2002-018 sine - MT

Název objektu MT [=Mobile Transporter]
SSCsine
Start2002-04-08 20:44:19.039 UT, Eastern Test Range, Atlantis
Stav objektuna geocentrické dráze
ProvozovatelUSA, NASA-OSF
VýrobceUSA, Boeing
Kategoriemobilní transportér
Hmotnost885 kg

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
02-04-08.86 G 51.64° 88.40 min 159 km 232 km  
02-04-10.77 G 51.63° 92.28 min 384 km 388 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Mobilní transportér stanice ISS (1998-067A). Postavila jej firma The Boeing Co., Seattle, WA (USA) v závodě v Huntington Beach, CA (USA). Provozovatelem je NASA Lyndon B. Johnson Space Center (JSC), Houston, TX (USA) pro NASA Headquarters, Office of Space Flight, Washington, DC (USA).

Transportér tvaru kvádru o rozměrech 2.743×2.616×0.965 m pohybující se po kolejnicích na přední stěně (+X) hlavního příčného nosníku ITS [=Integrated Truss Structure]. Maximální nosnost je 20 900 kg. K rozvodné, datové a videové síti amerického segmentu stanice je připojen zdvojeným systémem odvíjejících se desetivodičových plochých kabelů (průřez 47×6 mm, 3 silové vodiče, 3 videolinky, 2 povelové a synchronizační a 2 telemetrické vodiče) systému TUS [=Trailing Umbilical System] umístěných na dvou cívkách TUS-AR [=Trailing Umbilical System - Reel Assembly] zabudovaných v segmentu ITS-S0 příčného nosníku stanice. Silové vodiče jsou napojeny na dálkově ovládané spínací skříně RPCM [=Remote Power Controller Module], distribuující elektrickou energii jednotlivým spotřebičům v MT. Pro případ havárie je systém TUS vybaven gilotinami pro přeseknutí kabelu při zablokování odvíjení kabelu z cívky. Mobilní transportér je dále vybaven konektory UMA [=Umbilical Mechanism Assembly], umožňujícími připojení dodatečných povelových, datových a silových vodičů pro dálkový manipulátor SSRMS na 10 místech kolejové trati ("zastávky"). Pro mechanické ukotvení MT při používání manipulátoru SSRMS v zastávkách slouží 4 čelisťové svorky LTU [=Load Transfer Unit]. Pro pohon slouží lineární motor LDU [=Linear Drive Unit], umožňující pohyb po trati maximální rychlostí 25.4 mm/s a vybavený mechanickou frikční brzdou. Zavěšení na horní kolejnici profilu I zajišťují proti sobě pružinami přitlačovaná plastická kola RSU [=Roller Suspension Unit]. Na čelních stranách je MT vybaven nárazníky pro odpružení kolize s vozíky CETA [=Crew and Equipment Translation Aid], zarážkami ESU [=End Stop Unit] pro havarijní zastavení na konci trati. Pro připojení vozíků CETA-1 a CETA-2 jsou na čelních stěnách umístěna 2 automatická spřáhla a to:

Řízení mobilního transportéru zajišťuje vyčleněný řídicí počítač RWS [=Robotics Work Station], umístěný v laboratorním modulu Destiny, buď autonomně nebo jeho prostřednictvím osádka komplexu manuálně.

Řídicí středisko ISSFCR [=International Space Station Flight Control Room] se nachází v areálu NASA Lyndon B. Johnson Space Center (JSC), Houston, TX (USA).

Předpokládaná minimální aktivní životnost je 15 roků.

Průběh letu

Datum Událost
2002-04-08 20:44:19.039 UT: Vzlet na palubě raketoplánu Atlantis (let STS 110 alias ISS-8A, 2002-018A) jako součást příhradového nosníku ITS-S0 [=Integrated Truss Structure - Starboard Zero].
2002-04-15 Carl Walz zahájil povelem z robotické stanice RWS [=Robotics Workstation] první zkušební jízdu5 mobilního transportéru MT [=Mobile Transporter] z parkovací pozice do stanice WS4 [=Work Station] vzdálené 5,1 m. Po dosažení tohoto bodu byla zahájena automatická sekvence ukotvení transportéru na místě 4 čelisťovými kolejovými brzdami LTU [=Load Transfer Unit]. Pravděpodobně v důsledku drobného pohybu transportéru vyvolaného pohybem čelistí došlo a detekovaného magnetickými čidly, došlo k přerušení automatické sekvence.
Po zjištění, že jde o chybné vyhodnocování signálu ze senzorů a že ruční ovládání čelisťových brzd funguje dobře, zkoušky pokračovaly nejprve přejezdem na stanici WS5 na levobočním konci segmentu ITS-S0, kde se situace opakovala. Po manuálním zabrzdění a odbrzdění pak MT přejel zpět do stanice WS4, kde byl definitivně zaparkován6.
2002-11-30 Při pokusu o přejezd ze stanice WS4 [=Work Station] na segmentu ITS-S0 do stanice WS7 na segmentu ITS-P1 transportér narazil do nevyklopené antény pro pásmu UHF a zastil se. Po jejím vyklopení dokončil v manuálním režimu řízení přejezd do stanice WS7, kde byl dočasně zaparkován7.
 

Literatura

  1. Projekt ISS [=International Space Station] alias MKS / A. Vítek. - Praha : Knihovna AV ČR, 2000.     (../PROJ/XXX/ISS.HTM).
  2. Press Kit - STS-100. - Washington, DC : NASA, 2001.     (http://www.shuttlepresskit.com/STS-100/index.htm).
  3. Space Station User's Guide : Mission ISS-6A. - SpaceRef Interactive, 2000-2001.     (http://www.spaceref.com/iss/mission/6a.html).
  4. STS-100 Space Shuttle Mission Guide. - SpaceRef Interactive, 2000-2001.     (http://www.spaceref.com/shuttle/100/).
  5. Station's mobile transporter to take test-drive today / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2002-04-14. - [Cit. 2002-04-15].     (http://www.spaceflightnow.com/station/sts110/020415mt/).
  6. Station's new mobile transporter takes a test-drive / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2002-04-14. - [Cit. 2002-04-15].     (http://www.spaceflightnow.com/station/sts110/020415railroad/).
  7. Mobile transporter stalls during trek to work site 7 / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2002-11-30. - [Cit. 2002-11-30].     (http://www.spaceflightnow.com/station/stage11a/021130mt/).

------
Datum poslední úpravy: 2004-12-07 20:00:07 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2004 - Antonín Vítek