Název objektu | Sojuz-TMA 15 <=Союз-ТМА 15> |
ISS-19S [=International Space Station nineteenth Soyuz] | |
ISS-20/21 [=International Space Station twentieth/twenty first Expedition] | |
MKS-20/21 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija dvadcataja/dvadcat' pervaja ekspedicija] <=МКС-20/21 [=Международная космическая станция двадцатая/двадцать первая экспедиция]> | |
SSC | 35010 |
Start | 2009-05-27 10:34:53 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2009-12-01 07:15:34 UT, 85 km S Arkalyk (Kazachstán) |
Životnost | 187.8616 dne, tj. 0.5143 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | transportní kosmická loď |
Hmotnost | 7220 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2009-05-27 | Země | 2009-05-29 | 1998-067A | Roman Ju. Romanenko <=Роман Ю. Романенко> | RUS | 1 | KK |
Frank de Winne | BEL | 2 | BI | ||||
Robert B. Thirsk | CAN | 2 | BI | ||||
2009-12-01 | 1998-067A | 2009-12-01 | Země | Roman Ju. Romanenko <=Роман Ю. Романенко> | RUS | 1 | KK |
Frank de Winne | BEL | 2 | BI | ||||
Robert B. Thirsk | CAN | 2 | BI |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
09-05-27.43 | G | 51.64° | 88.59 min | 194 km | 215 km | |
09-05-27.45 | G | 51.67°±0.058° | 88.64±0.367 min | 200+7-22 km | 242±42 km | Plán. CUP-M. |
09-05-27.45 | G | 51.65° | 88.62 min | 198 km | 241 km | CUP-M. |
09-05-27.49 | G | 50.58° | 88.80 min | 184 km | 246 km | |
09-05-27.63 | G | 51.64° | 89.97 min | 247 km | 299 km | |
09-05-27.81 | G | 51.64° | 90.24 min | 270 km | 302 km | |
09-05-28.68 | G | 51.69° | 90.17 min | 151 km | 414 km | |
09-05-28.75 | G | 51.64° | 90.27 min | 272 km | 304 km | |
09-05-28.83 | G | 51.64° | 90.30 min | 275 km | 303 km | |
09-05-29.70 | G | 51.64° | 91.54 min | 343 km | 356 km | |
09-06-20.63 | G | 51.64° | 91.49 min | 342 km | 354 km | |
09-08-01.51 | G | 51.64° | 91.52 min | 344 km | 354 km | |
09-09-25.81 | G | 51.64° | 91.46 min | 340 km | 352 km | |
09-10-26.49 | G | 51.64° | 91.40 min | 339 km | 348 km | |
09-11-13.42 | G | 51.64° | 91.35 min | 337 km | 345 km | |
09-11-25.44 | G | 51.65° | 91.37 min | 337 km | 347 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 225) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
Hlavním úkolem letu je doprava 20./21. základní osádky na stanici ISS (1998-067A) a zpět na Zemi a zajištění bezpečnosti osádky v roli záchranné lodi.
Předchozí transportní lodí této řady je Sojuz-TMA 14 (2009-015A), následující je Sojuz-TMA 16 (2009-053A). Předchozím letem ke kosmické stanici ISS (1998-067A) je let nákladní lodi Progress M-02M (2009-024A), následujícím je let STS 127 raketoplánu Endeavour (2009-038A).
Datum | Událost |
---|---|
2009-05-27 |
10:34:53 UT: Vzlet6,7,8,9,10,11.
10:43:38 UT: Navedení na výchozí dráhu. 10:43:41 UT: Oddělení kosmické lodi od 3. stupně nosné rakety. 14:16 UT: První část prvního dvouimpulsního korekčního manévru (t= 76.1 s, Δv=30.72 m/s) hlavním korekčním motorem KDU [=korrektirujušče-dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующе-двигательная установка]>. 15:05 UT: Druhá část prvního dvouimpulsního korekčního manévru (t= 36.8 s, Δv=14.01 m/s) hlavním korekčním motorem KDU. |
2009-05-28 | Druhý korekční manévr. |
2009-05-29 |
04:30 UT: Ukončen odpočinek.
Příprava obytného úseku BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]> k stykovacímu manévru. 11:59 UT: Třetí korekční manévr. Výměna absorpčních patron LiOH na odstraňování oxidu uhličitého v obytném úseku BO. Oblečení skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. Aktivace systému čištění vzduchu SOA [=sistema očistki atmosfery] <=СОА [=система очистки атмосферы]> v návratovém modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>. Hermetické uzavření průlezu mezi obytným úsekem BO a návratovým modulem SA. Aktivace setkávacího navigačního systému "Kurs-A" [=aktivnyj] <="Курс-А" [=активный]>. Prověrka funkce setkávacího navigačního systému Kurs a jeho spolupráce se systémem "Kurs-P" [=passivnyj] <="Курс-П" [=пассивный]> modulu Zvezda. Vyrovnání rychlosti s komplexem ISS (1998-067A). Kolem 12:11 UT: Oblet komplexu ke stykovacímu uzlu modulu Zarja. Kolem 12:20 UT: Vyrovnání rychlostí ve vzdálenosti 160 m od komplexu. Zahájení závěrečného přibližování k modulu FGB. 12:34:29 UT /plán 12:36 UT (±3 min)/: Připojení transportní lodi Sojuz-TMA 15 (2009-030A) k stykovacímu uzlu -Y modulu Zarja komplexu ISS (1998-067A)12,13,14,15. Ukončení pevného spojení transportní lodi s komplexem. Svléknutí skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. Zahájeno sušení skafandrů Sokol-KV2. 14:15 UT: Otevření průlezů mezi transportní lodí a komplexem. Přivítání osádek16. |
2009-05-29 až 2009-12-01 | Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2009-12-01 |
03:53 UT: Vydán povel k odemčení zámků stykovacího uzlu.
03:55:59 UT: Transportní loď se oddělila od komplexu. 03:59 UT: Úhybný manévr motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> (t=15 s, Δv=0.543 m/s). 06:26:02 UT: Brzdicí manévr (t=259.9 s, Δv=115.3 m/s) hlavním motorem KDU [=korrektirujušče-dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующе-двигательная установка]>. 06:50:08 UT: Oddělení orbitálního a přístrojového úseku od návratového modulu ve výši 140 km. 06:53:04 UT: Vstup do atmosféry ve výši 101.9 km. 06:58:07 UT: Maximální přetížení ve výši 41.1 km. 07:00:55 UT: Zahájení vypouštění padáků. 07:15:34 UT: Přistání transportní lodi přibližně 85 km severně od města Arkalyk17. |
2009-12-02 | 14:05 UT: Na letiště Čkalovskij u města Ščelkovo, Moskevská oblast (Rusko) nedaleko Hvězdného Městečka přiletěla letadlem osádka transportní lodi z Kazachstanu18. Přelet byl pro špatné meteorologické podmínky v severním Kazachstánu odložen o den. |
Datum poslední úpravy: 2010-03-20 13:14:20 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |