Název objektu | Progress-M 46 <=Прогресс-М 46> |
ISS-8P [=International Space Station - Eighth Progress] | |
SSC | 27454 |
Start | 2002-06-26 05:36:29.859 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízený zánik v atmosféře |
Zánik | 2002-10-14 10:21:59 UT |
Životnost | 110.1983 dne, tj. 0.3017 roku |
Provozovatel | Rusko, RAKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7290 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
02-06-26.29 | G | 51.61° | 88.55 min | 188 km | 218 km | |
02-06-26.54 | G | 51.63° | 88.48 min | 183 km | 216 km | |
02-06-26.61 | G | 51.62° | 88.43 min | 185 km | 209 km | |
02-06-26.67 | G | 51.63° | 89.96 min | 268 km | 277 km | |
02-06-27.42 | G | 51.63° | 89.98 min | 272 km | 274 km | |
02-06-28.16 | G | 51.63° | 92.43 min | 388 km | 399 km | |
02-07-07.81 | G | 51.64° | 92.38 min | 386 km | 397 km | |
02-08-02.67 | G | 51.64° | 92.48 min | 384 km | 408 km | |
02-08-17.83 | G | 51.64° | 92.43 min | 382 km | 405 km | |
02-08-31.82 | G | 51.64° | 92.37 min | 380 km | 401 km | |
02-09-11.71 | G | 51.64° | 92.32 min | 378 km | 398 km | |
02-09-14.73 | G | 51.64° | 92.36 min | 378 km | 403 km | |
02-09-27.47 | G | 51.64° | 91.94 min | 345 km | 395 km | |
02-09-30.84 | G | 51.64° | 92.27 min | 368 km | 404 km | |
02-10-05.46 | G | 51.64° | 92.21 min | 366 km | 400 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje aviacionno-kosmičeskoje agentstvo (Rosaviakosmos alias RAKA) <=Российское авиационно-космическое агентство (Росавиакосмос alias РАКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 246) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">.
V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">.
Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy včetně řídicího počítače "Argon-16" <="Аргон-16"> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.
Sekce GO a OKD, včetně části sekce PAO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě je náklad v celkové hmotnosti 2580 kg pro další provoz stanice ISS (1998-067A) a to zejména:
Datum | Událost |
---|---|
2002-06-26 |
05:36:29.859 UT: Vzlet3,4,5,6,7,8,9.
05:45:15 UT: Navedení na dráhu. 09:15:40 UT: První část prvního dvouimpulsního manévru (t=70.2 s, Δv=27.9 m/s). 09:47:02 UT: Druhá část prvního dvouimpulsního manévru (t=26.4 s, Δv=10.2 m/s). |
2002-06-27 | 06:59:19 UT: Druhá jednoimpulsní korekce dráhy (t=6.2 s, Δv=2.0 m/s). |
2002-06-28 |
03:12:47 UT: První část třetí dvouimpulsní korekce dráhy
(t=73.9 s, Δv=29.8 m/s).
03:58:05 UT: Druhá část třetí dvouimpulsní korekce dráhy (t=95.8 s, Δv=39.3 m/s). 09:52:29 UT: Čtvrtá dvouimpulsní korekce dráhy (t=1.8, Δv=0.2 m/s). Testování antén systému Kurs-P na modulu Zvezda komplexu ISS (1998-067A). |
2002-06-29 |
04:00:28 UT: Zahájení automatického setkávacího manévru.
04:40 UT: Zapojen naváděcí systém Kurs. 04:12:58 UT: Korekční manévr (t=23.6 s, Δv=13.0 m/s). 04:59:09 UT: Korekční manévr (t=2.0 s, Δv=0.3 m/s). 05:45:08 UT: Dosažení výchozího bodu pro závěrečné přibližování. 06:23:00 UT: Nákladní loď se připojila v automatickém režimu k zadnímu stykovacímu uzlu -X modulu Zvezda komplexu ISS (1998-067A). Kolem 09:30 UT: Po kontrole hermetičnosti vestibulu stykovacího uzlu byly otevřeny průlezy mezi stanicí a nákladní lodí. |
2002-06-29 až 2002-09-24 | Nákladní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2002-09-24 |
13:59 UT: Odpojení nákladní lodi od komplexu ISS (1998-067A).
Nákladní loď zahájila samostatný let, během něhož televizními kamerami pořizovala snímky zemského povrchu. 16:56 UT: Korekce dráhy. |
2002-09-30 | 15:18 UT: Korekce dráhy. |
2002-10-14 |
04:55 až 05:07 UT: Z pozemní stanice Ussurijsk byla do
palubního počítače nahrána data pro brzdicí manévr.
09:34:00 UT: Brzdicí manévr motorem TDU [=tormoznaja dvigatel'naja ustanovka] (t=185 s, 42.55° s.š., 54.37° v.d.). 10:10:53 UT: Vstup do atmosféry (výška 95.7 km, 21.30° j.š., 163.44° v.d.). 10:15:49 UT: Začátek aerodynamického rozpadu lodi (výška 70 km, 30.02° s.š., 148.17° z.d.). 10:21:59 UT (vypočtená střední hodnota): Zbytky lodi dopadly do jižního Tichého oceánu asi 3000 km jihovýchodně od města Wellington (Nový Zéland) (střed dopadové oblasti 42.03° j.š., 138.21° z.d., dopadová elipsa 1450×200 km). |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:21:19 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |