1995-047A - Sojuz-TM 22

Název objektu Sojuz-TM 22 <=Союз-ТМ 22>
SSC 23665
Start1995-09-03 09:00:23 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U2
Stav objektupřistál na Zemi
Přistání1996-02-29 10:42:08 UT, 105 km SV od města Arkalyk
Životnost179.0707 dne, tj. 0.4903 roku
Provozovatel Rusko, RKA
Rusko, Energija
VýrobceRusko, Energija
Kategoriepilotovaná kosmická loď
Hmotnost7150 kg

Osádka

Od Odkud Do Kam Člen osádky Stát Let Funkce
1995-09-03 Země 1995-09-05 1986-017A Jurij P. Gidzenko <=Юрий П. Гидзенко> RUS 1 KK
Sergej V. Avdejev <=Сергей В. Авдеев> RUS 2 BI
Thomas A. Reiter DEU 1 BI
1996-02-29 1986-017A 1996-02-29 Země Jurij P. Gidzenko <=Юрий П. Гидзенко> RUS 1 KK
Sergej V. Avdejev <=Сергей В. Авдеев> RUS 2 BI
Thomas A. Reiter DEU 1 BI

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
95-09-05.23 G 51.64° 89.74 min 237 km 286 km  
95-09-05.81 G 51.65° 92.46 min 393 km 398 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Kaliningrad (nyní Koroljov), Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Kaliningrad (nyní Koroljov), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Kaliningrad (nyní Koroljov), Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje kosmičeskoje agentstvo (Roskosmos alias RKA) <=Российское космическое агентство (Роскосмос alias РКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).

Loď typu Sojuz-TM [=transportnyj modificirovannyj] <=Союз-ТМ [=транспортный модифицированный]> (typové označení 11F732 <=1Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 71) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:

V modulu SA <=СА> kuželového tvaru o délce 2.14 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 3.85 m3 (z toho prostor pro osádku 2.5 m3) jsou umístěna 3 křesla typu "Kazbek" <="Казбек"> pro kosmonauty, prvky řízení včetně palubního počítače, kontejnery pro dopravu nákladu na Zemi a nouzové zásoby potravin a vody. V přední části je kruhový průlez do obytného úseku o světlosti 0.6 m. V přední části jsou ve dvou hermetických kontejnerech umístěny padákové systémy: hlavní o ploše 1000 m2 a záložní o ploše 570 m2. Povrch SA je pokryt ablativním štítem. Na spodní straně je umístěno 6 motorů měkkého přistání DMP [=dvigatel' mjagkoj posadki] <=ДМП [=двигатель мягкой посадки]>.

Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. V přední části je umístěno aktivní stykovací zařízení a průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>.

Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] <=ОДУ [=объединенная двигательная установка]>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.

Celá kosmická loď je pokryta izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]>. V průběhu startu je umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.

Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců.

Předchozí kosmickou lodí této řady je Sojuz-TM 21 (1995-010A), další je Sojuz-TM 23 (1996-011A).

Průběh letu

Datum Událost
1996-02-29 Oddělil se definitivně od komplexu Mir (1986-017A). Přistál poblíž města Arkalyk (Kazachstán).

Literatura

  1. Home Page. - Moskva : FKA, 2003. - [Cit. 2004-12-03].     (http://www.federalspace.ru).
  2. SPACEWARN Activities. - SPACEWARN Bulletin [503] 1 (1995-09-25).     (http://nssdc.gsfc.nasa.gov/spacewarn/spx503.html).

------
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:19:20 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2009 - Antonín Vítek