Název objektu | STS 108 |
Endeavour F-17 | |
Shuttle Mission 107 | |
ISS-UF-1 [=International Space Station Utilization Flight One] | |
Expedition 4 | |
ISS-4 [=International Space Station Expedition Four] | |
MKS-4 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija četvertaja osnovnaja expedicija] | |
MPLM Raffaelo F-2 [=Multipurpose Logistics Module] | |
Raffaelo F-2 | |
MPLM F-4 [=Multipurpose Logistics Module] | |
EO-4 [=Ekspedicija Osnovnaja četvertaja] | |
MKS-EO-4 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija - Ekspedicija osnovnaja četvertaja] | |
SSC | 26995 |
Start | 2001-12-05 22:19:28.034 UT, Eastern Test Range, Endeavour |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2001-12-17 17:55:10 UT, Eastern Test Range, SLF Rwy 15 |
Životnost | 11.8165 dne, tj. 0.0324 roku |
Provozovatel | USA, NASA-OSF |
Výrobce | USA, Rockwell |
Kategorie | raketoplán |
Hmotnost | vzletová 2 050 161 kg |
vzletová družicového stupně 121 847 kg | |
na dráze (po OMS-2) 114 692 kg | |
přistávací 102 262 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001-12-05 | Země | 2001-12-17 | Země | Dominic L. Gorie | USA | 2 | CDR |
Mark E. Kelly | USA | 1 | PLT | ||||
Linda M. Godwin | USA | 4 | MS1 | ||||
Daniel M. Tani | USA | 1 | MS2 | ||||
2001-12-05 | Země | 2001-12-07 | 1998-067A | Carl E. Walz | USA | 3 | MS3 |
Daniel W. Bursch | USA | 4 | MS4 | ||||
Jurij I. Onufrijenko <=Юрий И. Онуфриенко> | RUS | 2 | MS5 | ||||
2001-12-15 | 1998-067A | 2001-12-17 | Země | Frank L. Culbertson, Jr. | USA | 3 | MS3 |
Vladimir N. Dežurov <=Владимир Н. Дежуров> | RUS | 2 | MS4 | ||||
Michail V. Tjurin <=Михаил В. Тюрин> | RUS | 1 | MS5 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
01-12-05.92 | G | 51.64° | 87.35 min | 57 km | 230 km | |
01-12-05.93 | G | 51.64° | 89.06 min | 222 km | 234 km | Plán. |
01-12-05.93 | G | 51.64° | 89.05 min | 220 km | 235 km | |
01-12-06.07 | G | 51.64° | 90.71 min | 235 km | 385 km | |
01-12-06.81 | G | 51.64° | 91.00 min | 265 km | 382 km | |
01-12-07.00 | G | 51.64° | 91.03 min | 265 km | 385 km | |
01-12-07.63 | G | 51.64° | 92.01 min | 362 km | 383 km | |
01-12-07.82 | G | 51.63° | 92.08 min | 370 km | 384 km | |
01-12-10.12 | G | 51.64° | 92.14 min | 374 km | 384 km | |
01-12-11.78 | G | 51.63° | 92.20 min | 379 km | 386 km | |
01-12-12.74 | G | 51.64° | 92.34 min | 388 km | 390 km | |
01-12-16.14 | G | 51.64° | 92.02 min | 357 km | 390 km | |
01-12-16.78 | G | 51.64° | 91.85 min | 354 km | 377 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaný kosmický raketoplán. Postavila ho firma Rockwell International, Space Systems Group (nyní Boeing North American), Palmdale, CA (USA). Provozovatelem je NASA Johnson Space Center, Houston, TX (USA) pro NASA Office of Space Flight, Washington, DC (USA).
Raketoplán Endeavour sestává ze tří částí: družicového stupně vybaveného hlavními motory SSME [=Space Shuttle Main Engines], odhazovací nádrže ET [=External Tank] a startovacích motorů SRB [=Solid Rocket Boosters].
Motory SRB (výr. č. BI110PF) na TPH (polybutadienakrylát-hliník-chloristan amonný) o délce 45.46 m, průměru 3.8 m a vzletové hmotnosti 2×590 t vybavené výkyvnými tryskami vyvíjejí při vzletu tah 2×11.8 MN. Doba jejich funkce činí 120 s. Poté se oddělují a na padácích se snášejí do moře, odkud jsou vyloveny a připraveny k dalšímu použití.
Nádrž ET (výr. č. ET-111A) o délce 47.0 m a průměru 8.4 m nese zásoby kapalného vodíku (102 600 kg) a kyslíku (616 500 kg) pro motory SSME. Po dosažení suborbitální dráhy je odhozena a zaniká v atmosféře.
Okřídlený družicový stupeň výr. č. OV-105 o délce 37.24 m, výšce 17.25 m a rozpětí 23.79 m sestává z dvoupodlažního prostoru pro osádku, trupu a motorového prostoru. Prostor pro osádku (7 osob, v nouzových případech až 10 osob) má objem 71.5 m3 s atmosférou normálního vzduchu o tlaku 1014 hPa. V horní části se nachází letová paluba vybavená 10 okny, na níž jsou soustředěny prvky řízení, v dolní části obytná paluba s bočním průlezem pro nástup a výstup osádky a s průlezem do nákladového prostoru, sanitárním zařízením, kuchyňkou a místy pro odpočinek. V její přední části je umístěna většina řídicí elektroniky. Pod podlahou obytné paluby se nachází klimatizační zařízení. V trupu o rozměrech 18.3×5.2×4.0 m je umístěn nákladový prostor, uzavíratelný dvoukřídlými dveřmi, na jejichž vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému. V trupu se nachází mj. dálkový manipulátor RMS [=Remote Manipulator System], 3 palivové baterie s výkonem 3×7 kW (v maximu 3×12 kW) a 4 nádrže s kyslíkem a 4 nádrže vodíkem nutným pro jejich provoz. V zadní části jsou umístěna 3 turbočerpadla APU [=Auxiliary Power Units] hydraulického systému pro ovládání motorů SSME a aerodynamických řídicích ploch. V motorovém prostoru se nacházejí 3 kyslíkovodíkové motory SSME (výr. č. 2049, 2043 a 2050) o tahu 3×2.1 MN ve vakuu. Pod motorovým prostorem je umístěn trupový elevon. Nad motorovým prostorem po stranách kýlové plochy s kormidly a aerodynamickou brzdou jsou připevněny dva moduly OMS [=Orbital Maneuvring System], každý s jedním motorem OMS o tahu 26.7 kN, 12 řídicími motory RCS [=Reaction Control System] o tahu 3.87 kN a 2 vernierovými motory o tahu 111 N. Jako pohonné látky pro OMS a RCS slouží monometylhydrazin a oxid dusičitý. Další modul RCS se 14 motory o tahu 3.87 kN a se 2 motory o tahu 111 N je zabudován v přídi raketoplánu. Povrch raketoplánu je pokryt systémem tepelné ochrany, tvořeným převážně dlaždicemi ze slinutého pěnového křemene. Pro přistání je vybaven vysouvacím podvozkem.
Hlavním úkolem letu je výměna dlouhodobé osádky na palubě komplexu ISS (1998-067A).
Na letové palubě jsou umístěny či uskutečňovány následující experimenty:
Datum | Událost |
---|---|
2001-12-05 |
22:19:28.034 UT: Vzlet8.
23:21:31 UT: (T +123 s) Odhození SRB. 23:27:50 UT: (T +503 s) Vypojení hlavních motorů SSME. 23:28:10 UT: Odhození nádrže ET. 22:57:47.8 UT: Manévr OMS-2 (t=111.7 s, Δv=51.0 m/s). |
2001-12-06 |
00:02 UT: Otevřeny dveře nákladového prostoru.
01:43:02 UT: Manévr NC-1 motory OMS (t=97.6 s, Δv=45.1 m/s). Kolem 05:20 UT: Zahájen odpočinek. 13:19 UT: Ukončen odpočinek. Kontrola navigačního systému. 17:27:18 UT: Korekce dráhy NC-2 motory OMS (t=21.2 s, Δv=8.9 m/s). Gorie a Tani zahájili přípravy výstupní komory EAL [=External Airlock] a prověrky skafandrů EMU [=Eextravehicualr Mobility Unit]. Kelly a Godwin[ová] oživiti a vytzkoušeli manipulátor RMS [=Remote Manipulator System] a použili jeho kameru k prhlídce nákladového prostoru. Onfurienko instaloval na obytné palubě veloergometr. Bursch a Walz zahájili experimetn H-Reflex pro zkoumání vlivu beztíže na reflexy páteře. Tani a Godwin[ová] zkontrolovali a aktivovali stykovací modul raketoplánu. Vysunutí prstence stykovacího uzlu. V druhé polovině dne měla osádka osobní volno. |
2001-12-07 |
00:33:19 UT: Korekční manévr NC-3 motorky RCS (t=16.9 s,
Δv=1.12 m/s).
04:19 UT: Zahájen odpočinek. 12:19 UT: Ukončen odpočinek. 16:12:28 UT: Korekční manévr NH (t=58.7 s, Δv=27.1 m/s) motory OMS. 16:46:44 UT: Korekční manévr NC-4 (t=0.7 s, Δv=0.1 m/s). 17:44:33 UT Manévr Ti [=Terminal Initiate] (t=13.7 s, Δv=2.8 m/s) jedním motorem OMS. 19:01 UT: Korekce dráhy MCC (t=7.3 s, Δv=0.5 m/s). 19:14 UT: Brzdicí manévr (t=4.2 s, Δv=0.3 m/s). Vyrovnání rychlostí v bodu +R bar 180 m pod stanicí ISS. Přelet do bodu +V bar. 19:27 UT: Vyrovnání rychlostí 90 m před stanicí. 20:03:29 UT: Připojení raketoplánu Endeavour ke komplexu ISS (1998-067A). Zatažení stykovacího prstence se zdařilo až na druhý pokus. 20:07 UT: Ukončeno zatahování stykovacího prstence. Zahájeno pevné spojování.. Zahájena kontrola hermetičnosti spojení. 22:42 UT: Otevření průlezů a setkání osádek. Bezpečnostní školení. Instalace pomocného větracího potrubí mezi ISS a raketoplánem. Přesun skafandrů pro 4. dlouhodobou expedici z raketoplánu na ISS. |
2001-12-08 |
04:19 UT: Zahájen odpočinek.
12:19 UT: Ukončen odpočinek. Kolem 16:15 UT: Godwin[ová] za asistence Kellyho uchopila manipulátorem RMS [=Remote Manipulator System] logistický modul MPLM Raffaelo. 17:01 UT: Modul MPLM Raffaelo vyzdvižen z nákladového prostoru raketoplánu a zahájen jeho přesun. 17:55 UT: Pevné spojení logistického modulu MPLM Raffaelo s modulem Unity komplexu ISS (1998-067A) ukončeno. Prověrka hermetičnosti spojení. Překládání nákladu mezi obytnou palubou raketoplánu Endeavour (2001-054A) a komplexem. 23:11 UT: Ukončením výměny individuálně tvarovaných křesel IELK [=Individual Equipment Liner Kit] v transportní lodi Sojuz-TM 33 (let ISS-3S, 2001-048A) se Culbertson, Dežurov a Tjurin stali fakticky členy osádky raketoplánu9. |
2001-12-09 |
04:20 UT: Zahájen odpočinek.
12:14 UT: Ukončen odpočinek. Překládání nákladu z logistického modulu MPLM Raffaelo. Mezi 16:00 a 17:00 UT: Korekce dráhy komplexu motory RCS raketoplánu. Vzpomínková akce10 na oběti teroristických útoků z 2001-09-11. |
2001-12-10 |
Kolem 00:30 UT: Uzavření průlezů mezi raketoplánem a
komplexem.
Kolem 01:00 UT: Snížen tlak v prostorách raketoplánu na 703 hPa. Kolem 04:20 UT: Zahájen odpočinek. Kolem 12:20 UT: Ukončen odpočinek. Kolem 14:20 UT: Zahájeny přípravy k výstupu. Přípravy na výstup se protáhly přibližně o půl hodiny. 17:53 UT: Přepojením skafandrů na vnitřní zdroje proudu zahájili Godwin[ová] a Tani oficiálně výstup z raketoplánu. Kolem 18:15 UT: Godwin[ová] a Tani vystoupili z přechodové komory EAL [=External Airlock] do nákladového prostoru raketoplánu. Zahájena příprava montážních dílů a nářadí. Kolem 18:45 UT: Na plošině APFR [=Articulated Portable Foot Restraint] na konci manipulátoru RMS [=Remote Manipulator System] byli přesunuti k příhradové konstrukci ITS-P6. Poslední část cesty k servomotorům BMRRM [=Bearing, Motor and Roll Ring Module] otočných závěsů BGA [=Beta Gimbal Assembly] natáčení panelů fotovoltaických článků PVAA P6 [=Photovoltaic Array Assembly Port Six] museli absolvovat lezením. Kolem 19:10 UT: Ukončena instalace tepelného krytu na servosystém levobočního panelu. Kolem 20:10 UT: Ukončena po problémech s jeho usazení montáž tepelného krytu na servosystému pravobočního panelu. Godwin[ová] a Tani neuspěli při pokusu o uzamknutí čtvrtého zámku poutajícího jeden ze závěsů BGA k příhradové konstrukci ITS-P6. Kolem 20:50 UT: Godwin[ová] a Tani zahájili návrat do nákladového prostoru. Po cestě demontovali tepelný kryt rádiového převaděče pro pásmo S. Plánované vyzvednutí nářadí ze skříněk umístěných na příhradové konstrukci ITS-Z1 [=Integrated Truss Structure - Zenith One] se pro nedostatek času neuskutečnilo. 21:38 UT: Astronauti v nákladovém prostoru zahájili uklízení pracoviště. Kolem 21:45 UT: Obnovení normálního tlaku 1014 hPa v prostorách raketoplánu. 21:57 UT: Godwin[ová] a Tani se vrátili do přechodové komory EAL raketoplánu. 22:04 UT: Zahájením rekomprese přechodové komory EAL ukončili Godwin[ová] a Tani oficiálně 31. montážní výstup v rámci výstavby komplexu ISS (1998-067A) v celkovém trvání 4 h 11 min. Kolem 23:00 UT: /Plán/ Opětovné otevření průlezů mezi raketoplánem a komplexem ISS. |
2001-12-11 |
Kolem 04:20 UT: Zahájen odpočinek.
Kolem 12:20 UT: Ukončen odpočinek. Pokračovalo vykládání dopraveného nákladu pro stanici z logistického modulu MPLM Raffaelo. Celkem bylo zatím přeneseno 2300 kg nákladu. Mezi 16:20 až 17:20 UT: Korekce dráhy komplexu motory RCS raketoplánu. |
2001-12-12 |
Kolem 04:20 UT: Zahájen odpočinek.
Kolem 12:20 UT: Ukončen odpočinek. Dokončeno vykládání dopraveného nákladu a zahájeno překládání odpadu, demontovaného zařízení a osobních věcí 3. dlouhodobé expedice do logistického modulu MPLM Raffaelo. Mezi 15:20 až 16:20 UT: Korekce dráhy stanice motory RCS raketoplánu Endeavour. |
2001-12-13 |
Kolem 04:20 UT: Zahájen odpočinek.
Kolem 12:50 UT: Ukončen odpočinek. Ukončováno ukládání nákladu do logistického modulu MPLM Raffaelo. Byla zjištěna závada na inerciální plošině IMU č. 2, která musela být odpojena od systému a nahrazena IMU č. 3, která byla do té doby odpojena v záloze. IMU č. 2 byla prohlášena za nepoužitelnou11,12. |
2001-12-14 |
Kolem 03:20 UT: Zahájen odpočinek.
Kolem 11:20 UT: Ukončen odpočinek. USSPACECOM zjistilo, že 2001-12-16 by měl minout stanici ve vzdálenosti pod 5 km poslední stupeň sovětské rakety13,14 Kosmos-3M (1971-119B). Bylo rozhodnuto před odletem raketoplánu uskutečnit úhybný manévr COLA [=collision avoidance]. Kolem 19:30 UT: Kelly uchopil manipulátorem RMS [=Remote Manipulator System] kotvičku na boku logistického modulu MPLM Raffaelo. Kolem 21:57 UT: Odpojení modulu MPLM Raffaelo od komplexu ISS (1998-067A). 22:44 UT: Logistický modul MPLM Raffaelo byl uložen zpět do nákladového prostoru raketoplánu Endeavour a zajištěn. |
2001-12-15 |
Kolem 03:20 UT: Zahájen odpočinek.
Kolem 11:20 UT: Ukončen odpočinek. 13:08 UT: Rozloučení s osádkou komplexu ISS (1998-067A). 13:19 UT: Uzavření průlezů mezi komplexem ISS (1998-067A) a raketoplánem. 14:57 až 15:17 UT: Úhybný manévr COLA [=collision avoidance] motory RCS [=Reaction Control System] raketoplánu. Po manévru, během něhož byla zvýšena dráha o necelé 2 km, byl zajištěn průlet kolem objektu 1971-119B ve vzdálenosti15 89.8 km. 17:26 UT: Vydán povel k odemknutí zámků poutajících raketoplán Endeavour k tunelu PMA-2 komplexu ISS (1998-067A). 17:28 UT: Odpojení raketoplánu16 Endeavour od komplexu ISS (1998-067A). Kolem 17:58 UT: Vyrovnány rychlosti ve vzdálenosti přibližně 120 m v bodě +V bar. Zahájen inspekční půloblet komplexu ISS (1998-067A). 18:20 UT: Ukončen oblet komplexu v bodě -V bar. 18:22 UT: Úhybný manévr. 18:53 UT: Úhybný manévr ukončen. Osobní volno osádky raketoplánu. 21:55:35 UT: Korekční manévr (t=14.1 s, Δv=5.8 m/s) motory OMS. |
2001-12-16 |
01:19 UT: Zahájen odpočinek.
09:19 UT: Ukončen odpočinek. Gorie, Kelly a Tani nacvičovali přistávací manévr na simulátoru PILOT. Gorie, Kelly a Tani kontrolovali systémy raketoplánu, včetně prověrky řídicího systému FCS [=Flight Control System], zkušebního spuštění hydraulického čerpadla APU [=Auxiliary Power Unit], otestování servomotorů natáčení motorů OMS [=Orbiter Maneuvring System] a zkušebního zážehu motorů RCS [Reaction Control System]. Kontrola skafandrů LES [=Launch and Entry Suit] pro členy 3. expedice. Úklid vnitřních prostor raketoplánu. Zaparkování a vypojení manipulátoru RMS [=Remote Manipulator System]. 15:02:34 UT: Gorie za asistence Taniho vypustil17,18 družici Starshine 2 (2001-054B). Godwin[ová] vypuštění fotografovala a natáčela na video. Fyzické cvičení členů 3. expedice. Osobní volno. Instalace speciálních lehátek RSK [=Recumbent Seat Kit] pro 3. expedici na obytné palubě. 18:50:34 UT: Korekce dráhy motory OMS (t=12.5 s, Δv=5.0 m/s). |
2001-12-17 |
01:19 UT: Zahájen odpočinek.
09:19 UT: Ukončen odpočinek. 12:49 UT: Zahájení příprav na přistání. Instalace křesel pro letové specialisty. 14:22 UT: Uzavření dveří nákladového prostoru. Obléknutí skafandrů. 16:48:13 UT: Brzdicí manévr (t=186 s, Δv=94 m/s, 7.3° j.š., 92.1° v.d.). 17:23:38 UT: /Plán/ Vstup do atmosféry rychlostí 7.59 km/s asi 8140 km od místa přistání (28.8° j.š., 127.9° z.d.). 17:55:10 UT: Raketoplán Endeavour dosedl19 hlavním podvozkem na dráhu 15 SLF na KSC. 17:55:23 UT: Dosedlo příďové kolo. 17:56:13 UT: Raketoplán se zastavil. |
Datum poslední úpravy: 2004-12-07 16:19:27 UT |
|
|
© 2004 - Antonín Vítek |