Název objektu | Luna 15 <=Луна 15> |
SSC | 4036 |
Start | 1969-07-13 02:54:42 UT, Bajkonur [=Baikonur], Proton-K/D |
Stav objektu | dopadl na Měsíc |
Zánik | 1969-07-21 |
Životnost | 8 dní, tj. 0.02 roku |
Provozovatel | Sovětský svaz |
Výrobce | Sovětský svaz |
Kategorie | měsíční sonda |
Hmotnost | 2718 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
69-07-17.42 | S | ? | 120.5 min | ? | ? | |
69-07-19 | S | 126.00° | 123.5 min | 95 km | 221 km | |
69-07-20.6 | S | 127.00° | 114.0 min | 16 km | 110 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : S - kronocentrická (Saturn), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Automatická meziplanetární sonda určená k průzkumu Měsíce.
Sonda typu E-8-5 (výr. č. No. 401) se skládá ze dvou hlavních celků - přistávacího a startovacího stupně. Přistávací část se skládá z motorového bloku, z nádrží KPL, přístrojových úseků, amortizátorů pro měkké přistání a antén rádiového komplexu. Pohonný systém KTDU-417 [=korrektirujuščetormoznaja dvigatel'naja ustanovka] je tvořen dvěma motory: hlavním jednokomorovým restartovatelným motorem s čerpadlovou dodávkou KPL a s regulovatelným tahem v rozmezí 18.92 až 7.35 kN a možností několikanásobného zážehu a dvoukomorovým motorem s přetlakovou dodávkou KPL pro jemné "doladění" rychlosti při přistání o tahu 3.43 až 2.06 kN. V přístrojových úsecích jsou gyroskopy, elektronika řídícího systému, orientační systém, palubní vysílače a přijímače a chemické zdroje energie. Přístrojové úseky dále obsahují systém tepelné regulace, autonomní rádiový výškoměr a rychloměr apod. Na povrchu přistávacího stupně jsou umístěny trysky orientačního systému s vlastními nádržemi a optické detektory Slunce a Země. Nejdůležitějším přístrojem je vrtačka, složená ze tří samostatných částí - z vlastního zapouzdřeného dutého vrtáku s motorem, z ramena umožňujícího přemísťování vrtáku (od návratového pouzdra na povrch Měsíce a zpět) a z nezbytných ovládacích mechanismů. Startovací (návratový) stupeň využívá přistávacího stupně jako základny při startu z Měsíce. I zde na centrální nádrž vzletového motoru KRD-61 [=kosmičeskij raketnyj dvigatel'] o tahu 18.8 kN navazuje přístrojový úsek s řídící elektronikou, stabilizačními gyroskopy, povelovým přijímačem a vysílačem a akumulátory. Přístrojový úsek je dále vybaven čtyřmi tyčovými anténami a v lůžku na vrcholu konstrukce je umístěno vlastní kulové návratové pouzdro, připevněné kovovými pásky. Návratové pouzdro je na povrchu pokryto speciálním materiálem pro tepelnou ochranu při průletu zemskou atmosférou (musí vydržet přetížení až 350G a teplotu přes 10 000 °C.
Bezprostředně předchozí sonda této řady Luna E-8-5 No. 402 se 1969-06-14 pro havárii nosné rakety Proton-K/D nedostala na oběžnou dráhu. Předcházející úspěšně vypuštěnou jiného typu je Luna 14 (1968-027A). Bezprostředně následující Luna E-8-5 No. 405 se 1970-02-06 pro havárii nosné rakety Proton-K/D nedostala na oběžnou dráhu. Další úspěšně vypuštěnou je Luna 16 (1970-072A).
Datum | Událost |
---|---|
1969-07-13 |
02:54:42 UT: Start z kosmodromu Bajkonur.
03:07 UT: Navedení na parkovací dráhu kolem Země, navedení na dráhu k Měsíci. |
1969-07-14 | Provedena korekce dráhy letu. |
1969-07-17 | 10:00 UT: Po předchozí orientaci byla sonda navedena nad odvrácenou stranou Měsíce na selenocentrickou oběžnou dráhu. |
1969-07-18 | Oznámil ve Washingtonu Frank Borman, že SSSR ujistil NASA, že Luna 15 nebude v žádném případě překážet letu kosmické lodi Apolla 11 (1969-059A). |
1969-07-19 | Provedena korekce dráhy. |
1969-07-20 | 14:16 UT: Provedena další korekce dráhy letu. |
1969-07-21 |
15:47 UT: Byly zapáleny brzdící motory sondy, která dopadla
po 52 obězích rychlostí 135 m/s v oblasti Mare Crisium,
asi 800 km severovýchodně od místa přistání Apolla 11
(1969-059C).
15:51 UT: Po dopadu bylo se sondou přerušeno spojení. |
Datum poslední úpravy: 2004-12-07 13:48:05 UT |
|
|
© 2004 - František Martinek, Antonín Vítek |