Název objektu | Progress M-01M <=Прогресс М-01М> |
ISS-31P [=International Space Station thirty first Progress] | |
SSC | 33443 |
Start | 2008-11-26 12:38:38 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře Země |
Zánik | 2009-02-08 08:19:27 UT, jižní Tichý oceán, 54.22° j.š., 140.87° z..d. |
Životnost | 73.8200 dne, tj. 0.2021 roku |
Provozovatel | Rusko, RAKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7270 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
08-11-26.52 | G | 51.62° | 88.58 min | 177 km | 232 km | |
08-11-26.61 | G | 51.61° | 88.72 min | 190 km | 233 km | |
08-11-26.84 | G | 51.61° | 88.89 min | 188 km | 252 km | |
08-11-27.64 | G | 51.75° | 89.74 min | 243 km | 281 km | |
08-11-27.83 | G | 51.67° | 89.78 min | 251 km | 276 km | |
08-11-29.56 | G | 51.65° | 89.87 min | 263 km | 273 km | |
08-11-30.46 | G | 51.64° | 89.97 min | 227 km | 320 km | |
08-11-30.50 | G | 51.64° | 91.62 min | 350 km | 359 km | |
09-01-15.71 | G | 51.64° | 91.70 min | 352 km | 363 km | |
09-02-06.62 | G | 51.64° | 90.69 min | 259 km | 357 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Výrobcem a provozovatelem je OAO RKK [=Otkrytoje akcionernoje obščestvo Raketno-kosmičeskaja korporacija] Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК [=Открытое акционерное общество Ракетно-космическая корпорация] Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 401) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">. V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">. Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a digitální telekomunikační systémy včetně řídicího počítače CVM-101 [=cifrovaja vyčislitel'naja mašina] <=ЦВМ-101 [=цифровая вычислительная машина]> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor klimatizačního systému.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě je náklad o celkové hmotnosti přibližně 2676 kg pro další provoz stanice ISS (1998-067A), a to zejména:
Datum | Událost |
---|---|
2008-11-26 |
12:38:38 UT: Vzlet2.
Po navedení na dráhy byly problémy s vyklopením antény 2ASF1-M-VKA <=2АСФ1-М-ВКА> č. 2 systému "Kurs" <="Курс">. Později byla závada odstraněna vysláním opakovaného povelu ze střediska CUP-M. |
2008-11-30 |
10:50 UT: Aktivace systému "Kurs-A"
[=aktivnyj] <="Курс-А"
[=активный]>.
11:38 UT: Ukončení testů spojení systémů "Kurs" <="Курс"> na nákladní lodi a komplexu. Kolem 12:01 UT: Vyrovnání rychlostí nákladní lodi a stanice. Kolem 12:15 UT: Zahájení závěrečného přibližování ke stanici. Kolem 12:22 UT: Ve vzdálenosti 20 až 30 m od stanice palubní počítač přerušil přibližovaní manévr a přepojil systém "Kurs-A" [=aktivnyj] <="Курс-А" [=активный]> z primárního na záložní systém. Současně zastavil přibližování ke stanici a zahájil ústup do výchozího bodu. Proto řídicí středisko CUP-M vyzvalo osádku komplexu, aby stykovku ukončila ručně systémem TORU [=teleoperatornyj režim upravlenija] <=ТОРУ [=телеоператорный режим управления]>. 12:28:10 UT /plán 12:25 UT ±3 min/: Nákladní loď se připojila k modulu Pirs komplexu ISS (1998-067A). |
2008-11-30 až 2009-02-06 | Nákladní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2009-02-06 |
04:08 UT: Středisko CUP-M vydalo povel k odpojení nákladní
lodi od komplexu ISS.
04:10:44 UT: Odpojení nákladní lodi od komplexu ISS (1998-067A). 04:14:00 UT: První úhybný manévr. 04:20:10 UT: Druhý úhybný manévr. 07:17:50 UT: První část brzdicího manévru (t=45 s, Δv=22.877 m/s) motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> v dosahu ruských pozemních sledovacích stanic pro potřeby experimentu "Plazma-Progress" <="Плазма-Прогресс">. 08:49:00 UT: Druhá část brzdicího manévru (t=35 s, Δv=2.906 m/s) motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> pro potřeby experimentu "Plazma-Progress" <="Плазма-Прогресс">. |
2009-02-06 až 2009-02-08 |
Autonomní let nákladní lodi.
Sledování vlivu chodu motorů na okolní plazmu v kosmickém prostoru v rámci experimentu "Plazma-Progress" <="Плазма-Прогресс">. Zkoušky nového digitálního řídicího systému nákladní lodi. |
2009-02-08 |
07:32:00 UT: Brzdicí manévr (t=128 s,
Δv=66.04 m/s) hlavním motorem SKD
[=sbližajušče-korrektirujuščij
dvigatel'] <=СКД
[=сближающе-корректирующий
двигатель]> nákladní lodi.
08:19:27 UT: Střední doba pádu neshořelých zbytků nákladní lodi do jižního Tichého oceánu2 (střed oblasti 46.30° j.š., 140.90° z.d.). |
Datum poslední úpravy: 2009-05-09 19:57:04 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |