Název objektu | Progress-M1 8 <=Прогресс-М1 8> |
ISS-7P [=International Space Station - Seventh Progress] | |
SSC | 27395 |
Start | 2002-03-21 20:13:38.980 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízený zánik v atmosféře |
Zánik | 2002-06-26 12:18 UT |
Životnost | 96.670 dne, tj. 0.2647 roku |
Provozovatel | Rusko, RAKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7150 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
02-03-21.93 | G | 51.66° | 88.69 min | 187 km | 232 km | |
02-03-22.22 | G | 51.64° | 90.50 min | 285 km | 313 km | |
02-03-24.50 | G | 51.64° | 90.94 min | 295 km | 346 km | |
02-03-25.30 | G | 51.63° | 92.38 min | 389 km | 394 km | |
02-04-05.90 | G | 51.63° | 92.32 min | 386 km | 390 km | |
02-04-12.12 | G | 51.64° | 92.27 min | 383 km | 388 km | |
02-04-16.86 | G | 51.64° | 92.31 min | 385 km | 390 km | |
02-04-18.97 | G | 51.64° | 92.43 min | 388 km | 400 km | |
02-05-03.80 | G | 51.63° | 92.38 min | 386 km | 397 km | |
02-05-15.77 | G | 51.63° | 92.31 min | 382 km | 394 km | |
02-05-18.79 | G | 51.63° | 92.34 min | 385 km | 394 km | |
02-06-06.81 | G | 51.64° | 92.28 min | 382 km | 390 km | |
02-06-13.86 | G | 51.63° | 92.31 min | 385 km | 391 km | |
02-06-15.84 | G | 51.63° | 92.44 min | 390 km | 399 km | |
02-06-25.48 | G | 51.64° | 92.33 min | 379 km | 398 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Výrobcem a provozovatelem je AO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=АО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M1 <=Прогресс-М1> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM1 <=7К-ТГМ1>, výr. č. 257) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice, vody a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs-MM" <=Курс-ММ>. V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny 4 nádrže s palivem a 4 nádrže s okysličovadlem systému SD8 [=sistema dozapravki 8 bakov] <=СД8 [=система дозаправки 8 баков]> s maximální kapacitou 1950 kg, na obvodu pláště pak tlakové láhve s kyslíkem a vzduchem s maximální kapacitou 40 kg. Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m mj. tyto systémy:
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně šest měsíců.
Na palubě je náklad4,5 v celkové hmotnosti 2407 kg pro další provoz stanice ISS (1998-067A) a to:
Datum | Událost |
---|---|
2002-03-21 |
20:13:38.980 UT: Vzlet3,4,5,6.
20:22:22 UT: Navedení na dráhu. Oddělení od 3. st. rakety. 23:53:32 UT: První část dvouimpulsní korekce (t=74.3 s, Δv=29.6 m/s). |
2002-03-22 |
00:35:19 UT: Druhá část dvouimpulsní korekce (t=60.5 s,
Δv=60.5 m/s).
18:53:04 UT: Zkušební korekce dráhy (t=145.7 s, Δv=10.0 m/s) pro testování nových akcelerometrů BILU [=blok izmeritelja linejnych uskorenij] pro lodě typu Sojuz-TMA. |
2002-03-23 | 21:24 UT: Korekce dráhy. |
2002-03-24 |
18:37 UT: Korekce dráhy.
19:08 UT: Aktivace systému Kurs-A. 19:11 UT: Navázáno spojení s rádiovým odpovídačem Kurs-P modulu Zvezda. Kolem 19:22 UT: Korekce dráhy. Kolem 20:40 UT: Nákladní loď zahájila let ve formaci se stanicí ISS ve vzdálenosti 150 až 200 m. 20:19 UT: Zahájení obletu stanice. 20:47 UT: Zahájeno závěrečné přibližování řízené systémem Kurs. 20:57:56 UT: Nákladní loď Progress-M1 8 se v automatickém režimu připojila k modulu Zvezda stanice ISS (1998-067A). 21:07 UT: Pevné spojení nákladní lodi se stanicí dokončeno. |
2002-03-24 až 2002-06-25 | Nákladní loď Progress-M1 8 součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2002-03-25 |
Kolem 00:00 UT: Otevření průlezů do nákladní lodi.
Kolem 00:20 UT: Instalace rychloupínacích svorníků. Instalace pomocného větracího potrubí do prostor nákladní lodi. Zahájena vykládka nákladu. |
2002-06-25 |
08:23 UT: CUP-M vydal povel k odpojení nákladní lodi.
08:26:00 UT: Nákladní loď Progress-M1 8 se odpojila od komplexu ISS (1998-067A). 08:29 UT: První úhybný manévr ve v zdálenosti 15 m od komplexu. 08:35 UT: Druhý úhybný manévr ve vzdálenosti 80 m od komplexu. 11:35:00 UT: Brzdicí manévr (t=186.4 s, Δv=96.2 m/s). 12:13 UT: Vstup do atmosféry. 12:18 UT: Začátek rozpadu působením aerodynamických sil. Kolem 12:26:52 UT: Dopad zbytků lodi do jižního Tichého oceánu (střed oblasti 46.47° j.š., 144.07° z.d., rozměr dopadové elipsy 1550×200 km)8. |
Datum poslední úpravy: 2009-02-13 22:11:55 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |