Název objektu | Progress-M 66 <=Прогресс-М 66> |
ISS-32P [=International Space Station thirty second Progress] | |
SSC | 33593 |
Start | 2009-02-10 05:49:46.255 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře Země |
Zánik | 2009-05-18 15:14:45 UT, jižní Tichý oceán (42.55° j.š., 139.40°z.d.) |
Životnost | 97.3923 dne, tj. 0.2666 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7088 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
09-02-10.25 | G | 51.66°±0.06° | 88.59±0.37 min | 193+7/-15 km | 245±42 km | Plán. CUP-M. |
09-02-10.25 | G | 51.63° | 88.62 min | 193 km | 250 km | CUP-M. |
09-02-10.25 | G | 51.61° | 88.67 min | 186 km | 231 km | |
09-02-10.56 | G | 51.63° | 89.77 min | 244 km | 282 km | |
09-02-12.54 | G | 51.64° | 89.79 min | 246 km | 282 km | |
09-02-13.75 | G | 51.64° | 91.67 min | 351 km | 362 km | |
09-03-30.85 | G | 51.64° | 91.61 min | 348 km | 360 km | |
09-05-07.13 | G | 51.16° | 91.43 min | 275 km | 415 km | |
09-05-07.39 | G | 51.64° | 91.76 min | 352 km | 370 km | |
09-05-15.92 | G | 51.64° | 91.69 min | 350 km | 366 km | |
09-05-16.81 | G | 51.64° | 91.62 min | 348 km | 359 km | |
09-05-17.83 | G | 51.64° | 91.52 min | 342 km | 357 km | |
09-05-18.02 | G | 51.64° | 91.54 min | 343 km | 357 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 366) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">.
V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">.
Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy včetně řídicího počítače "Argon-16" <="Аргон-16"> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.
Sekce GO a OKD, včetně části sekce PAO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě je náklad o celkové hmotnosti přibližně 2407 kg pro další provoz stanice ISS (1998-067A), a to zejména:
Datum | Událost |
---|---|
2009-02-10 |
05:49:46.255 UT: Vzlet4.
05:58:35.518 UT: Oddělení nákladní lodi od 3. stupně nosné rakety. |
2009-02-13 |
06:02 UT: Třetí korekční manévr.
06:42 UT: Čtvrtý korekční manévr. 06:45 UT: Zkoušky systému TORU [=teleoperatornyj režim upravlenija] <=ТОРУ [=телеоператорный режим управления]>. 06:48 UT: Pátý korekční manévr. 06:50 UT: Šestý korekční manévr. 06:52 UT: Zahájen oblet stanice. 06:57 UT: Vyrovnány rychlosti nákladní lodi s komplexem ISS. 07:10 UT: Zahájeno závěrečné přibližování ke stanici. 07:18:13 UT /plán 07:19 UT ±3 min/: Nákladní loď se v automatickém režimu připojila k modulu Pirs komplexu ISS (1998-067A). |
2009-02-13 až 2009-05-06 | Nákladní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2009-05-06 |
15:17:58 UT: Odpojení nákladní lodi Progress-M 66 (2009-006A) od modulu Pirs.
15:20:58 UT: První úhybný manévr (t=15 s, Δv=0.66 m/s) motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]>.- 18:24:37 UT: Druhý úhybný manévr (t=10 s, Δv=4.84 m/s) motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]>. |
2009-05-06 až 2009-05-18 | V rámci samostatného letu se uskutečňoval experiment KPT-13 [=kompleksnyje problemy i ocenka effektivnosti] "Plazma-Progress" <=КПТ-13 [=комплексные проблемы и оценка эффективности] "Плазма-Прогресс">4,5,6. |
2009-05-07 | Korekce dráhy. |
2009-05-14 | 15:57:05 UT: Zážeh motoru SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> (t=6.3 s, Δv=2.4 m/s) pro potřeby experimentu KPT-13 [=kompleksnyje problemy i ocenka effektivnosti] "Plazma-Progress" <=КПТ-13 [=комплексные проблемы и оценка эффективности] "Плазма-Прогресс">. |
2009-05-15 | 14:50:23 UT: Zážeh motoru SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> (t=12.6 s, Δv=6.0 m/s) pro potřeby experimentu KPT-13 [=kompleksnyje problemy i ocenka effektivnosti] "Plazma-Progress" <=КПТ-13 [=комплексные проблемы и оценка эффективности] "Плазма-Прогресс">. |
2009-05-16 | 15:18:38 UT: Zážeh motoru SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> (t=7.0 s, Δv=3.0 m/s) pro potřeby experimentu KPT-13 [=kompleksnyje problemy i ocenka effektivnosti] "Plazma-Progress" <=КПТ-13 [=комплексные проблемы и оценка эффективности] "Плазма-Прогресс">. |
2009-05-17 | 14:10:12 UT: Zážeh motoru SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> (t=7.0 s, Δv=3.0 m/s) pro potřeby experimentu KPT-13 [=kompleksnyje problemy i ocenka effektivnosti] "Plazma-Progress" <=КПТ-13 [=комплексные проблемы и оценка эффективности] "Плазма-Прогресс">. |
2009-05-18 |
14:28:30 UT: Brzdicí manévr (t=162 s,
Δv=89.68 m/s) korekčním motorem SKD
[=sbližajušče-korrektirujuščij
dvigatel'] <=СКД
[=сближающе-корректирующий
двигатель]> pro zahájení řízeného
zániku.
15:14:45 UT: Střední doba pádu neshořelých zbytků lodi do jižního Pacifiku (střed dopadové oblasti 42.55° j.š., 139.40°z.d.)7,8. |
Datum poslední úpravy: 2010-03-29 17:14:14 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |