Název objektu | Sojuz-TM 27 <=Союз-ТМ 27> |
SSC | 25146 |
Start | 1998-01-29 16:33:41.898 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 1998-08-25 05:22:44 UT, 40 km od města Džezkazgan (Kazachstán) |
Životnost | 207.5341 dne, tj. 0.5682 roku |
Provozovatel | Rusko, RKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | pilotovaná kosmická loď |
Hmotnost | 7000 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1998-01-29 | Země | 1998-01-31 | 1986-017A | Talgat A. Musabajev | KAZ | 2 | KK |
Nikolaj M. Budarin <=Николай М. Бударин> | RUS | 2 | BI | ||||
Léopold Eyharts | FRA | 1 | KI | ||||
1998-02-20 | 1986-017A | 1998-02-20 | 1986-017A | Talgat A. Musabajev | KAZ | 2 | KK |
Nikolaj M. Budarin <=Николай М. Бударин> | RUS | 2 | BI | ||||
Andrew S. W. Thomas | USA | 2 | KI | ||||
1998-08-25 | 1986-017A | 1998-08-25 | Zamě | Talgat A. Musabajev | KAZ | 2 | KK |
Nikolaj M. Budarin <=Николай М. Бударин> | RUS | 2 | BI | ||||
Jurij M. Baturin <=Юрий М. Батурин> | RUS | 1 | KI |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
98-01-29.74 | G | 51.52° | 88.60 min | 203 km | 207 km | |
98-01-29.94 | G | 51.64° | 89.94 min | 235 km | 307 km | |
98-01-30.87 | G | 51.65° | 89.97 min | 256 km | 291 km | |
98-01-31.93 | G | 51.66° | 92.19 min | 379 km | 385 km | |
98-03-20.78 | G | 51.66° | 92.14 min | 376 km | 383 km | |
98-04-15.99 | G | 51.66° | 92.09 min | 375 km | 380 km | |
98-06-03.86 | G | 51.66° | 92.03 min | 370 km | 378 km | |
98-07-13.77 | G | 51.66° | 91.97 min | 367 km | 376 km | |
98-08-20.80 | G | 51.66° | 91.91 min | 364 km | 373 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje kosmičeskoje agentstvo (Roskosmos alias RKA) <=Российское космическое агентство (Роскосмос alias РКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TM [=transportnyj modificirovannyj] <=Союз-ТМ [=транспортный модифицированный]> (typové označení 11F732 <=1Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 76) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. V přední části je umístěno aktivní stykovací zařízení a průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] <=ОДУ [=объединенная двигательная установка]>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Celá kosmická loď je pokryta izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]>. V průběhu startu je umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců.
Předchozí kosmickou lodí této řady je Sojuz-TM 26 (1997-038A), následující Sojuz-TM 28 (1998-047A).
Datum | Událost |
---|---|
1998-01-31 | Připojil se k uzlu +X na modulu Kvant 1. |
1998-01-31 až -02-20 | Součást komplexu Mir (1986-017A). |
1998-02-20 |
08:48 UT: Zahájen přelet od uzlu +X na modulu
Kvant 1 na uzel -X na základním bloku stanice.
09:32 UT: Přelet ukončen. |
1998-02-20 až -08-25 | Součást komplexu Mir (1986-017A). |
1998-08-25 |
02:05 UT: Oddělil se od stanice Mir.
04:43 UT: Brzdicí manévr. 05:23 UT: Přistání. |
Datum poslední úpravy: 2011-12-24 20:17:09 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |