Název objektu | Sojuz-TMA 14 <=Союз-ТМА 14> |
ISS-18S [=International Space Station eighteenth Soyuz] | |
ISS-19/20 [=International Space Station nineteenth/twentieth Expedition] | |
MKS-19/20 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija devjatnadcataja/dvadcataja ekspedicija <=МКС-19/20 [=Международная космическая станция девятнадцатая/двадцатая экспедиция]> | |
EP-16 [=Ekspedicija poseščenija šestnadcataja] <=ЭП-16 [=Экспедиция посещения шестнадцатая]> | |
EP-17 [=Ekspedicija poseščenija semnadcataja] <=ЭП-17 =Экспедиция посещения семнадцатая]> | |
SSC | 34669 |
Start | 2009-03-26 11:49:18.120 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2009-10-11 04:31:40 UT, 90 km S od města Arkalyk (Kazachstán) |
Životnost | 198.6961 dne, tj. 0.5440 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | transportní kosmická loď |
Hmotnost | 7184 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2009-03-26 | Země | 2009-03-28 | 1998-067A | Gennadij I. Padalka <=Геннадий И. Падалка> | RUS | 3 | KK |
Michael R. Barratt | USA | 1 | BI | ||||
Charles Simonyi | USA | 2 | UKP | ||||
2009-07-02 | 1998-067A | 2009-07-02 | 1998-067A | Gennadij I. Padalka <=Геннадий И. Падалка> | RUS | 3 | KK |
Michael R. Barratt | USA | 1 | BI1 | ||||
Koichi Wakata | JPN | 3 | BI2 | ||||
2009-10-11 | 1998-067A | 2009-10-11 | Země | Gennadij I. Padalka <=Геннадий И. Падалка> | RUS | 3 | KK |
Michael R. Barratt | USA | 1 | BI | ||||
Guy Laliberté | CAN | 1 | UKP |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
09-03-26.48 | G | 51.67°±0.058° | 88.64±0.367 min | 200+7-22 km | 242±42 km | Plán. CUP-M. |
09-03-26.48 | G | 51.63° | 88.62 min | 193 km | 250 km | CUP-M. |
09-03-26.48 | G | 51.64° | 88.64 min | 179 km | 235 km | |
09-03-26.68 | G | 51.65° | 89.19 min | 210 km | 259 km | |
09-03-26.75 | G | 51.64° | 89.49 min | 226 km | 272 km | |
09-03-27.86 | G | 51.64° | 89.53 min | 230 km | 272 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 224) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
Hlavním úkolem letu je doprava 19./20. základní osádky na stanici ISS (1998-067A) a zpět na Zemi a zajištění bezpečnosti osádky stanice v roli záchranné lodi.
Předchozí transportní lodí této řady je Sojuz-TMA 13 (2008-050A), následující je Sojuz-TMA 15 (2009-030A). Bezprostředně předchozím letem ke stanici ISS (1998-067A) je let STS 119 raketoplánu Discovery (2009-012A), následující je let nákladní lodi Progress M-02M (2009-024A).
Datum | Událost |
---|---|
2009-03-26 |
11:49:18.120 UT: Vzlet14,15,16,17,18,19,20,21,22,23.
11:58:03 UT: Navedení na výchozí dráhu. 11:58:06.260 UT: Oddělení transportní lodi od 3. stupně rakety. 15:24:35 UT: První část 1. dvouimpulzního korekčního manévru (t=38 s, Δv=15 m/s). 16:23:10 UT: Druhá část 1. dvouimpulzního korekčního manévru (t=23 s, Δv=9 m/s). |
2009-03-27 | Druhý korekční manévr. |
2009-03-28 |
Kolem 13:55 UT: Pro indikaci závady na jednom z motorů DPO
[=dvigateli pričalivanija i orientacii]
<=ДПО [=двигатели
причаливания и
ориентации]> řídicí počítač lodi
přerušil setkávací manévr a zahájil úhybný manévr od
stanice.
Řidicí středisko zjistilo, že jde o chybnou indikaci a nařídilo osádce dokončit setkávací a stykovací manévr v manuálním režimu24. 13:04:49 UT /plán 13:14:30 UT (±3 min)/: Transportní loď Sojuz-TMA 14 (let ISS-18S) se v manuálním režimu připojila k modulu Zvezda25. 13:22 UT: Dokončení pevného spojení. Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi komplexem a transportní lodí. 15:52 UT: Otevření průlezů mezi komplexem a transportní lodí. |
2009-03-28 až 2009-07-02 | Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2009-07-02 | 21:29 až 21:55 UT: Přemístění transportní lodi Sojuz-TMA 14 (2009-015A) od modulu Zvezda k modulu Pirs. Přeletu se zúčastnila osádka Gennadij I. Padalka, Michael R. Barratt a Koiči Wakata. |
2009-07-02 až 2009-10-11 | Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2009-10-10 |
Oživení systémů transportní lodi.
Kolem 22:00 UT: Uzavření průlezů mezi komplexem ISS (1998-067A) a transportní lodí. Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi komplexem a transportní lodí. |
2009-10-11 |
01:04:00 UT: Vydán povel k odemčení zámků stykovacího uzlu
StA [=stykovočnyj aggregat] <=СтА
[=стыковочный аггрегат]>.
01:07:00 UT: Odpojení transportní lodi od modulu Pirs stanice ISS (1998-067A)26. 01:10:00 UT: Úhybný manévr transportní lodi od komplexu ISS. 03:40:43 UT: Zahájen brzdicí manévr (t=260 s, Δv=103 m/s) motorem KDU [=korrektirujušče-dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующе-двигательная установка]> nad bodem o souřadnicích 37.85° j.š., 31.35° z.d. 04:05:37 UT: Oddělení obytné a přístrojové sekce od návratového modulu. 04:08:26 UT: Vstup do atmosféry nad bodem o souřadnicích 42.58° s.š., 35.60° v.d. ve výšce 102.6 km rychlostí 7.593 km/s. 04:10:13 UT: Zahájeno aerodynamické řízení sestupu atmosférou. Kolem 04:15 UT: Maximální přetížení 3.91g. Kolem 04:17 UT: Vypuštěny padáky. 04:31:40 UT: Přistání transportní lodi27,28,29,30 90 km severně od města Arkalyk (Kazachstán), v bodě o souřadnicích 52.03° s.š., 67.17° v.d. s osádkou Gennadij I. Padalka a Michael R. Barratt. Účastníkem letu byl kosmický turista, člen návštěvnické osádky EP-17 [=ekspedicija poseščenija] <=ЭП-17 [=экспедиция посещения]> Guy Laliberté. |
Datum poslední úpravy: 2010-11-14 09:51:07 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |