Název objektu | Progress-M 67 <=Прогресс-М 67> |
ISS-34P [=International Space Station thirty fourth Progress] | |
SSC | 35641 |
Start | 2009-07-24 10:56:56.114 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | na geocentrické dráze |
Zánik | 2009-09-27 10:19:11 UT, jižní Tichý oceán |
Životnost | 64.9738 dne, tj. 0.1779 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7285±5 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
09-07-24.46 | G | 51.66°±0.06° | 88.59±0.37 min | 193+7/-15 km | 245±42 km | Plán. CUP-M. |
09-07-24.46 | G | 51.64° | 88.67 min | 193 km | 253 km | CUP-M. |
09-07-24.51 | G | 51.56° | 88.74 min | 188 km | 236 km | |
09-07-24.77 | G | 51.63° | 90.13 min | 254 km | 308 km | |
09-07-24.84 | G | 51.63° | 90.17 min | 255 km | 311 km | |
09-07-29.71 | G | 51.64° | 91.48 min | 343 km | 351 km | |
09-08-01.51 | G | 51.64° | 91.52 min | 344 km | 354 km | |
09-09-21.95 | G | 51.64° | 91.40 min | 341 km | 346 km | |
09-09-24.04 | G | 51.64° | 91.35 min | 337 km | 345 km | |
09-09-24.86 | G | 51.64° | 91.37 min | 334 km | 350 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 367) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">.
V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">.
Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy včetně řídicího počítače "Argon-16" <="Аргон-16"> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.
Sekce GO a OKD, včetně části sekce PAO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě je náklad o celkové hmotnosti přibližně 2407 kg pro další provoz stanice ISS (1998-067A), a to zejména:
Datum | Událost |
---|---|
2009-07-24 |
10:56:56.114 UT: Vzlet4.
11:05:45.504 UT: Oddělení nákladní lodi od 3. stupně nosné rakety. |
2009-07-29 |
11:12:10 UT /plán 11:16 UT (±3 min)/: Nákladní loď se
řízena systémem TORU, který ovládal Padalka, připojila k
modulu Zvezda komplexu ISS (1998-067A).
Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi komplexem a nákladní lodí. |
2009-07-29 až 2009-09-29 | /Plán/ Nákladní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2009-08-01 | 08:15 UT: Korekce dráhy komplexu (t=458 s, Δv=1.27 m/s) motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> nákladní lodi Progess-M 67, kterou byla zvýšena průměrná výška dráhy o 2.2 km. |
2009-09-21 | 07:25 UT: Odpojení nákladní lodi od modulu Zvezda komplexu ISS (1998-067A). |
2009-09-21 až 2009-09-27 | V rámci samostatného letu se uskutečnil experiment KPT-13 [=kompleksnyje problemy i ocenka effektivnosti] "Plazma-Progress" <=КПТ-13 [=комплексные проблемы и оценка эффективности] "Плазма-Прогресс">5,6,7. |
2009-09-27 |
09:32:00 UT: Brzdicí manévr (t=164.3 s,
Δv=87.4 m/s) hlavním motorem SKD
[=sbližajušče-korrektirujuščij
dvigatel'] <=СКД
[=сближающе-корректирующий
двигатель]>.
Nákladní loď řízeně zanikla nad západní částí jižního Tichého oceánu. 10:19:11 UT: Střední čas dopadu neshořelých zbytků lodi do jižního Pacifiku (střed dopadové oblasti 47.30° j.š., 139.88° z.d.). |
Datum poslední úpravy: 2010-03-29 17:17:58 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |