2002-013A - Progress-M1 8

Název objektuProgress-M1 8 <=Прогресс-М1 8>
ISS-7P [=International Space Station - Seventh Progress]
SSC27395
Start2002-03-21 20:13:38.980 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U
Stav objektuřízený zánik v atmosféře
Zánik2002-06-26 12:18 UT
Životnost96.670 dne, tj. 0.2647 roku
Provozovatel Rusko, RAKA
Rusko,  Energija
VýrobceRusko, Energija
Kategorienákladní loď
Hmotnost7150 kg

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
02-03-21.93 G 51.66° 88.69 min 187 km 232 km  
02-03-22.22 G 51.64° 90.50 min 285 km 313 km  
02-03-24.50 G 51.64° 90.94 min 295 km 346 km  
02-03-25.30 G 51.63° 92.38 min 389 km 394 km  
02-04-05.90 G 51.63° 92.32 min 386 km 390 km  
02-04-12.12 G 51.64° 92.27 min 383 km 388 km  
02-04-16.86 G 51.64° 92.31 min 385 km 390 km  
02-04-18.97 G 51.64° 92.43 min 388 km 400 km  
02-05-03.80 G 51.63° 92.38 min 386 km 397 km  
02-05-15.77 G 51.63° 92.31 min 382 km 394 km  
02-05-18.79 G 51.63° 92.34 min 385 km 394 km  
02-06-06.81 G 51.64° 92.28 min 382 km 390 km  
02-06-13.86 G 51.63° 92.31 min 385 km 391 km  
02-06-15.84 G 51.63° 92.44 min 390 km 399 km  
02-06-25.48 G 51.64° 92.33 min 379 km 398 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Nákladní kosmická loď. Výrobcem a provozovatelem je AO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=АО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko).

Kosmická loď typu Progress-M1 <=Прогресс-М1> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM1 <=7К-ТГМ1>, výr. č. 257) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.

Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice, vody a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs-MM" <=Курс-ММ>. V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny 4 nádrže s palivem a 4 nádrže s okysličovadlem systému SD8 [=sistema dozapravki 8 bakov] <=СД8 [=система дозаправки 8 баков]> s maximální kapacitou 1950 kg, na obvodu pláště pak tlakové láhve s kyslíkem a vzduchem s maximální kapacitou 40 kg. Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m mj. tyto systémy:

V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, dalších 8 manévrovacích motorků DPO <=ДПО> a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor klimatizačního systému.

Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně šest měsíců.

Na palubě je náklad4,5 v celkové hmotnosti 2407 kg pro další provoz stanice ISS (1998-067A) a to:

Předchozí nákladní lodí je Progress-M1 7 (2001-051A), následující jiné varianty je Progress-M 46 (2002-033A). Předchozím letem ke kosmické stanici ISS (1998-067A) je STS 108 (2001-054A), následujícím je STS 110 (2002-018A).

Průběh letu

Datum Událost
2002-03-21 20:13:38.980 UT: Vzlet3,4,5,6.
20:22:22 UT: Navedení na dráhu.
Oddělení od 3. st. rakety.
23:53:32 UT: První část dvouimpulsní korekce (t=74.3 s, Δv=29.6 m/s).
2002-03-22 00:35:19 UT: Druhá část dvouimpulsní korekce (t=60.5 s, Δv=60.5 m/s).
18:53:04 UT: Zkušební korekce dráhy (t=145.7 s, Δv=10.0 m/s) pro testování nových akcelerometrů BILU [=blok izmeritelja linejnych uskorenij] pro lodě typu Sojuz-TMA.
2002-03-23 21:24 UT: Korekce dráhy.
2002-03-24 18:37 UT: Korekce dráhy.
19:08 UT: Aktivace systému Kurs-A.
19:11 UT: Navázáno spojení s rádiovým odpovídačem Kurs-P modulu Zvezda.
Kolem 19:22 UT: Korekce dráhy.
Kolem 20:40 UT: Nákladní loď zahájila let ve formaci se stanicí ISS ve vzdálenosti 150 až 200 m.
20:19 UT: Zahájení obletu stanice.
20:47 UT: Zahájeno závěrečné přibližování řízené systémem Kurs.
20:57:56 UT: Nákladní loď Progress-M1 8 se v automatickém režimu připojila k modulu Zvezda stanice ISS (1998-067A).
21:07 UT: Pevné spojení nákladní lodi se stanicí dokončeno.
2002-03-24 až
2002-06-25
Nákladní loď Progress-M1 8 součástí komplexu ISS (1998-067A).
2002-03-25 Kolem 00:00 UT: Otevření průlezů do nákladní lodi.
Kolem 00:20 UT: Instalace rychloupínacích svorníků.
Instalace pomocného větracího potrubí do prostor nákladní lodi.
Zahájena vykládka nákladu.
2002-06-25 08:23 UT: CUP-M vydal povel k odpojení nákladní lodi.
08:26:00 UT: Nákladní loď Progress-M1 8 se odpojila od komplexu ISS (1998-067A).
08:29 UT: První úhybný manévr ve v zdálenosti 15 m od komplexu.
08:35 UT: Druhý úhybný manévr ve vzdálenosti 80 m od komplexu.
11:35:00 UT: Brzdicí manévr (t=186.4 s, Δv=96.2 m/s).
12:13 UT: Vstup do atmosféry.
12:18 UT: Začátek rozpadu působením aerodynamických sil.
Kolem 12:26:52 UT: Dopad zbytků lodi do jižního Tichého oceánu (střed oblasti 46.47° j.š., 144.07° z.d., rozměr dopadové elipsy 1550×200 km)8.

Literatura

  1. Transportnyj gruzovoj korabl' "Progress M1" / K. Rusakov. - Novosti kosmonavtiki 10 [4/207] 16 (2000).
  2. ISS Spacecraft: Progress. - SpaceRef, 2001. [Cit. 2001-05-22].     (http://www.spaceref.com/iss/spacecraft/progress.html).
  3. Spravka o zapuske. - Moskva : RAKA. - 2002-03-21. - [Cit. 2002-03-22].     (http://www.rosaviakosmos.ru/cp1251/news/200302.htm).
  4. Plan poljota gruzovogo kosmičeskogo korablja "Progress M1-8". - Korolev : CUP. - 2002-03-2002. - [Cit. 2002-04-19].     (http://www.mcc.rsa.ru/MKS/progres18.htm).
  5. Startoval "Progress M-18" / I. Lisov. - Novosti kosmonavtiki 12 [5/232] 19-20 (2002).
  6. Progress launched to station as crew exchange is delayed. - Spaceflight Now. - 2002-03-22. - [Cit. 2002-03-23].     (http://www.spaceflightnow.com/news/n0203/22stationupdate/).
  7. Oficial'nyj press-reliz o stykovke gruzovogo korablja "Progress M1-8" s orbital'nym kompleksom MKS. - Korolev : Energija. - 2002-03-24. - [Cit. 2002-03-06].     (http://www.energia.ru/energia/news/news-2002/press_release_iss-02.html).
  8. Spravka o zatoplenii. - Moskva : RAKA. - 2002-06-25. - [Cit. 2002-06-29].     (http://www.rosaviakosmos.ru/cp1251/news/020625.htm).
  9. Satellite Digest-359 / P. S. Clark. - Spaceflight 44 [9] 462-463 (2002).
  10. Spacewarn 13220. - Greenbelt, MD : WDC. - 2002-03-22. - [Cit. 2003-01-05].     (ftp://nssdcftp.gsfc.nasa.gov/miscellaneous/spacewarn/launch/l.13220).
  11. Spacewarn Bulletin, SPX-581. - Greenbelt, MD : WDC. - 2002-04-01. - [Cit. 2003-01-05].     (ftp://nssdcftp.gsfc.nasa.gov/miscellaneous/spacewarn/spx.581).

------
Datum poslední úpravy: 2009-02-13 22:11:55 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2009 - Antonín Vítek