7290 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
10-10-27.64 | G | 51.66°±0.06° | 88.59±0.37 min | 193+7/-15 km | 245±42 km | Plán. CUP-M. |
10-10-27.64 | G | 51.64° | 88.57 min | 192 km | 243 km | CUP-M. |
10-10-27.64 | G | 51.62° | 88.66 min | 189 km | 228 km | |
10-10-27.89 | G | 51.64° | 89.73 min | 248 km | 274 km | |
10-10-29.88 | G | 51.65° | 89.77 min | 250 km | 276 km | |
10-10-30.75 | G | 51.65° | 91.60 min | 347 km | 359 km | |
10-11-22.56 | G | 51.64° | 91.54 min | 346 km | 355 km | |
10-12-23.57 | G | 51.65° | 91.59 min | 349 km | 356 km | |
11-01-13.88 | G | 51.64° | 91.61 min | 350 km | 357 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Výrobcem a provozovatelem je OAO RKK [=Otkrytoje akcionernoje obščestvo Raketno-kosmičeskaja korporacija] Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК [=Открытое акционерное общество Ракетно-космическая корпорация] Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 408) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">. V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">. Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a digitální telekomunikační systémy včetně řídicího počítače CVM-101 [=cifrovaja vyčislitel'naja mašina] <=ЦВМ-101 [=цифровая вычислительная машина]> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor klimatizačního systému.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě je náklad o celkové hmotnosti 2572 kg pro další provoz stanice ISS (1998-067A), a to zejména:
Datum | Událost |
---|---|
2010-10-27 |
15:11:50 UT: Vzlet3,4,5,6,7.
15:20:29 UT: Nákladní loď se oddělila od 3. stupně nosné rakety. Vyklopení panelů fotovoltaických baterií. Vyklopení antén. Orientace lodi do polohy pro kolmý osvit panelů fotovoltaických baterií Sluncem. Uvedení nákladní lodi do pomalé rotace. |
2010-10-30 |
16:23:28 UT: Setkávací systém "Kurs-A"
[=aktivnyj] <="Курс-А"
[=активный]> nákladní lodi ztratil spojení
se systémem "Kurs-P" [=passivnyj]
<="Курс-П" [=пассивный]>
stanice a začal udávat nesmyslné hodnoty vzájemné
vzdálenosti.
Přepojení antén situaci nevyřešilo. Ředitel letu ve středisku CUP-M rozhodl o přechodu na manuální řízení nákladní lodi. 16:25:12 UT: Kaleri převzal manuálním systémem TORU [=teleoperatornyj režim upravlenija] <=ТОРУ [=телеоператорный режим управления]> řízení nákladní lodi nacházející se v té době ve vzdálenosti 194 m od stanice. Nákladní loď vyrovanala ryclost se stanicí a zahájila let ve formaci ve vzdálenosti přibližně 180 m. 16:28 UT: Vydán souhlas se závěrečným přibližováním ke stanici v manuálním módu. 16:28:30 UT: Zahájeno závěrečné přibližování ke stanici rychlostí 0.6 m/s. 16:35:43 UT /plán 16:39:30 UT ±3 min/: Připojení nákladní lodi v ručním režimu k modulu Pirs ke stanici ISS (1998-067A)8,9,10,11. |
2010-10-30 až 2011-01-24 | Nákladní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2011-01-24 |
00:39:43 UT: Vydán povel k odpojení nákladní lodi od
komplexu.
00:42:43 UT: Odpojení nákladní lodi od modulu Pirs komplexu ISS (1998-067A)12. 05:16:44 UT: Brzdicí manévr (t=155 s, Δv=85 m/s) hlavním korekčním motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]>13. 06:07:04 UT: Střední doba dopadu neshořelých trosek nákladní lodi do jižního Tichého oceánu (souřadnice středu dopadové oblasti 51.30° j.š., 135.90° z.d.). |
Datum poslední úpravy: 2011-01-28 18:22:48 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |