Název objektu | Luna 18 <=Луна 18> |
SSC | 5448 |
Start | 1971-09-02 13:40:40 UT, Bajkonur [=Baikonur], Proton-K/D |
Stav objektu | dopadl na Měsíci |
Zánik | 1971-09-11 17:48 UT, kráter Apollonius C (3.57° s.š., |
Životnost | 9.172 dne, tj. 0.0251 roku |
Provozovatel | Sovětský svaz |
Výrobce | Sovětský svaz |
Kategorie | měsíční sonda |
Hmotnost | 5600 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
71-09-07 | S | 35.0° | 119.0 min | 100 km | 100 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : S - kronocentrická (Saturn), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Automatická meziplanetární sonda určená k průzkumu Měsíce.
Sonda typu E-8-5 (výr. č. No. 407) se skládá ze dvou hlavních celků - přistávacího a startovacího stupně. Přistávací část se skládá z motorového bloku, z nádrží KPL, přístrojových úseků, amortizátorů pro měkké přistání a antén rádiového komplexu. Pohonný systém KTDU-417 [=korrektirujuščetormoznaja dvigatel'naja ustanovka] je tvořen dvěma motory: hlavním jednokomorovým restartovatelným motorem s čerpadlovou dodávkou KPL a s regulovatelným tahem v rozmezí 18.92 až 7.35 kN a možností několikanásobného zážehu a dvoukomorovým motorem s přetlakovou dodávkou KPL pro jemné "doladění" rychlosti při přistání o tahu 3.43 až 2.06 kN. V přístrojových úsecích jsou gyroskopy, elektronika řídícího systému, orientační systém, palubní vysílače a přijímače a chemické zdroje energie. Přístrojové úseky dále obsahují systém tepelné regulace, autonomní rádiový výškoměr a rychloměr apod. Na povrchu přistávacího stupně jsou umístěny trysky orientačního systému s vlastními nádržemi a optické detektory Slunce a Země. Nejdůležitějším přístrojem je vrtačka, složená ze tří samostatných částí - z vlastního zapouzdřeného dutého vrtáku s motorem, z ramena umožňujícího přemísťování vrtáku (od návratového pouzdra na povrch Měsíce a zpět) a z nezbytných ovládacích mechanismů. Startovací (návratový) stupeň využívá přistávacího stupně jako základny při startu z Měsíce. I zde na centrální nádrž vzletového motoru KRD-61 [=kosmičeskij raketnyj dvigatel'] o tahu 18.8 kN navazuje přístrojový úsek s řídící elektronikou, stabilizačními gyroskopy, povelovým přijímačem a vysílačem a akumulátory. Přístrojový úsek je dále vybaven čtyřmi tyčovými anténami a v lůžku na vrcholu konstrukce je umístěno vlastní kulové návratové pouzdro, připevněné kovovými pásky. Návratové pouzdro je na povrchu pokryto speciálním materiálem pro tepelnou ochranu při průletu zemskou atmosférou (musí vydržet přetížení až 350G a teplotu přes 10 000 °C.
Předchozí sondou této řady jiného typu je Luna 17 (1970-095A), další jiného typu je Luna 19 (1971-082A).
Datum | Událost |
---|---|
1971-09-02 | 13:40:40 UT: Start z kosmodromu Bajkonur, navedení na parkovací dráhu kolem Země a posléze navedení na dráhu k Měsíci. |
1971-09-04 | Provedena korekce dráhy. |
1971-09-06 | Provedena druhá korekce dráhy. |
1971-09-07 | Sonda byla navedena na oběžnou dráhu kolem Měsíce. |
1971-09-11 |
Po 54 obězích kolem Měsíce byl zapojen brzdící raketový
motor, který sondu navedl na sestupnou dráhu s plánovaným
místem přistání mezi Mare Crisium a Mare Foecunditatis.
17:48 UT: Přistání v hornaté oblasti se nezdařilo, spojení se sondou bylo přerušeno. |
Datum poslední úpravy: 2004-12-07 13:51:47 UT |
|
|
© 2004 - František Martinek, Antonín Vítek |