Název objektu | Sojuz-TM 33 <=Союз-ТМ 33> |
ISS-3S [=International Space Station - Third Soyuz flight] | |
MKS-3S [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija - tretij Sojuz] | |
Andromede | |
SSC | 26955 |
Start | 2001-10-21 08:59:34.999 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2002-05-05 03:51:53 UT, Kazachstán |
Životnost | 195.7863 dne, tj. 0.5360 roku |
Provozovatel | Rusko, RAKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | pilotovaná kosmická loď |
Hmotnost | 7000 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001-10-21 | Země | 2001-10-23 | 1998-067A | Viktor M. Afanas'jov <=Виктор М. Афанасьёв> | RUS | 4 | KK |
Konstantin M. Kozejev <=Константин М. Козеев> | RUS | 1 | BI-1 | ||||
Claudie Haigneré | FRA | 2 | BI-2 | ||||
2002-04-20 | 1998-067A | 2002-04-20 | 1998-067A | Jurij I. Onufrijenko <=Юрий И. Онуфриенко> | RUS | 2 | KK |
Carl E. Walz | USA | 3 | BI-1 | ||||
Daniel W. Bursch | USA | 4 | BI-2 | ||||
2002-05-05 | 1998-067A | 2002-05-05 | Země | Jurij P. Gidzenko <=Юрий П. Гидзенко> | RUS | 3 | KK |
Roberto Vittori | ITA | 1 | BI | ||||
Mark R. Shuttleworth | ZAF | 1 | UKP |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
01-10-21.37 | G | 51.66° | 88.42 min | 191 km | 226 km | RKK Energija. |
01-10-21.37 | G | 51.63° | 88.50 min | 184 km | 216 km | KIAM (Agapov). |
01-10-21.56 | G | 51.64° | 90.00 min | 253 km | 296 km | KIAM (Agapov). |
01-10-21.63 | G | 51.64° | 89.99 min | 247 km | 301 km | |
01-10-23.81 | G | 51.64° | 92.43 min | 388 km | 399 km | |
01-10-31.06 | G | 51.63° | 92.37 min | 385 km | 396 km | |
01-11-06.91 | G | 51.64° | 92.31 min | 381 km | 395 km | |
01-11-14.92 | G | 51.64° | 92.25 min | 378 km | 392 km | |
01-11-21.83 | G | 51.64° | 92.20 min | 376 km | 389 km | |
01-11-30.85 | G | 51.64° | 92.14 min | 373 km | 387 km | |
01-12-08.01 | G | 51.63° | 92.09 min | 370 km | 384 km | |
01-12-10.25 | G | 51.64° | 92.14 min | 374 km | 384 km | |
01-12-13.25 | G | 51.64° | 92.34 min | 388 km | 390 km | |
01-12-22.86 | G | 51.64° | 92.28 min | 384 km | 388 km | |
01-12-30.80 | G | 51.64° | 92.22 min | 382 km | 385 km | |
02-01-06.84 | G | 51.64° | 92.17 min | 379 km | 382 km | |
02-01-12.16 | G | 51.64° | 92.50 min | 393 km | 401 km | |
02-01-19.73 | G | 51.64° | 92.44 min | 389 km | 399 km | |
02-01-26.85 | G | 51.64° | 92.39 min | 387 km | 396 km | |
02-02-03.92 | G | 51.64° | 92.32 min | 384 km | 392 km | |
02-02-09.88 | G | 51.64° | 92.27 min | 382 km | 389 km | |
02-02-16.92 | G | 51.63° | 92.21 min | 380 km | 386 km | |
02-02-23.83 | G | 51.63° | 92.25 min | 378 km | 393 km | |
02-03-03.83 | G | 51.63° | 92.20 min | 375 km | 390 km | |
02-03-08.95 | G | 51.63° | 92.29 min | 383 km | 390 km | |
02-03-13.82 | G | 51.64° | 92.47 min | 392 km | 399 km | |
02-03-20.75 | G | 51.63° | 92.41 min | 390 km | 396 km | |
02-03-29.92 | G | 51.63° | 92.36 min | 388 km | 392 km | |
02-04-06.87 | G | 51.64° | 92.31 min | 386 km | 390 km | |
02-04-13.97 | G | 51.64° | 92.25 min | 383 km | 387 km | |
02-04-14.81 | G | 51.63° | 92.28 min | 385 km | 388 km | |
02-04-16.86 | G | 51.64° | 92.31 min | 385 km | 390 km | |
02-04-18.97 | G | 51.64° | 92.43 min | 388 km | 400 km | |
02-05-05.10 | G | 51.59° | 92.26 min | 374 km | 397 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Vyrobilo ji a provozuje OAO RKK [=Otkrytoje akcionernoje obščestvo Raketno-kosmičeskaja korporacija] Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК [=Открытое акционерное общество Ракетно-космическая корпорация] Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko).
Loď typu Sojuz-TM (typové označení 11F732, model 7K-STM, výr. č. 207) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části: návratového modulu SA [=spuskajemyj apparat], obytné sekce BO [=bytovoj otsek] a přístrojové sekce PAO [=priborno-aggregatnyj otsek].
V modulu SA kuželového tvaru o délce 2.14 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 3.85 m3 (z toho prostor pro osádku 2.5 m3) jsou umístěna 3 křesla pro kosmonauty typu Kazbek-U zavěšená na amortizátorech, prvky řízení včetně palubního počítače KS-020, akcelerometrů KI-68-1, gama výškoměru Kaktus-1V a ovládacího pultu Neptun-M, nádrž s kyslíkem pro dýchání během sestupu atmosférou, kontejnery pro dopravu nákladu na Zemi a nouzové zásoby potravin a vody. V přední části je kruhový průlez do obytného úseku o světlosti 0.6 m. Na vnějšku přední části jsou ve dvou hermetických kontejnerech umístěny padákové systémy: hlavní o ploše 1000 m2 a záložní o ploše 570 m2. Povrch SA je pokryt ablativním štítem. Na spodní straně je umístěno 6 motorů měkkého přistání.
Sekce BO ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija]. V přední části je umístěno aktivní stykovací zařízení a průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice. Na vnější straně jsou umístěny vyklápěcí antény setkávacího systému Kurs-A; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO.
Sekce PAO sestává ze tří úseků. Přechodový úsek slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka], kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] typu 11D428A-14 o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Celá kosmická loď je pokryta izolační obšívkou zelené barvy. V průběhu startu je umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor záchranného systému na TPL.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců.
Hlavním úkolem letu je výměna lodí Sojuz v roli záchranného člunu stanice ISS (1998-067A). Kromě toho byly transportní lodí dopraveny na stanici a v průběhu pobytu návštěvnické osádky na ISS uskutečňovány následující experimenty:
Datum | Událost |
---|---|
2001-10-21 |
08:59:35 UT: Vzlet9,10,11,12.
09:09 UT: Navedení na výchozí dráhu. 12:43:21 UT: První část dvouimpulsní korekce dráhy (t=54 s, Δv=27.13 m/s). 13:15:56 UT: Druhá část dvouimpulsní korekce dráhy (t=40 s, Δv=16.73 m/s). |
2001-10-22 | Druhá jednoimpulsní korekce dráhy. |
2001-10-23 |
V průběhu dne přešla loď na přibližovací dráhu a po
několika korekcích byly vyrovnány rychlosti ve vzdálenosti
přibližně 120 m. Po kontrole systémů bylo zahájeno
automatické přibližování řízené systémem Kurs.
10:33 UT: Přepojení automatického navádění ze systému Kurs modulu Zvezda na systém modulu Zarja. 10:34 UT: Systém SIRT [=sistema izmerenija raschoda topliva] transportní lodi oznámil prostřednictvím palubního počítače osádce překročení plánované spotřeby pohonných látek. 10:44:15 UT: Transportní loď se připojila14,15,16,17 v automatickém režimu ke stykovacímu uzlu +Z modulu Zarja komplexu ISS (1998-067A). Setkání a spojení sledoval z CUP-M francouzský ministerský předseda L. Jospin. 12:15 UT: Po úspěšné kontrole hermetičnosti spojení otevřela osádka transportní lodi průlezy do modulu Zarja, přestoupila na palubu komplexu a přivítala se s dlouhodobou osádkou. Přesun tvarovaných křesel mezi loděmi Sojuz-TM 32 (2001-017A) a Sojuz-TM 33. Přenesení nouzových zásob pro přežití z lodi Sojuz-TM 32 (2001-017A) do lodi Sojuz-TM 33. |
2001-10-23 až 2002-04-20 | Součást komplexu ISS (1998-067A). |
2002-04-20 |
09:16 UT: Transportní loď Sojuz-TM 33 s astronauty
Onufrijenkem, Burschem a Walzem se oddělila od stykovacího
uzlu +Z modulu Zarja
komplexu ISS (1998-067A).
Autonomní přelet transportní lodi. 09:37 UT: Transportní loď Sojuz-TM 33 se připojila k stykovacímu uzlu +Z modulu Pirs komplexu ISS (1998-067A). |
2002-04-20 až 2002-05-05 | Součást komplexu ISS (1998-067A). |
2002-05-05 |
00:31:08 UT: Odpojení od komplexu ISS (1998-067A) během letu nad Čínou.
02:57 UT: Brzdicí manévr (t=4 min). 03:51:53 UT: Přistání 26 km jihovýchodně od města Arkalyk v Kazachstánu17,18,19,20. |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:21:14 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |