Název objektu | STS 111 |
Endeavour F-18 | |
Shuttle Mission 110 | |
ISS-UF-2 [=International Space Station Utilization Flight Two] | |
ISS-5 [=International Space Station Expedition Five] | |
MKS-5 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija pjataja osnovnaja expedicija] | |
MPLM Leonardo F-3 [=Multipurpose Logistics Module] | |
Leonardo F-3 | |
MPLM F-5 [=Multipurpose Logistics Module] | |
EO-5 [=Ekspedicija Osnovnaja pjataja] | |
MKS-EO-5 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija - Ekspedicija osnovnaja pjataja] | |
SSC | 27440 |
Start | 2002-06-05 21:22:49.065 UT, Eastern Test Range, Endeavour |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2002-06-19 19:57:41 UT, Edwards AFB, Rwy 22 |
Životnost | 13.9409 dne, tj. 0.0382 roku |
Provozovatel | USA, NASA-OSF |
Výrobce | USA, Rockwell |
Kategorie | raketoplán |
Hmotnost | vzletová 2 049 433 kg |
počáteční na dráze (PAO) 116 521 kg | |
dynamická před připojením k ISS (2002-06-07) 110 782 kg | |
přistávací 99 384 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2002-06-05 | Země | 2002-06-19 | Země | Kenneth D. Cockrell | USA | 5 | CDR |
Paul S. Lockhart | USA | 1 | PLT | ||||
Phillipe Perrin | FRA | 1 | MS1 | ||||
Franklin R. Chang-Diaz | USA | 7 | MS2 | ||||
2002-06-05 | Země | 2002-06-07 | 1998-067A | Peggy A. Whitson[ová] | USA | 1 | MS3 |
Valerij G. Korzun <=Валерий Г. Корзун> | RUS | 2 | MS4 | ||||
Sergej Je. Treščev <=Сергей Е. Трещев> | RUS | 1 | MS5 | ||||
2002-06-15 | 2001-048A | 2002-06-19 | Země | Carl E. Walz | USA | 3 | MS3 |
Daniel W. Bursch | USA | 4 | MS4 | ||||
Jurij I. Onufrijenko <=Юрий И. Онуфриенко> | RUS | 2 | MS5 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
02-06-05.92 | G | 51.64° | 87.38 min | 53 km | 236 km | Odhadované parametry (T. Molczan). |
02-06-05.92 | G | 51.63° | 88.40 min | 155 km | 235 km | |
02-06-05.93 | G | 51.63° | 88.46 min | 159 km | 238 km | |
02-06-06.01 | G | 51.64° | 90.18 min | 233 km | 334 km | |
02-06-06.82 | G | 51.63° | 90.24 min | 234 km | 339 km | |
02-06-06.95 | G | 51.63° | 90.76 min | 233 km | 390 km | |
02-06-07.52 | G | 51.63° | 92.13 min | 369 km | 389 km | |
02-06-07.77 | G | 51.63° | 92.27 min | 382 km | 390 km | |
02-06-11.38 | G | 51.63° | 92.29 min | 383 km | 391 km | |
02-06-12.63 | G | 51.64° | 92.32 min | 385 km | 392 km | |
02-06-14.75 | G | 51.63° | 92.45 min | 390 km | 399 km | |
02-06-15.72 | G | 51.63° | 91.91 min | 345 km | 392 km | |
02-06-16.61 | G | 51.63° | 91.92 min | 348 km | 390 km | Korekce dráhy. |
02-06-19.25 | G | 51.63° | 91.90 min | 348 km | 388 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaný kosmický raketoplán. Postavila ho firma Rockwell International, Space Systems Group (nyní Boeing North American), Palmdale, CA (USA). Provozovatelem je NASA Johnson Space Center, Houston, TX (USA) pro NASA Office of Space Flight, Washington, DC (USA).
Raketoplán Endeavour sestává ze tří částí: družicového stupně vybaveného hlavními motory SSME [=Space Shuttle Main Engines], odhazovací nádrže ET [=External Tank] a startovacích motorů SRB [=Solid Rocket Boosters].
Motory SRB výr. č. BI-113/RSRM-84 na TPH (polybutadienakrylát-hliník-chloristan amonný) o délce 45.46 m, průměru 3.8 m a vzletové hmotnosti 2×590 t vybavené výkyvnými tryskami vyvíjejí při vzletu tah 2×11.8 MN. Doba jejich funkce činí 120 s. Poté se oddělují a na padácích se snášejí do moře, odkud jsou vyloveny a připraveny k dalšímu použití.
Nádrž ET výr. č. ET-113 o délce 47.0 m a průměru 8.4 m nese zásoby kapalného vodíku (102 600 kg) a kyslíku (616 500 kg) pro motory SSME. Po dosažení suborbitální dráhy je odhozena a zaniká v atmosféře.
Okřídlený družicový stupeň výr. č. OV-105 o délce 37.24 m, výšce 17.25 m a rozpětí 23.79 m sestává z dvoupodlažního prostoru pro osádku, trupu a motorového prostoru. Prostor pro osádku (7 osob, v nouzových případech až 10 osob) má objem 71.5 m3 s atmosférou normálního vzduchu o tlaku 1014 hPa. V horní části se nachází letová paluba vybavená 10 okny, na níž jsou soustředěny prvky řízení, v dolní části obytná paluba s bočním průlezem pro nástup a výstup osádky a s průlezem do nákladového prostoru, sanitárním zařízením, kuchyňkou a místy pro odpočinek. V její přední části je umístěna většina řídicí elektroniky. Pod podlahou obytné paluby se nachází klimatizační zařízení. V trupu o rozměrech 18.3×5.2×4.0 m je umístěn nákladový prostor, uzavíratelný dvoukřídlými dveřmi, na jejichž vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému. V trupu se nachází mj. dálkový manipulátor RMS [=Remote Manipulator System], 3 palivové baterie s výkonem 3×7 kW (v maximu 3×12 kW) a 4 nádrže s kyslíkem a 4 nádrže vodíkem nutným pro jejich provoz. V zadní části jsou umístěna 3 turbočerpadla APU [=Auxiliary Power Units] hydraulického systému pro ovládání motorů SSME a aerodynamických řídicích ploch. V motorovém prostoru se nacházejí 3 kyslíkovodíkové motory SSME výr. č. 2050, 2044 a 2054 o tahu 3×2.1 MN ve vakuu. Pod motorovým prostorem je umístěn trupový elevon. Nad motorovým prostorem po stranách kýlové plochy s kormidly a aerodynamickou brzdou jsou připevněny dva moduly OMS [=Orbital Maneuvring System], každý s jedním motorem OMS o tahu 26.7 kN, 12 řídicími motory RCS [=Reaction Control System] o tahu 3.87 kN a 2 vernierovými motory o tahu 111 N. Jako pohonné látky pro OMS a RCS slouží monometylhydrazin a oxid dusičitý. Další modul RCS se 14 motory o tahu 3.87 kN a se 2 motory o tahu 111 N je zabudován v přídi raketoplánu. Povrch raketoplánu je pokryt systémem tepelné ochrany, tvořeným převážně dlaždicemi ze slinutého pěnového křemene. Pro přistání je vybaven vysouvacím podvozkem.
Hlavním úkolem letu je výměna dlouhodobé osádky na palubě komplexu ISS (1998-067A).
Na letové palubě jsou umístěny či uskutečňovány následující experimenty:
V nákladovém prostoru bylo umístěno následující vybavení o celkové hmotnosti přibližně 14 600 kg:
Datum | Událost |
---|---|
2002-06-05 |
21:22:49.065 UT: Vzlet39,40.
V době vzletu se stanice ISS (1998-067A) nacházela nad jižním Indickým oceánem západně od města Perth (Austrálie). 21:31:19 UT: Navedení na suborbitální dráhu. 21:31:41 UT: Odhození nádrže ET. 22:01 UT: Manévr OMS-2 dvěma motory OMS [=Orbital Maneuvring System] (t=62 s, přibližné Δv=29 m/s). Kontrola systémů družicového stupně. Kolem 23:20 UT: Otevření dveří nákladového prostoru a vyklopení parabolické antény pro spojení s družicemi systému TDRSS [=Tracking and Data Relay Satellite System] a pro radiolokaci. |
2002-06-06 |
00:58:16 UT: Korekční manévr NC-1 dvěma motory OMS (t=112.4
s, Δv=52.2 m/s).
03:23 UT: Zahájen odpočinek. 11:23 UT: Ukončen odpočinek. Prezident Kostariky Abel Pacheco a velvyslanec USA v Kostarice John Danilovich hovořili s Chang-Diazem. Plánované televizní propojení se však nezdařilo. Tisková konference Chang-Diaze s kosatrickou televizní stanicí Univision and Telemundo. Příprava přechodové komory EAL [=External Airlock] k použití. Oživení a testování manipulátoru RMS [=Remote Manipulator System]. Kontrola nákladového prostoru televizní kamerou RMS. Příprava stykovacího zařízení ODS [=Orbiter Docking System]. Vysunutí příruby stykovacího systému do pohotovostní polohy. Instalace televizní kamery do průzoru poklopu ve stykovacím uzlu. Kontrola skafandrů EMU [=Extravehicular Mobility Unit] a jejich příprava k pozdějšímu přesunu na ISS. Příprava vybavení pro setkávací manévry. 14:29:56 UT: Korekční manévr NC-2 jedním motorem OMS (t=12.4 s, Δv=2.4 m/s). 15:10:17 UT: Korekční manévr NPC dvěma motory RCS (t=5.6 s, Δv=0.4 m/s). 23:31:33 UT: Korekční manévr NC-3 dvěma motory OMS (t=32.9 s, Δv=14.5 m/s). |
2002-06-07 |
02:23 UT: Zahájen odpočinek.
09:23 UT: Ukončen odpočinek. 12:24:33 UT: Korekční manévr NC-4 dvěma motory OMS (t=83.2 s, Δv=39.3 m/s). 13:56:56 UT: Přibližovacím manévrem Ti jedním motorem OMS (t=14.1 s, Δv=2.8 m/s) přešel raketoplán na závěrečnou stíhací dráhu ke stanici. První korekce MC-1 přibližovací dráhy byla odvolána. Kolem 14:50 UT: Drobná korekce dráhy MC-2. 15:13:49 UT: Korekční manévr MC-4 dvěma motory RCS (t=13.0 s, Δv=0.9 m/s). 16:25 UT: Spojení se stanicí ISS (1998-067A)42,43,44. 16:38 UT: Po částečném utlumení kmitů bylo zahájeno zatahování přírub. 16:45 UT: Protože kmity soustavy raketoplán-ISS nebyly plně utlumeny, bylo zatahování přírub dočasně pozastaveno. Kolem 17:05 UT: Řídicí středisko MCC-H dalo povel k plnému vysunutí příruby stykovacího uzlu na plný zdvih. 17:27 UT: Po opětovném zatažení příruby a uzamčení zámků bylo dosaženo pevného hermetického spojení raketoplánu se stanicí. Zahájeny prověrky hermetičnosti vestibulu stykovacího uzlu. 19:08 UT: Otevřeny průlezy mezi raketoplánem a stanicí. Kolem 19:25 UT: Přestup astronautů z raketoplánu Endeavour na stanici. Technici řídicího střediska MCC-H zjistili, že selhala záložní větev B primárního ovládání vodního výparníku FES [=Flash Evaporator System] chladicího systému raketoplánu. Primární větev A i záložní ovládací systém pracují zatím bez závad. Zahájena překládka nákladu a vybavení z raketoplánu na ISS. |
2002-06-08 |
00:23 UT: Zahájen odpočinek.
08:23 UT: Ukončen odpočinek. Cockrell vyzdvihl modul MPLM Leonardo manipulátorem RMS [=Remote Manipulator System] z nákladového prostoru raketoplánu. 14:28 UT: Připojení nákladového modulu MPLM Leonardo k uzlu CBM [=Common Berthing Mechanism] modulu Unity. |
2002-06-09 |
01:23 UT: Zahájen odpočinek.
09:23 UT: Osádka raketoplánu ukončila odpočinek. 09:53 UT: Osádka expedice 4 ukončila odpočinek. 15:27 UT: Perrin a Chang-Diaz zahájili první výstup do kosmického prostoru z přechodové komory modulu Quest (podrobnosti viz 1998-067A). V průběhu výstupu instalovali sokl PDGF [=Power and Data Grapple Fixture] a přemístili protimeteorické štíty na přechodový tunel PMA-1. Kolem 22:25 UT: Vyzvednutí mobilní báze MBS [=Mobile Base System] z nákladového prostoru raketoplánu. 22:41 UT: Zahájením rekomperese přechodové komory modulu Quest byl ukončen výstup45 v celkovém trvání 7 h 14 min. |
2002-06-10 |
- 01:23 UT: Zahájen odpočinek.
09:23 UT: Osádka raketoplánu ukončila odpočinek. 09:53 UT: Osádka expedice 4 ukončila odpočinek. Osádka se podílela na překládání nákladu. Kolem 21:00 UT: Zahájena jednohodinová korekce dráhy komplexu ISS (1998-067A) motory RCS raketoplánu. |
2002-06-11 |
01:23 UT: Zahájen odpočinek.
09:53 UT Ukončen odpočinek. 15:10 UT: Perrin a Chang-Diaz zahájili druhý výstup do kosmického prostoru z přechodové komory modulu Quest (podrobnosti viz 1998-067A). V průběhu výstupu propojili kabely mezi mobilní bází MBS [=Mobile Base System] a mobilním transportérem MT, vyklopili nosník POA [=Payload ORU [=Orbital Replacement Unit] Accomodation] a stěžeň pro televizní kameru a přemístili tuto kameru. 20:20 UT: Chang-Diaz a Perrin zahájením rekomprese přechodové komory modulu Quest oficiálně ukončili výstup46 v celkovém trvání 5 h 00 min. |
2002-06-12 |
01:23 UT: Zahájen odpočinek.
09:23 UT: Ukončen odpočinek. Tisková konference. Bursch kontroloval stav skleníku BPS [=Biomass Production System], Walz kontroloval ostatní experimenty odvážené na obytné palubě raketoplánu na Zemi. 12:27 UT: Řízení orientace komplexu převzal raketoplán. 12:32 UT: Manévr do orientace pro korekční manévr. 13:08 UT: Zahájena jednohodinová korekce dráhy (celkové Δv=0.93 m/s) komplexu ISS (1998-067A) motory RCS raketoplánu. Kolem 21:40 UT: Televizní kamery umístěné v nákladovém prostoru raketoplánu zachytily lesní požáry ve státě Colorado (USA). Videozáznam byl využit v tiskové konferenci spojených osádek. Příprava skafandrů na další výstup. Vzhledem k předchozím problémům s přípojným místem PSA [=Power Supply Assembly] pro napojení skafandrů na rozvodnou síť modulu Quest byly akumulétory pro skafandry dobity v nabíječce přechodové komory EAL [=External Airlock] raketoplánu. |
2002-06-13 |
00:53 UT: Zahájen odpočinek.
08:53 UT: Ukončen odpočinek. 11:02 UT: Řízení orientace komplexu ISS (1998-067A) převzal raketoplán Endeavour. Přemanévrování do polohy vhodné pro vypuštění odpoadní vody. 13:42 UT: Řízení orientace komplexu převzaly zpět silové setrvačníky CMG [=Control Moment Gyro] komplexu. 15:16 UT: Přepojením skafandrů na vnitřní zdroje Chang-Diaz a Perrin oficiálně zahájili třetí výstup do volného prostoru. Výměna zápěstního kloubu staničního manipulátoru SSRMS [=Space Station Remote Manipulator System]. |
2002-06-14 |
00:53 UT: Zahájen odpočinek.
09:23 UT: Ukončen odpolinek. Chang-Diaz a Bursch přenesli použité skafandry z modulu Quest do přechodové komory EAL [=External Airlock] raketoplánu. Kolem 12:05 UT: Řízení orientace komplexu převzal raketoplán. Kolem 12:35 UT: Zahájena jednohodinová korekce dráhy (plán Δv=3.8 m/s) komplexu ISS (1998-067A) motory RCS raketoplánu. Kolem 13:35 UT: Manévr do polohy pro vypouštění odpadní vody. 14:38 UT: Řízení orientace komplexu převzaly zpět silové setrvačníky CMG [=Control Moment Gyro] komplexu. 16:35 UT: Perrin oživil manipulátor RMS [=Remote Manipulator System] raketoplánu. 15:49 UT: Cockrell uchopil manipulátorem RMS [=Remote Manipulator System] kotvičku na boku transportního modulu. 19:17 UT: Odpojení47 nákladového modulu MPLM Leonardo od modulu Unity stanice ISS (1998-067A). 20:11 UT: Cockrell za asistence Perrina uložil manipulátorem RMS transportní modul MPLM uložn do nákladového prostoru raketoplánu. Po uzamčení zámků byly propojeny dálkově ovládané konektory ROEU [=Remotely Operated Electical Umbilical] pro dodávku elektřiny do modulu MPLM. Kolem 20:40 UT: Modul MPLM byl uvolněn z manipulátoru RMS [=Remote Manipulator System]. |
2002-06-15 |
08:23 UT: Odpočinek ukončila osádka raketoplánu.
08:53 UT: Odpočinek ukončili členové 4. expedice. Kolem 11:45 UT: Slavnostní rozloučení. Demontáž pomocného větracího potrubí mezi raketoplánem a stanicí. 12:23 UT: Uzavřeny průlezy mezi komplexem ISS (1998-067A) a raketoplánem. Celková doba pobytu osádky ISS-UF-2 na stanici činila 7 d 17 h 15 min. Kontrola hermetičnosti vestibulu stykovacího uzlu. 14:30 UT: Vydán povel k odemčení zámků poutajících raketoplán ke komplexu. 14:32:23 UT: Odlet raketoplánu48,49 od komplexu ISS (1998-067A). V okamžiku odletu činila dynamická hmotnost raketoplánu 105 081 kg. 15:17 UT: Ve vzdálenosti přibližně 135 m zahájil pilot Lockhart inspekční oblet stanice. 16:15:45 UT: Úhybný manévr 2 motory RCS (t=13 s, Δv=0.9 m/s). 17:58:04 UT: Korekční manévr 2 motory OMS (t=29.8 s, Δv=14.0 m/s) pro snížení perigea dráhy. Osobní volno osádky. |
2002-06-16 |
Kontrola systémů družicového stupně51,52.
Úklid vnitřních prostor. 15:30 UT: Korekční manévr 2 motory OMS (t=12.9 s, Δv=7.9 m/s). |
2002-06-17 |
11:51 UT: Zahájeny přípravy k přistání.
Kolem 12:15 UT: Zahájena instalace křesel na obytné palubě. 13:21 UT: Uzavřeny a uzamčeny dveře nákladového prostoru. Obléknutí skafandrů. 15:10 UT: První možnost přistání odvolána pro špatné počasí. 15:37 UT: Odvolána druhá možnost přistání53. Odklad o 1 den. Otevřeny dveře nákladového prostoru. Svléknutí skafandrů. |
2002-06-18 |
10:47 UT: Zahájeny přípravy k přistání.
12:11 UT: Uzavřeny a uzamčeny dveře nákladového prostoru. Obléknutí skafandrů. 13:16 UT: Odvolány obě možnosti přistání na Edwards AFB. 13:59 UT: Odvolána první možnost přistání na KSC. Kolem 14:35 UT: Odvolána druhá možnost přistání54. Odklad o 1 den54. Otevřeny dveře nákladového prostoru. Svléknutí skafandrů. |
2002-06-19 |
09:47 UT: Zahájeny přípravy na přistání.
11:07 UT: Uzavřeny a uzamčeny dveře nákladového prostoru. 12:15 UT: Odvolána první možnost přistání na KSC. Obléknutí skafandrů. 14:54 UT Odvolána druhá možnost přistání na KSC. 16:25 UT: Vydán souhlas s přistáním na Edwards AFB. 16:50:27 UT: Brzdicí manévr (t=175 s, Δv=92.4 m/s, 0.48° .j.š., 59.28° v.d.) nad Indickým oceánem. 17:26:34 UT: Vstup do atmosféry rychlostí 7.6 km/s ve výši 122 km nad Tichým oceánem (28.72° j.š., 155.05° z.d.). 17:57:41 UT: Raketoplán dosedl hlavním podvozkem na dráhu 22 základny Edwards AFB. 17:58:53 UT: Dosedlo příďové kolo. 17:58:45 UT: Raketoplán se zastavil55. |
Datum poslední úpravy: 2009-02-13 22:12:00 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |