2009-074A - Sojuz-TMA 17

Název objektuSojuz-TMA 17 <=Союз-ТМА 17>
ISS-21S [=International Space Station twenty first Soyuz]
ISS-22/23 [=International Space Station twenty second/twenty third Expedition]
MKS-22/23 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija dvadcat' vtoraja/dvadcat' tret'ja ekspedicija] <=МКС-22/23 [=Международная космическая станция двадцать вторая/двадцать третья экспедиция]>
SSC36129
Start2009-12-20 21:52:00.061 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG
Stav objektupřistál na Zemi
Přistání2010-06-02 03:25 UT, Kazachstán
Životnost163.231 dne, tj. 0.4469 roku
Provozovatel Rusko, FKA
Rusko, Energija
VýrobceRusko, Energija
Kategorietransportní kosmická loď
Hmotnost7020 kg

Osádka

Od Odkud Do Kam Člen osádky Stát Let Funkce
2009-12-20 Země 2009-12-22 1998-067A Oleg V. Kotov <=Олег В. Котов> RUS 2 KK
Soiči Noguči JPN 2 BI1
Timothy J. Creamer USA 1 BI2
2010-05-12 1998-067A 2010-05-12 1998-067A Oleg V. Kotov <=Олег В. Котов> RUS 2 KK
Soiči Noguči JPN 2 BI1
Timothy J. Creamer USA 1 BI2
2010-06-02 1998-067A 2010-06-02 Země Oleg V. Kotov <=Олег В. Котов> RUS 2 KK
Soiči Noguči JPN 2 BI1
Timothy J. Creamer USA 1 BI2

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
09-12-20.96 G 51.67°±0.058° 88.64±0.367 min 200+7-22 km 242±42 km Plán. CUP-M.
09-12-20.96 G 51.65° 88.80 min 200 km 260 km CUP-M.
09-12-20.96 G 51.62° 88.86 min 193 km 243 km  
09-12-21.23 G 51.64° 89.64 min 250 km 264 km  
09-12-22.22 G 51.64° 89.73 min 255 km 267 km  
09-12-22.89 G 51.64° 91.32 min 334 km 345 km  
10-01-24.60 G 51.65° 91.41 min 336 km 351 km  
10-02-16.57 G 51.65° 91.36 min 334 km 349 km  
10-02-18.78 G 51.65° 91.40 min 335 km 352 km  
10-02-21.58 G 51.65° 91.53 min 345 km 354 km  
10-03-19.60 G 51.65° 91.47 min 342 km 352 km  
10-04-23.52 G 51.65° 91.42 min 342 km 346 km  
10-04-24.83 G 51.65° 91.52 min 343 km 356 km  
10-05-26.66 G 51.67° 91.43 min 338 km 351 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).

Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 227) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:

V modulu SA <=СА> kuželového tvaru o délce 2.14 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 3.85 m3 (z toho prostor pro osádku 2.5 m3) jsou umístěna 3 křesla pro kosmonauty typu Kazbek-UM <=Казбек-УМ> zavěšená na amortizátorech, prvky řízení včetně palubního počítače KS-020M <=КС-020М>, navigačního systému SUDN [=sistema upravlenija dviženijem i navigacijej] <=СУДН [=система управления движением и навигацией]> včetně měřicích akcelerometrů BILU [=blok izmerenija linejnych uskorenij] <=БИЛУ [=блок измерения линейных ускорений]>, gama výškoměru Kaktus-2V <=Кактус-2В> a ovládacího pultu Neptun-ME <=Нептун-МЕ> se zabudovanými mikroprocesory a dvěma obrazovkovými displeji, nádrž s kyslíkem pro dýchání během sestupu atmosférou, kontejnery pro dopravu nákladu na Zemi a nouzové zásoby potravin a vody. V přední části je kruhový průlez do obytné sekce o světlosti 0.6 m. Na vnějšku přední části jsou ve dvou hermetických kontejnerech umístěny padákové systémy: hlavní o ploše 1000 m2 a záložní o ploše 570 m2. Povrch SA <=СА> je pokryt ablativním štítem. Na spodní straně je umístěno 6 motorů měkkého přistání (4 motory typu DMP [=dvigatel' mjagkoj posadki] <=ДМП [=двигатель мягкой посадки]> a 2 modifikované motory DMP-M <=ДМП-М>).

Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.

Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.

Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.

Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).

Hlavním úkolem letu je doprava 22./23. základní osádky na stanici ISS (1998-067A) a zpět na Zemi a zajištění bezpečnosti osádky v roli záchranné lodi.

Předchozí transportní lodí této řady je Sojuz-TMA 16 (2009-053A), následující je Sojuz-TMA 18 (2010-011A). Předchozím letem ke kosmické stanici ISS (1998-067A) je let tahače Progress M-MIM2 (2009-060A) s modulem Pirs, následujícím je let nákladní lodi Progress M-04M (2010-003A).

Průběh letu

Datum Událost
2009-12-20 21:52:00.061 UT: Vzlet6,7,8,9,10,11,12.
22:00:45 UT: Navedení na výchozí dráhu.
22:00:48 UT: Transportní loď se oddělila od 3. stupně nosné rakety.
Automatické vyklopení panelů fotovoltaických baterií a antén.
Tlakování nádrží s pohonnými látkami a otevření hlavní ventilů paliva a okysličovadla.
Vysunutí vodicí tyče aktivního stykovacího uzlu do pohotovostní polohy.
Kontrola hermetičnosti přistávacího modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]> a obytného modulu BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>.
Automatická kontrola setkávacího systému "Kurs-A" [=aktivnyj] <="Курс-А" [=активный]>.
Testování úhloměrných gyroskopů BDUS [=blok datčikov uglovoj skorosti] <=БДУС [=блок датчиков угловой скорости]> navigačního systému.
Orientace fotovoltaických panelů transportní lodi na Slunce.
Otevření průlezu mezi moduly SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]> a BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>.
Svléknutí skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">.
Test páky ručního ovládaní orientace RUO [=ručka upravlenija orientacijej] <=РУО [=ручка управления ориентацией]>.
Převedení transportní lodi do rotační stabilizace s orientací na Slunce.
2009-12-21 Zapojení systému čištění vzduchu v modulu BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>.
Vypojení systému čištění vzduchu v modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>.
Převedení transportní lodi do tříosé stabilizace pro první dvouimpuzní korekční manévr.
01:38 UT: První část prvního dvouimpulzního korekčního manévru (t=22.8 s, Δv=11.20 m/s).
02:16 UT: Druhá část prvního dvouimpulzního korekčního manévru (t=42 s, Δv=16.56 m/s).
Opětovné převedení transportní lodi do rotační stabilizace s orientací na Slunce.
Čištění a zahájení sušení skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">.
Zahájen odpočinek.
Ukončen odpočinek.
Příprava modulu BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]> na připojení ke stanici.
Testy pák ručního ovládaní orientace RUO [=ručka upravlenija orientacijej] <=РУО [=ручка управления ориентацией]> a translace RUD [=ručka upravlenija dviženijem] <=РУД [=ручка управления движением]>.
Převedení transportní lodi do tříosé stabilizace pro druhý korekční manévr.
23:31 UT: Druhý korekční manévr (t=6 s, Δv=2 m/s).
Opětovné převedení transportní lodi do rotační stabilizace s orientací na Slunce.
2009-12-22 Výměna absorpčních patron s hydroxidem lithným v modulu BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>.
Zahájen odpočinek.
Ukončen odpočinek,
Převedení transportní lodi do tříosé stabilizace pro třetí korekční manévr.
Třetí korekční manévr.
Zahájena temperace setkávacího systému "Kurs-A" [=aktivnyj] <="Курс-А" [=активный]>.
Obléknutí skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">.
Vypojení systému čištění vzduchu v modulu BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>.
Zapojení systému čištění vzduchu v modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>.
Přestup do modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>.
Uzavření průlezu mezi moduly BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]> a SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>.
Připoutání členů osádky v křeslech.
Vyrovnání rychlostí v bodě zacílení (vzdálenost od ISS pod 400 m, rychlost přibližování pod 2 m/s).
Zahájení obletu stanice.
Vyrovnání rychlostí před stykovacím uzlem stanice (vzdálenost 190 až 170 m).
Zahájeno závěrečné přibližování ke stykovacímu uzlu modulu Zarja stanice.
22:48:03 UT /plán 22:54:30 UT ±3 min/: Připojení transportní lodi k modulu Zarja komplexu ISS (1998-067A)13,14,15,16.
2009-12-22 až
2010-05-12
Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A).
2010-05-12 13:23 UT: Vydán povel k odemčení zámků stykovacího uzlu mezi modulem Zarja komplexu ISS (1998-067A) a transportní lodí.
13:26 UT: Transportní loď se odpojila od modulu Zarja.
Přelet transportní lodi od modulu Zarja k modulu Zvezda s osádkou Kotov, Creamer, Noguči17.
13:53 UT: Transportní loď se připojila k modulu Zvezda komplexu ISS (1998-067A).
Kolem 14:03 UT: Ukončeno pevné spojení transportní lodi Sojuz-TMA 17 (2009-074A) s modulem Zarja komplexu ISS (1998-067A).
2010-05-12 až
2010-06-02
Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A).
2010-06-02 00:01 UT: Vydání povelu k odpojení od komplexu ISS.
00:04:13 UT: Odpojení transportní lodi (Δv=0.12 m/s) od modulu Zvezda komplexu ISS (1998-067A).
00:07 UT: Úhybný manévr č. 1 motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> (t=15 s, Δv=0.53 m/s).
02:34:40 UT: Brzdicí manévr (t=261 s, Δv=115.2 m/s) hlavním motorem ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] <=ОДУ [=объединенная двигательная установка]>.
02:58:36 UT: Oddělení obytné a přístrojové sekce od návratového modulu.
03:01:43 UT: Vstup do atmosféry (výška 100 km).
03:03:17 UT: Zahájeno aerodynamické řízení sestupu atmosférou (výška 80.8 km).
03:07:43 UT: Maximální přetížení (výška 36.2 km).
03:09:45 UT: Vydán povel k otevření padáku.
03:25 UT /plán 03:24:04 UT/: Přistání transportní lodi18,19 148 km jihovýchodně od města Džezkazgan (Kazachstán, 47.35° s.š., 69.58° v.d.) .

Literatura

  1. Home Page. - Moskva : FKA, 2003. - [Cit. 2004-12-03].     (http://www.federalspace.ru).
  2. Sojuz TMA. - Korolev : Energija, 2002. - [Cit. 2002-10-29].     (http://www.energia.ru/energia/iss/soyuz-tma/soyuz-tma_01.html).
  3. Ekspedicija 21/22. - Koroljov : Energija, 2009. - [Cit. 2009-12-20].     (http://www.energia.ru/rus/iss/iss21/iss-21.html).
  4. NASA Assigns Part of Crew for Expedition 20 Space Station Mission / M. Curie, K. Clem. - Washington, DC : NASA. - 2008-05-13. - (Release ; 08-121). - [Cit. 2008-05-14].     (http://www.nasa.gov/home/hqnews/2008/may/HQ_08121_Exp_20_Crew.html).
  5. Announcement of Japanese Expedition Crew to the International Space Station (ISS). - Tokyo : JAXA. - 2008-05-14. - [Cit. 2008-05-14].     (http://www.jaxa.jp/press/2008/05/20080514_iss_e.html).
  6. Sojuz TMA-17. - Koroljov : CUP. - 2009-12-20. - [Cit. 2009-12-20].     (http://www.mcc.rsa.ru/sojuztma17/main.htm).
  7. Zapusk TPK "Sojuz TMA-15" [fotoreportaž]. - Koroljov : Energija. - 2009-12-21. - [Cit. 2009-12-21].     (http://www.energia.ru/rus/iss/iss22/photo_12-21.html).
  8. S kosmodroma Bajkonur k Meždunarodnoj kosmičeskoj stancii startoval pilotirujemyj kosmičeskij korabl' "Sojuz TMA-17". - Moskva : FKA. - 2009-12-21. - [Cit. 2009-12-21].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=8665).
  9. Rukovoditeli Roskosmosa i NASA prosjat ekipaž "Sojuza TMA-17" bereč' MKS. - Moskva : FKA. - 2009-12-21. - [Cit. 2009-12-21].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=8668).
  10. Crew Lifts Off From Kazakhstan to Begin Science and Construction / J. Yembrick, J. Byerly. - Washington, DC : NASA. - 2009-12-20. - (Release ; 09-295). - [Cit. 2009-12-21].     (http://www.nasa.gov/home/hqnews/2009/dec/HQ_09-295_Soyuz_launch_ex22.html).
  11. Mission Status Center / J. Ray. - Spaceflight Now. - 2009-12-20. - [Cit. 2009-12-21].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp22/status2.html).
  12. Soyuz launches new crew in pursuit of the space station / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2009-12-20. - [Cit. 2009-12-21].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp22/091220launch.html).
  13. "Sojuz TMA-17" v sostave MKS. - Moskva : FKA. - 2009-12-23. - [Cit. 2009-12-23].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=8688).
  14. Ekipaž MKS uveličilsja do pjati čelovek. - Moskva : FKA. - 2009-12-23. - [Cit. 2009-12-23].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=8689).
  15. Soobščenije press-služby Centra upravlenija poljotami. - Moskva : FKA. - 2009-12-23. - [Cit. 2009-12-23].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=8690).
  16. New residents arrive at International Space Station / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2009-12-22. - [Cit. 2009-12-23].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp22/091222dock.html).
  17. Station crew clears the path for space shuttle mission / J. Ray. - Spaceflight Now. - 2010-05-12. - [Cit. 2010-05-12].     (http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts132/100512soyuz/).
  18. Ekipaž korablja "Sojuz TMA-17" na Zemle [fotoreportaž]. - Moskva : FKA. - 2010-06-02. - [Cit. 2010-06-02].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=10961).
  19. International Space Station Expedition 23 Crew Lands Safely / S. Schierholz, K. Humphries. - Washington, DC : NASA. - 2010-06-01. - (Release ; 10-129). - [Cit. 2010-06-02].     (http://www.nasa.gov/home/hqnews/2010/jun/HQ_10-129_Soyuz_Lands.html).

------
Datum poslední úpravy: 2010-07-16 21:13:43 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2010 - Antonín Vítek