Název objektu | Sojuz-TM 34 <=Союз-ТМ 34> |
ISS-4S [=International Space Station - Fourth Soyuz flight] | |
MKS-4S [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija - četvertoj Sojuz] | |
Marco Polo | |
SSC | 27416 |
Start | 2002-04-25 06:26:35.117 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2002-11-10 00:04 UT, 80 km SV od Arkalyku (Kazachstán), 50.00° s.š., 67.35° v.d. |
Životnost | 198.734 dne, tj. 0.5441 roku |
Provozovatel | Rusko, RAKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | pilotovaná kosmická loď |
Hmotnost | 7085 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2002-04-25 | Země | 2002-04-27 | 1998-067A | Jurij P. Gidzenko <=Юрий П. Гидзенко> | RUS | 3 | KK |
Roberto Vittori | ITA | 1 | BI | ||||
Mark R. Shuttleworth | ZAF | 1 | UKP | ||||
2002-11-09 | 1998-067A | 2002-11-10 | Země | Sergej V. Zaljotin <=Сергей В. Залётин> | RUS | 2 | KK |
Frank De Winne | BEL | 1 | BI1 | ||||
Jurij V. Lončakov <=Юрий В. Лончаков> | RUS | 2 | BI2 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
02-04-25.27 | G | 51.65° | 88.49 min | 193 km | 235 km | Plán. |
02-04-25.51 | G | 51.62° | 89.63 min | 242 km | 270 km | |
02-04-27.83 | G | 51.63° | 92.41 min | 388 km | 398 km | |
02-05-08.08 | G | 51.63° | 92.36 min | 385 km | 395 km | |
02-05-15.77 | G | 51.63° | 92.31 min | 382 km | 394 km | |
02-05-17.76 | G | 51.63° | 92.34 min | 385 km | 393 km | |
02-06-06.81 | G | 51.64° | 92.28 min | 382 km | 390 km | |
02-06-12.71 | G | 51.63° | 92.32 min | 384 km | 392 km | |
02-06-14.88 | G | 51.64° | 92.45 min | 390 km | 399 km | |
02-07-03.50 | G | 51.64° | 92.39 min | 387 km | 397 km | |
02-07-27.48 | G | 51.64° | 92.34 min | 383 km | 395 km | |
02-08-02.67 | G | 51.64° | 92.48 min | 384 km | 408 km | |
02-08-17.83 | G | 51.64° | 92.43 min | 382 km | 405 km | |
02-08-31.82 | G | 51.64° | 92.37 min | 380 km | 401 km | |
02-09-11.71 | G | 51.64° | 92.32 min | 378 km | 398 km | |
02-09-14.73 | G | 51.64° | 92.36 min | 378 km | 403 km | |
02-09-29.77 | G | 51.64° | 92.28 min | 375 km | 398 km | |
02-10-09.75 | G | 51.63° | 92.22 min | 372 km | 395 km | |
02-10-12.77 | G | 51.63° | 92.33 min | 378 km | 399 km | |
02-10-15.92 | G | 51.63° | 92.38 min | 378 km | 404 km | |
02-10-18.80 | G | 51.63° | 92.49 min | 387 km | 407 km | |
02-11-03.85 | G | 51.64° | 92.43 min | 384 km | 403 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje aviacionno-kosmičeskoje agentstvo (Rosaviakosmos alias RAKA) <=Российское авиационно-космическое агентство (Росавиакосмос alias РАКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 208) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
Hlavním úkolem letu je výměna lodí Sojuz v roli záchranného člunu stanice ISS (1998-067A). Kromě toho byly transportní lodí dopraveny na stanici a v průběhu pobytu návštěvnické osádky na ISS uskutečňovány následující experimenty:
Datum | Událost |
---|---|
2002-04-25 |
06:26:35.117 UT: Vzlet10,11,12,13,14,15,16,17,18.
06:35:21 UT: Navedení na dráhu. 06:35:24.8 UT: Oddělení kosmické lodi od 3. st. rakety. 10:09:08 UT: První část dvouimpulsní korekce dráhy (t=38.8 s, Δv=15.6 m/s). 11:00:23 UT: Druhá část dvouimpulsní korekce dráhy (t=40.2 s, Δv=16.3 m/s). |
2002-04-26 | 07:22 UT: Korekce dráhy (t=6.1 s, Δv=2.0). |
2002-04-27 |
05:27 UT: Zahájení automatické setkávací sekvence.
06:10 UT: Zapojení navigačního systému Kurs transportní lodi. Kolem 07:15 UT: Vyrovnání rychlostí ve vzdálenosti 300 m od stanice. Kolem 07:30 UT: Zahájení obletu stanice. 07:55:51 UT: Zachycení stykovacích uzlů19,20,21,22 transportní lodi a modulu Zarja komplexu ISS (1998-067A). Kontrola hermetičnosti spojení. Vyrovnání tlaků mezi transportní lodí a komplexem. Svléknutí skafandrů a jejich údržba. 09:24 UT: Otevření průlezů mezi transportní lodí a komplexem. Kolem 11:00 UT: Gidzenko a Vittori vypojili systémy transportní lodi. Seznámení návštěvnické osádky s bezpečnostními předpisy včetně nácviku nouzové evakuace komplexu. Záměna tvarovaných výplní ILK [=Individual Liner Kit/individual'nyj ložement kresla] v křeslech transportních lodí Sojuz-TM 33 (2001-048A) a Sojuz-TM 34. Přenos nouzových zásob z lodi Sojuz-TM 33 (2001-048A) do lodi Sojuz-TM 34. Přenos dopraveného nákladu z transportní lodi na palubu komplexu. Instalace vědeckých přístrojů. |
2002-04-27 až 2002-11-09 | /Plán/ Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2002-11-01 | Přesun individuálních výplní křesel mezi loděmi Sojuz-TMA 1 (2002-050A) a Sojuz-TM 34. |
2002-11-09 |
20:44 UT: Transportní loď Sojuz-TM 34 se oddělila od
komplexu ISS (1998-067A).
23:09:51 UT: Brzdicí manévr. |
2002-11-10 | 00:04 UT: Transportní loď Sojuz-TM 34 přistála 100 km severovýchodně od města Arkalyk (Kazachstán)25,26 v bodě o souřadnicích 50.00° s.š., 67.35° v.d. |
Datum poslední úpravy: 2010-03-20 13:13:27 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |