Název objektu | Progress M-02M <=Прогресс М-02М> |
ISS-33P [=International Space Station thirty third Progress] | |
SSC | 34905 |
Start | 2009-05-07 18:37:09.104 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře Země |
Zánik | 2009-07-13 16:28:47 UT, jižní Tichý oceán |
Životnost | 66.9109 dne, tj. 0.1832 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | vzletová 7119 kg |
po připojení k ISS 6833 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
09-05-07.77 | G | 51.66°±0.06° | 88.59±0.37 min | 193+7/-15 km | 245±42 km | Plán. CUP-M. |
09-05-07.77 | G | 51.64° | 88.65 min | 193 km | 252 km | CUP-M. |
09-05-07.77 | G | 51.62° | 88.72 min | 189 km | 234 km | |
09-05-08.03 | G | 51.62° | 88.90 min | 187 km | 252 km | |
09-05-09.15 | G | 51.63° | 90.81 min | 292 km | 336 km | |
09-05-12.04 | G | 51.65° | 90.89 min | 294 km | 342 km | |
09-05-12.72 | G | 51.64° | 91.56 min | 345 km | 357 km | |
09-05-12.72 | G | 51.64° | 90.87 min | 298 km | 337 km | |
09-05-12.72 | G | 51.64° | 91.56 min | 345 km | 357 km | |
09-05-12.72 | G | 51.64° | 90.87 min | 298 km | 337 km | |
09-05-13.74 | G | 51.64° | 91.56 min | 345 km | 357 km | |
09-06-15.53 | G | 51.64° | 91.50 min | 342 km | 354 km | |
09-07-12.00 | G | 51.64° | 91.41 min | 337 km | 351 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Výrobcem a provozovatelem je OAO RKK [=Otkrytoje akcionernoje obščestvo Raketno-kosmičeskaja korporacija] Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК [=Открытое акционерное общество Ракетно-космическая корпорация] Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 402) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">. V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">. Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a digitální telekomunikační systémy včetně řídicího počítače CVM-101 [=cifrovaja vyčislitel'naja mašina] <=ЦВМ-101 [=цифровая вычислительная машина]> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor klimatizačního systému.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě je náklad o celkové hmotnosti přibližně 2260 kg (2510 kg včetně pohonných látek v KDU) pro další provoz stanice ISS (1998-067A), a to zejména:
Datum | Událost |
---|---|
2009-05-07 |
18:37:09.104 UT: Vzlet3,4.
18:45:58.8 UT: Oddělení lodi od 3. stupně rakety. 23:15:00 UT: Zkušební korekční manévr (t=13.4 s, Δv=5 m/s, Δm=21.37 kg) motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]>. |
2009-05-08 |
17:39:55 UT: První část dvouimpulzního korekčního manévru
(t=78.9 s, Δv=32.31 m/s) motorem SKD
[=sbližajušče-korrektirujuščij
dvigatel'] <=СКД
[=сближающе-корректирующий
двигатель]>.
18:23:03 UT: Druhá část dvouimpulzního korekčního manévru (t=180.13 s, Δv=25.27 m/s) 8 motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]>. |
2009-05-11 | 16:46:27 UT: Korekční manévr (t=30.1 s, Δv=2.11 m/s) 4 motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]>. |
2009-05-12 |
17:41 UT: Zapojení systému "Kurs-A"
[=aktivnyj] <="Курс-А"
[=активный]>.
18:08 UT: Korekční manávr motore SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]>. 18:26 UT: Souběžné testy systému "Kurs" <="Курс"> na nákladní lodi a stanici ISS (1998-067A). 18:42 UT: Korekce dráhy (Δv=5.9 m/s) motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]>. 18:47 UT: Korekce dráhy motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]>. 18:49 UT: Korekce dráhy motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]>. 18:51 UT: Ve vzdálenosti 400 m zahájen oblet stanice. 18:57 UT: Vyrovnány rychlosti nákladní lodi se stanicí ve vzdálenosti 200 m před modulem Pirs. 19:13 UT: Zahájeno ze vzdálenosti přibližně 180 m automatické přibližování ke stanici. 19:18 UT: Zaklopena anténa 2A0-VKA <=2А0-ВКА> systému "Kurs-A" [=aktivnyj] <="Курс-А" [=активный]>. 19:24:23 UT /plán 19:22 UT (±3 min)/: Nákladní loď se v automatickém režimu připojila k modulu Pirs komplexu ISS (1998-067A). Ukončení pevného spojení nákladní lodi s komplexem. Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi komplexem a nákladní lodí. Otevření průlezů mezi nákladní lodí a komplexem. |
2009-05-12 až 2009-06-30 | Nákladní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2009-06-30 |
18:27 UT: Vydán povel k odpojení nákladní lodi od modulu Pirs.
18:29:43 UT: Fyzické oddělení nákladní lodi od modulu Pirs komplexu ISS (1998-067A). |
2009-07-12 |
Opětovné setkání nákladní lodi s komplexem ISS (1998-067A) za použití pouze
motorů DPO [=dvigateli pričalivanija i
orientacii] <=ДПО [=двигатели
причаливания и
ориентации]> pro testování nově
instalovaných antén systému "Kurs-P"
[=passivnyj] <="Курс-П"
[=пассивный]> u horního stykovacího uzlu
modulu Zvezda.
17:04 UT: Nákladní loď Progress M-02M (2009-024A) se zastavila ve vzdálenosti 17 m (plán 10 až 15 m) od stykovacího uzlu +Y modulu Zvezda. Kolem 17:10 UT: Úhybný manévr nákladní lodi Progress M-02M (2009-024A) od komplexu5. |
2009-07-13 |
15:43:00 UT: Brzdicí manévr (t=162.9 s,
Δv=85 m/s) korekčním motorem SKD
[=sbližajušče-korrektirujuščij
dvigatel'] <=СКД
[=сближающе-корректирующий
двигатель]>.
Řízený zánik nákladní lodi v atmosféře. Kolem 16:28:47 UT: Dopad neshořelých trosek do jižního Tichého oceánu6 v bodě o souřadnicích 42.62° j.š., 140.57° z.d. |
Datum poslední úpravy: 2010-04-03 10:22:19 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |