Services » Registration » E-resource registration
Access to the Digital Library of the CAS, including remote access to selected documents
Access to electronic information resources, including remote access.
Yes, to conclude a contract for registration or renewal, you can conveniently use the Bank iD service. This simple method allows you to verify your identity online without the need for a personal visit to the library. All necessary information can be found on our webpage.
1. Download and print the registration form.
2. Take the completed form and a valid ID (ID card or residence permit) to any public administration contact point or Czech POINT. Here, your signature will be verified for a fee of 30 CZK. More information is available on the Czech Post website.
3. Send the verified form to the following address:
Library of the CAS, Národní 3, 110 00 Prague 1,
1. Fill in the registration form.
2. Find the data box for the Library of the CAS (DS ID: a22nbqc).
3. In the subject line, enter “Registrace EIZ” and in the “2/3 of the message” section, attach a one-time instruction to display the following personal data:
• Name and surname
• Date of birth
• Address of residence
• Confirmation of the working relationship with the CAS (if relevant)
4. Submit your application.
Once we receive your application, we will send you a postal data message via the mailbox you used to apply for registration, no later than the next working day. This message will contain your login details for access to the electronic information resources (EIZ) and an invoice with payment instructions for the registration fee.
Please ensure that your mailbox is enabled to receive “Postal Data Messages” so we can deliver your login details and invoice.
Please pay the registration fee within 14 days of receiving the invoice. The payment should be made to the bank account of the Library of the CAS, as specified on the invoice.
1. Submit the completed registration form.
2. Confirm the validity of the email address provided in the form.
3. Confirm the validity of the telephone number provided in the form (this will confirm the authenticity of your application).
4. Wait for a message indicating whether your registration has been accepted or rejected (we process applications during working hours).
If the application is accepted
1. Upon receiving an email with your username and a link, set your password.
2. Pay the registration fee from a bank account where the account holder’s name matches the name on the registration form. This payment must be made within 14 days of your application’s acceptance.
3. We will verify your identity after the payment is received. If the payment is made from an account with a name that does not match, we will ask you to make the payment again. If this condition is not met within one week, we will delete the application, and the registration process will be terminated due to the inability to verify your identity.
4. If your payment and identity are successfully verified, we will send you an email to complete your registration.
5. Once registration is complete, you can start using remote access.
Knihovna Akademie věd ČR, v. v. i. Accessibility Statement
Pevně věříme, že internet by měl být dostupný pro každého, a proto se zavazujeme poskytovat webovou stránku, která je přístupná co nejširšímu publiku bez ohledu na okolnosti a schopnosti.
Abychom toho dosáhli, snažíme se co nejpřísněji dodržovat pokyny pro přístupnost webového obsahu (WCAG 2.1) na úrovni AA, které stanovila organizace World Wide Web Consortium (W3C). Tyto pokyny vysvětlují, jak zpřístupnit webový obsah lidem s různými typy postižení. Dodržování těchto pokynů nám pomáhá zajistit, že webová stránka je přístupná všem lidem: nevidomým, lidem s motorickým postižením, osobám se zrakovými nebo kognitivními poruchami a dalším.
Tato webová stránka využívá různé technologie, které mají za cíl zajistit její co nejvyšší přístupnost. Používáme rozhraní pro přístupnost, které umožňuje osobám s konkrétními postiženími přizpůsobit uživatelské rozhraní webu (UI) a design podle jejich potřeb.
Kromě toho web využívá aplikaci založenou na umělé inteligenci, která běží na pozadí a neustále optimalizuje úroveň přístupnosti. Tato aplikace upravuje HTML kódy webu, přizpůsobuje jeho funkčnost a chování pro čtečky obrazovky používané nevidomými uživateli a pro klávesové funkce používané lidmi s motorickým postižením.
Pokud jste našli chybu nebo máte nápady na zlepšení, budeme rádi, když se s námi spojíte prostřednictvím tohoto e-mailu:
Naše webová stránka využívá ARIA atributy (Accessible Rich Internet Applications) spolu s různými behaviorálními změnami, aby zajistila, že nevidomí uživatelé používající čtečky obrazovky mohou web číst, rozumět mu a užívat si jeho funkce. Jakmile uživatel s čtečkou obrazovky vstoupí na váš web, okamžitě obdrží výzvu k aktivaci režimu pro čtečku obrazovky, aby mohl efektivně procházet a používat váš web. Zde je několik nejdůležitějších požadavků čteček obrazovky, které náš web splňuje, spolu s ukázkami kódu:
Optimalizace pro čtečky obrazovky: běží proces na pozadí, který se učí komponenty webu odshora dolů, aby bylo zajištěno neustálé dodržování pravidel i při aktualizacích webu. V tomto procesu poskytujeme čtečkám obrazovky smysluplná data prostřednictvím ARIA atributů. Například poskytujeme přesné popisky formulářů, popisy ikon (ikony sociálních sítí, vyhledávání, košík atd.), pokyny pro validaci formulářů, role prvků, jako jsou tlačítka, menu, modální dialogy (vyskakovací okna) a další. Dále proces na pozadí skenuje všechny obrázky na webu a poskytuje přesný a smysluplný popis na základě rozpoznávání objektů jako ALT (alternativní text) pro obrázky, které nejsou popsány. Kromě toho dokáže pomocí technologie OCR (optické rozpoznávání znaků) extrahovat texty vložené do obrázku. Pro aktivaci úprav pro čtečku obrazovky kdykoliv, stačí uživatelům stisknout kombinaci kláves Alt+1. Uživatelé čteček obrazovky také dostávají automatická oznámení o aktivaci režimu čtečky obrazovky při vstupu na web.
Tyto úpravy jsou kompatibilní se všemi populárními čtečkami obrazovky, včetně JAWS a NVDA.
Optimalizace navigace pomocí klávesnice: Proces na pozadí také upravuje HTML kód webu a přidává různé chování pomocí JavaScriptu, aby byl web ovladatelný pomocí klávesnice. To zahrnuje možnost navigace po webu pomocí kláves Tab a Shift+Tab, ovládání rozbalovacích menu pomocí šipek, jejich zavírání klávesou Esc, spouštění tlačítek a odkazů klávesou Enter, navigaci mezi radiobuttony a checkboxy pomocí šipek a jejich vyplnění pomocí klávesy Space nebo Enter. Kromě toho uživatelé klávesnice naleznou rychlou navigaci a menu pro přeskočení obsahu, dostupné kdykoliv po stisknutí Alt+1 nebo jako první prvek na webu při navigaci pomocí klávesnice. Proces na pozadí také zajišťuje zaměření klávesnice na vyskakovací okna ihned po jejich zobrazení a brání tomu, aby se fokus posunul mimo něj.
Uživatelé mohou také používat zkratky, jako jsou „M“ (menu), „H“ (nadpisy), „F“ (formuláře), „B“ (tlačítka) a „G“ (grafika), k rychlému skoku na konkrétní prvky.
Usilujeme o to, abychom podporovali co nejširší škálu prohlížečů a asistivních technologií, aby si naši uživatelé mohli vybrat ty nejvhodnější nástroje s co nejmenším počtem omezení. Proto jsme tvrdě pracovali na tom, abychom mohli podporovat všechny hlavní systémy, které zahrnují více než 95 % podílu na trhu, včetně Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera a Microsoft Edge, JAWS a NVDA (čtečky obrazovky).
Přestože se maximálně snažíme, aby si každý mohl web přizpůsobit podle svých potřeb, mohou stále existovat stránky nebo sekce, které nejsou zcela přístupné, jsou v procesu zpřístupňování nebo postrádají vhodné technologické řešení, aby byly přístupné. Neustále ale zlepšujeme naši přístupnost, přidáváme, aktualizujeme a zlepšujeme její možnosti a funkce a vyvíjíme a přijímáme nové technologie. To vše s cílem dosáhnout optimální úrovně přístupnosti v souladu s technologickým pokrokem. Pro jakoukoliv pomoc nás prosím kontaktujte na e-mailu