Název objektu | MT [=Mobile Transporter] |
SSC | sine |
Start | 2002-04-08 20:44:19.039 UT, Eastern Test Range, Atlantis |
Stav objektu | na geocentrické dráze |
Provozovatel | USA, NASA-OSF |
Výrobce | USA, Boeing |
Kategorie | mobilní transportér |
Hmotnost | 885 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
02-04-08.86 | G | 51.64° | 88.40 min | 159 km | 232 km | |
02-04-10.77 | G | 51.63° | 92.28 min | 384 km | 388 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Mobilní transportér stanice ISS (1998-067A). Postavila jej firma The Boeing Co., Seattle, WA (USA) v závodě v Huntington Beach, CA (USA). Provozovatelem je NASA Lyndon B. Johnson Space Center (JSC), Houston, TX (USA) pro NASA Headquarters, Office of Space Flight, Washington, DC (USA).
Transportér tvaru kvádru o rozměrech 2.743×2.616×0.965 m pohybující se po kolejnicích na přední stěně (+X) hlavního příčného nosníku ITS [=Integrated Truss Structure]. Maximální nosnost je 20 900 kg. K rozvodné, datové a videové síti amerického segmentu stanice je připojen zdvojeným systémem odvíjejících se desetivodičových plochých kabelů (průřez 47×6 mm, 3 silové vodiče, 3 videolinky, 2 povelové a synchronizační a 2 telemetrické vodiče) systému TUS [=Trailing Umbilical System] umístěných na dvou cívkách TUS-AR [=Trailing Umbilical System - Reel Assembly] zabudovaných v segmentu ITS-S0 příčného nosníku stanice. Silové vodiče jsou napojeny na dálkově ovládané spínací skříně RPCM [=Remote Power Controller Module], distribuující elektrickou energii jednotlivým spotřebičům v MT. Pro případ havárie je systém TUS vybaven gilotinami pro přeseknutí kabelu při zablokování odvíjení kabelu z cívky. Mobilní transportér je dále vybaven konektory UMA [=Umbilical Mechanism Assembly], umožňujícími připojení dodatečných povelových, datových a silových vodičů pro dálkový manipulátor SSRMS na 10 místech kolejové trati ("zastávky"). Pro mechanické ukotvení MT při používání manipulátoru SSRMS v zastávkách slouží 4 čelisťové svorky LTU [=Load Transfer Unit]. Pro pohon slouží lineární motor LDU [=Linear Drive Unit], umožňující pohyb po trati maximální rychlostí 25.4 mm/s a vybavený mechanickou frikční brzdou. Zavěšení na horní kolejnici profilu I zajišťují proti sobě pružinami přitlačovaná plastická kola RSU [=Roller Suspension Unit]. Na čelních stranách je MT vybaven nárazníky pro odpružení kolize s vozíky CETA [=Crew and Equipment Translation Aid], zarážkami ESU [=End Stop Unit] pro havarijní zastavení na konci trati. Pro připojení vozíků CETA-1 a CETA-2 jsou na čelních stěnách umístěna 2 automatická spřáhla a to:
Řídicí středisko ISSFCR [=International Space Station Flight Control Room] se nachází v areálu NASA Lyndon B. Johnson Space Center (JSC), Houston, TX (USA).
Předpokládaná minimální aktivní životnost je 15 roků.
Datum | Událost |
---|---|
2002-04-08 | 20:44:19.039 UT: Vzlet na palubě raketoplánu Atlantis (let STS 110 alias ISS-8A, 2002-018A) jako součást příhradového nosníku ITS-S0 [=Integrated Truss Structure - Starboard Zero]. |
2002-04-15 |
Carl Walz zahájil povelem z robotické stanice RWS
[=Robotics Workstation] první zkušební
jízdu5 mobilního transportéru
MT [=Mobile Transporter] z parkovací pozice do
stanice WS4 [=Work Station] vzdálené 5,1 m.
Po dosažení tohoto bodu byla zahájena automatická sekvence
ukotvení transportéru na místě 4 čelisťovými kolejovými
brzdami LTU [=Load Transfer Unit].
Pravděpodobně v důsledku drobného pohybu transportéru
vyvolaného pohybem čelistí došlo a detekovaného
magnetickými čidly, došlo k přerušení automatické
sekvence.
Po zjištění, že jde o chybné vyhodnocování signálu ze senzorů a že ruční ovládání čelisťových brzd funguje dobře, zkoušky pokračovaly nejprve přejezdem na stanici WS5 na levobočním konci segmentu ITS-S0, kde se situace opakovala. Po manuálním zabrzdění a odbrzdění pak MT přejel zpět do stanice WS4, kde byl definitivně zaparkován6. |
2002-11-30 | Při pokusu o přejezd ze stanice WS4 [=Work Station] na segmentu ITS-S0 do stanice WS7 na segmentu ITS-P1 transportér narazil do nevyklopené antény pro pásmu UHF a zastil se. Po jejím vyklopení dokončil v manuálním režimu řízení přejezd do stanice WS7, kde byl dočasně zaparkován7. |
Datum poslední úpravy: 2004-12-07 20:00:07 UT |
|
|
© 2004 - Antonín Vítek |