Název objektu | Sojuz-TM 30 <=Союз-ТМ 30> |
SSC | 26116 |
Start | 2000-04-04 05:01:29 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2000-06-16 00:43:45 UT, 44 km JV od města Arkalyk (Kazachstán) |
Životnost | 72.8210 dne, tj. 0.1994 roku |
Provozovatel | Rusko, RKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | pilotovaná kosmická loď |
Hmotnost | 7000 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2000-04-04 | Země | 2000-04-06 | 1986-017A | Sergej V. Zaljotin <=Сергей В. Залётин> | RUS | 1 | KK |
Aleksandr J. Kaleri <=Александр Й. Калери> | RUS | 3 | BI | ||||
2000-06-15 | 1986-017A | 2000-06-16 | Země | Sergej V. Zaljotin <=Сергей В. Залётин> | RUS | 1 | KK |
Aleksandr J. Kaleri <=Александр Й. Калери> | RUS | 3 | BI |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
00-04-04.65 | G | 51.65° | 89.68 min | 258 km | 260 km | |
00-04-06.19 | G | 51.68° | 90.02 min | 213 km | 338 km | |
00-04-06.89 | G | 51.65° | 91.10 min | 327 km | 330 km | |
00-04-11.81 | G | 51.65° | 91.03 min | 325 km | 326 km | |
00-04-13.71 | G | 51.65° | 91.13 min | 324 km | 335 km | |
00-04-24.15 | G | 51.65° | 91.16 min | 329 km | 334 km | |
00-05-01.68 | G | 51.65° | 91.68 min | 352 km | 362 km | |
00-05-03.91 | G | 51.65° | 91.97 min | 358 km | 384 km | |
00-05-09.79 | G | 51.65° | 92.06 min | 368 km | 384 km | |
00-05-27.80 | G | 51.65° | 91.98 min | 363 km | 381 km | |
00-06-14.92 | G | 51.65° | 91.91 min | 359 km | 378 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje aviacionno-kosmičeskoje agentstvo (Rosaviakosmos alias RAKA) <=Российское авиационно-космическое агентство (Росавиакосмос alias РАКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TM [=transportnyj modificirovannyj] <=Союз-ТМ [=транспортный модифицированный]> (typové označení 11F732 <=1Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 204) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. V přední části je umístěno aktivní stykovací zařízení a průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] <=ОДУ [=объединенная двигательная установка]>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Celá kosmická loď je pokryta izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]>. V průběhu startu je umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců.
Předchozí lodí této řady je Sojuz-TM 29 (1999-007A), další je Sojuz-TM 31 (2000-070A).
Datum | Událost |
---|---|
2000-04-04 |
05:09 UT: Kosmická loď se oddělila od 3. st. rakety.
08:37 UT: První korekce dráhy. 09:25 UT: Druhá korekce dráhy. |
2000-04-06 | 06:31:24 UT: Kosmická loď se spojila5,6 s uzlem -X komplexu Mir (1986-017A). Těsně před spojením došlo ve vzdálenosti 9 m k drobné odchylce v orientaci kosmické lodi řízené systémem Kurs, proto závěr manévru řídili kosmonauti ručně. |
2000-04-06 až 2000-06-15 | Součást komplexu Mir. |
2000-06-15 |
19:10 UT: Uzavření průlezů mezi komplexem Mir a transportní
lodí.
21:22:00 UT: Vydán povel k oddělení lodi od komplexu. 21:24:49 UT: Oddělení od komplexu Mir. 23:52:02 UT: Brzdicí manévr (t=254.8 s, Δv=115.2 m/s). |
2000-06-16 | 00:43:45 UT: Přistání9,10,11,12,14,15 v oblasti 44 km jihovýchodně od města Arkalyk (Kazachstán) v bodě o souřadnicích 49°54' s.š., 67°54' v.d., přibližně 5 km od plánovaného bodu13,14 (49°53' s.š., 67°06' v.d.). Jiné zdroje udávají okamžik přistání 00:43:22 resp. 00:43:50 UT. |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:01:31 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |