Název objektu | Sojuz-TM 26 <=Союз-ТМ 26> |
SSC | 24886 |
Start | 1997-08-05 15:35:53.822 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 1998-02-19 09:10 UT, 50.18° s.š., 67.52° v.d. (Kazachstán) |
Životnost | 197.732 dne, tj. 0.5414 roku |
Provozovatel | Rusko, RKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | pilotovaná dopravní loď |
Hmotnost | 7000 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1997-08-05 | Země | 1997-08-07 | 1986-017A | Anatolij Ja. Solov'jev <=Анатолий Я. Соловьев> | RUS | 5 | KK |
Pavel V. Vinogradov <=Павел В. Виноградов> | RUS | 1 | BI | ||||
1997-08-15 | 1986-017A | 1997-08-15 | 1986-017A | Anatolij Ja. Solov'jev <=Анатолий Я. Соловьев> | RUS | 5 | KK |
Pavel V. Vinogradov <=Павел В. Виноградов> | RUS | 1 | BI | ||||
C. Michael Foale | USA | 4 | KI | ||||
1998-02-19 | 1986-017A | 1998-02-19 | Země | Anatolij Ja. Solov'jev <=Анатолий Я. Соловьев> | RUS | 5 | KK |
Pavel V. Vinogradov <=Павел В. Виноградов> | RUS | 1 | BI | ||||
Léopold Eyharts | FRA | 1 | KI |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
97-08-05.64 | G | 51.64° | 88.62 min | 187 km | 246 km | |
97-08-05.70 | G | 51.62° | 88.69 min | 188 km | 232 km | |
97-08-05.83 | G | 51.67° | 89.59 min | 238 km | 289 km | |
97-08-06.01 | G | 51.61° | 88.61 min | 185 km | 226 km | |
97-08-06.39 | G | 51.65° | 89.66 min | 235 km | 280 km | |
97-08-06.82 | G | 51.65° | 89.71 min | 241 km | 279 km | |
97-08-08.07 | G | 51.65° | 92.33 min | 386 km | 392 km | |
97-10-23.95 | G | 51.66° | 92.28 min | 382 km | 391 km | |
98-01-01.09 | G | 51.65° | 92.22 min | 378 km | 389 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje kosmičeskoje agentstvo (Roskosmos alias RKA) <=Российское космическое агентство (Роскосмос alias РКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TM [=transportnyj modificirovannyj] <=Союз-ТМ [=транспортный модифицированный]> (typové označení 11F732 <=1Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 75) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. V přední části je umístěno aktivní stykovací zařízení a průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] <=ОДУ [=объединенная двигательная установка]>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Celá kosmická loď je pokryta izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]>. V průběhu startu je umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců.
Předchozí kosmickou lodí této řady je Sojuz-TM 25 (1997-003A), další je Sojuz-TM 27 (1998-004A).
Datum | Událost |
---|---|
1997-08-05 |
15:44:43.7 UT: Loď se oddělila od 3. st. rakety.
19:15:09 UT: První korekční manévr (Δv=17.85 m/s, t=42.3 s). 20:05:47 UT: Druhý korekční manévr (Δv=11.49 m/s, t=27.1 s). |
1997-08-06 | 16:32:56 UT: Korekční manévr (Δv=1.64 m/s). |
1997-08-07 | 17:02:08 UT: Loď se připojila ke komplexu Mir ze stany modulu Kvant (+X). |
1997-08-07 až -08-15 | Součást komplexu Mir (1986-017A). |
1997-08-15 |
Loď se odpojila od komplexu.
14:13:06 UT: Po přeletu k přednímu uzlu -X se opět ke komplexu připojila. |
1997-08-15 až 1997- | Součást komplexu Mir. |
1998-02-19 | Oddělila se od komplexu Mir; v okamžiku oddělení činila hmotnost lodi 6644 kg. Přistála 31 km JV od Arkalyku (Kazachstán). |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:19:34 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |