Název objektu | Sojuz-TM 29 <=Союз-ТМ 29> |
SSC | 25632 |
Start | 1999-02-20 04:18:01.187 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 1999-08-28 00:35 UT |
Životnost | 188.845 dne, tj. 0.5170 roku |
Provozovatel | Rusko, RKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | pilotovaná kosmická loď |
Hmotnost | 7120 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1999-02-20 | Země | 1999-02-22 | 1986-017A | Viktor M. Afanasjov <=Виктор М. Афанасёв> | RUS | 3 | KK |
Jean-Pierre Haigneré | FRA | 2 | BI | ||||
Ivan Bella | SVK | 1 | KI | ||||
1999-08-27 | 1986-017A | 1999-08-28 | Země | Viktor M. Afanasjov <=Виктор М. Афанасёв> | RUS | 3 | KK |
Sergej V. Avdějev <=Сергей В. Авдеев> | RUS | 2 | BI | ||||
Jean-Pierre Haigneré | FRA | 2 | KI |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
99-02-20.17 | G | 51.66° | 88.54 min | 193 km | 241 km | Předběžné parametry na 1. oběhu.1 |
99-02-20.48 | G | 51.66° | 89.35 min | 212 km | 273 km | |
99-02-22.79 | G | 51.66° | 91.65 min | 346 km | 364 km | |
99-03-07.82 | G | 51.66° | 91.59 min | 345 km | 361 km | |
99-03-23.84 | G | 51.66° | 91.52 min | 342 km | 357 km | |
99-04-11.82 | G | 51.66° | 91.45 min | 338 km | 353 km | |
99-05-04.80 | G | 51.66° | 91.51 min | 336 km | 361 km | |
99-05-06.77 | G | 51.66° | 91.58 min | 342 km | 361 km | |
99-05-11.73 | G | 51.66° | 91.67 min | 351 km | 361 km | |
99-06-01.84 | G | 51.66° | 91.61 min | 349 km | 358 km | |
99-06-10.80 | G | 51.66° | 91.56 min | 347 km | 356 km | |
99-07-29.97 | G | 51.66° | 91.50 min | 344 km | 352 km | |
99-08-24.76 | G | 51.66° | 91.65 min | 353 km | 358 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje aviacionno-kosmičeskoje agentstvo (Rosaviakosmos alias RAKA) <=Российское авиационно-космическое агентство (Росавиакосмос alias РАКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TM [=transportnyj modificirovannyj] <=Союз-ТМ [=транспортный модифицированный]> (typové označení 11F732 <=1Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 78) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. V přední části je umístěno aktivní stykovací zařízení a průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] <=ОДУ [=объединенная двигательная установка]>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Celá kosmická loď je pokryta izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]>. V průběhu startu je umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců.
Předchozí kosmickou lodí této řady je Sojuz-TM 28 (1999-007A), další je Sojuz-TM 30 (2000-018A).
Datum | Událost |
---|---|
1999-02-20 |
07:53:02 UT: Korekční manévr7
(Δv=14.94 m/s).
08:51:45 UT: Korekční manévr7 (Δv=7.42 m/s). |
1999-02-22 | 05:36:16 UT: Připojil se na uzel -X hlavního modulu stanice Mir. |
1999-02-22 až 1999-08-27 | Součást stanice Mir (1986-017A). |
1999-08-27 | 21:17 UT: Transportní loď se oddělila od stanice Mir8. |
1999-08-28 | 00:35 UT: Transportní loď přistála na území Kazachstánu8. |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:19:52 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |