Název objektu | Sojuz-TM 28 <=Союз-ТМ 28> |
SSC | 25429 |
Start | 1998-08-13 09:43:10.871 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 1999-02-28 02:14:13 UT, 100 km J od Kijma, Turgajskaja obl. (Kazachstán), 50.78° s.š., 67.39° v.d. |
Životnost | 198.6882 dne, tj. 0.5440 roku |
Provozovatel | Rusko, RKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | pilotovaná kosmická loď |
Hmotnost | 7000 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1998-08-13 | Země | 1998-08-15 | 1986-017A | Gennadij I. Padalka <=Геннадий И. Падалка> | RUS | 1 | KK |
Sergej V. Avdějev <=Сергей В. Авдеев> | RUS | 2 | BI | ||||
Jurij M. Baturin <=Юрий М. Батурин> | RUS | 1 | KI | ||||
1998-08-27 | 1986-017A | 1998-08-27 | 1986-017A | Gennadij I. Padalka <=Геннадий И. Падалка> | RUS | 1 | KK |
Sergej V. Avdějev <=Сергей В. Авдеев> | RUS | 2 | BI | ||||
1999-02-08 | 1986-017A | 1999-02-08 | 1986-017A | Gennadij I. Padalka <=Геннадий И. Падалка> | RUS | 1 | KK |
Sergej V. Avdějev <=Сергей В. Авдеев> | RUS | 2 | BI | ||||
1999-02-27 | 1986-017A | 1999-02-28 | Země | Gennadij I. Padalka <=Геннадий И. Падалка> | RUS | 1 | KK |
Ivan Bella | SVK | 1 | KI |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
98-08-13.41 | G | 51.63° | 88.58 min | 193 km | 245 km | Parametry KIAN. |
98-08-13.70 | G | 51.64° | 89.21 min | 208 km | 262 km | |
98-08-13.89 | G | 51.66° | 89.24 min | 218 km | 256 km | |
98-08-17.80 | G | 51.66° | 91.92 min | 364 km | 374 km | |
98-09-10.72 | G | 51.66° | 91.86 min | 361 km | 371 km | |
98-10-01.05 | G | 51.66° | 91.81 min | 358 km | 369 km | |
98-10-22.89 | G | 51.66° | 91.75 min | 355 km | 365 km | |
98-11-12.77 | G | 51.66° | 91.68 min | 351 km | 362 km | |
98-11-29.88 | G | 51.66° | 91.62 min | 348 km | 359 km | |
98-12-10.88 | G | 51.66° | 91.57 min | 347 km | 357 km | |
98-12-29.95 | G | 51.66° | 91.73 min | 353 km | 366 km | |
99-01-14.79 | G | 51.66° | 91.68 min | 350 km | 364 km | |
99-01-26.88 | G | 51.66° | 91.63 min | 348 km | 362 km | |
99-02-02.88 | G | 51.66° | 91.70 min | 348 km | 368 km | |
99-02-23.87 | G | 51.66° | 91.64 min | 346 km | 364 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje kosmičeskoje agentstvo (Roskosmos alias RKA) <=Российское космическое агентство (Роскосмос alias РКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TM [=transportnyj modificirovannyj] <=Союз-ТМ [=транспортный модифицированный]> (typové označení 11F732 <=1Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 77) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. V přední části je umístěno aktivní stykovací zařízení a průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] <=ОДУ [=объединенная двигательная установка]>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Celá kosmická loď je pokryta izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]>. V průběhu startu je umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců.
Předchozí kosmickou lodí této řady je Sojuz-TM 27 (1998-004A), další je Sojuz-TM 29 (1999-007A).
Datum | Událost |
---|---|
1998-08-13 |
09:52:00.7 UT: Oddělil se od nosné rakety.
V průběhu dne se uskutečnily dva korekční manévry (t=32 s a t=16 s). |
1998-08-15 |
10:56:52 UT: Připojil se ke stanici Mir k uzlu +X
(Kvant 1). Až do vzdálenosti 20 m od stanice
probíhal manévr automatiky, pak pozemní středisko zjistilo
drobné anomálie v práci systému "Kurs" a
požádalo velitele Padalku, aby převzal řízení. Od
12 m do doteku řídil Padalka loď ručně.
12:29 UT: Otevřen průlez a kosmonauti zahájili přestup na stanici. Jako první přestoupil Baturin. |
1998-08-15 až -27 | Součást stanice Mir (1986-017A). |
1998-08-27 |
05:44 UT: Loď se oddělila od stanice Mir.
06:07:09 UT: Znovu se připojila na uzel -X hlavního modulu stanice. Přiblížení a spojení pilotoval Padalka ručně. |
1998-08-27 až 1999-02-08 | Součást stanice Mir (1986-017A). |
1999-02-08 |
11:23:04 UT: Loď se oddělila od uzlu -X stanice Mir.
11:39:07 UT: Znovu se připojila na uzel +X stanice. |
1999-02-08 až -27 | Součást stanice Mir (1986-017A). |
1999-02-27 | 22:55:11 UT: Loď se oddělila od stanice Mir. |
1999-02-28 | 02:14:30 UT: SA přistál přibližně 100 km jižně od města Kijma, Turgajskaja obl. (Kazachstán), 58 km severovýchodně od Arkalyku8, v bodě o souřadnicích 50.7° s.š., 67.2° v.d. Přistání přežily též 3 z 10 japonských křepelek; ostatní uhynuly v důsledku podchlazení. |
Datum poslední úpravy: 2011-12-24 20:17:33 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |