Název objektu | Sojuz-TMA 17 <=Союз-ТМА 17> |
ISS-21S [=International Space Station twenty first Soyuz] | |
ISS-22/23 [=International Space Station twenty second/twenty third Expedition] | |
MKS-22/23 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija dvadcat' vtoraja/dvadcat' tret'ja ekspedicija] <=МКС-22/23 [=Международная космическая станция двадцать вторая/двадцать третья экспедиция]> | |
SSC | 36129 |
Start | 2009-12-20 21:52:00.061 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2010-06-02 03:25 UT, Kazachstán |
Životnost | 163.231 dne, tj. 0.4469 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | transportní kosmická loď |
Hmotnost | 7020 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2009-12-20 | Země | 2009-12-22 | 1998-067A | Oleg V. Kotov <=Олег В. Котов> | RUS | 2 | KK |
Soiči Noguči | JPN | 2 | BI1 | ||||
Timothy J. Creamer | USA | 1 | BI2 | ||||
2010-05-12 | 1998-067A | 2010-05-12 | 1998-067A | Oleg V. Kotov <=Олег В. Котов> | RUS | 2 | KK |
Soiči Noguči | JPN | 2 | BI1 | ||||
Timothy J. Creamer | USA | 1 | BI2 | ||||
2010-06-02 | 1998-067A | 2010-06-02 | Země | Oleg V. Kotov <=Олег В. Котов> | RUS | 2 | KK |
Soiči Noguči | JPN | 2 | BI1 | ||||
Timothy J. Creamer | USA | 1 | BI2 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
09-12-20.96 | G | 51.67°±0.058° | 88.64±0.367 min | 200+7-22 km | 242±42 km | Plán. CUP-M. |
09-12-20.96 | G | 51.65° | 88.80 min | 200 km | 260 km | CUP-M. |
09-12-20.96 | G | 51.62° | 88.86 min | 193 km | 243 km | |
09-12-21.23 | G | 51.64° | 89.64 min | 250 km | 264 km | |
09-12-22.22 | G | 51.64° | 89.73 min | 255 km | 267 km | |
09-12-22.89 | G | 51.64° | 91.32 min | 334 km | 345 km | |
10-01-24.60 | G | 51.65° | 91.41 min | 336 km | 351 km | |
10-02-16.57 | G | 51.65° | 91.36 min | 334 km | 349 km | |
10-02-18.78 | G | 51.65° | 91.40 min | 335 km | 352 km | |
10-02-21.58 | G | 51.65° | 91.53 min | 345 km | 354 km | |
10-03-19.60 | G | 51.65° | 91.47 min | 342 km | 352 km | |
10-04-23.52 | G | 51.65° | 91.42 min | 342 km | 346 km | |
10-04-24.83 | G | 51.65° | 91.52 min | 343 km | 356 km | |
10-05-26.66 | G | 51.67° | 91.43 min | 338 km | 351 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 227) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
Hlavním úkolem letu je doprava 22./23. základní osádky na stanici ISS (1998-067A) a zpět na Zemi a zajištění bezpečnosti osádky v roli záchranné lodi.
Předchozí transportní lodí této řady je Sojuz-TMA 16 (2009-053A), následující je Sojuz-TMA 18 (2010-011A). Předchozím letem ke kosmické stanici ISS (1998-067A) je let tahače Progress M-MIM2 (2009-060A) s modulem Pirs, následujícím je let nákladní lodi Progress M-04M (2010-003A).
Datum | Událost |
---|---|
2009-12-20 |
21:52:00.061 UT: Vzlet6,7,8,9,10,11,12.
22:00:45 UT: Navedení na výchozí dráhu. 22:00:48 UT: Transportní loď se oddělila od 3. stupně nosné rakety. Automatické vyklopení panelů fotovoltaických baterií a antén. Tlakování nádrží s pohonnými látkami a otevření hlavní ventilů paliva a okysličovadla. Vysunutí vodicí tyče aktivního stykovacího uzlu do pohotovostní polohy. Kontrola hermetičnosti přistávacího modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]> a obytného modulu BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>. Automatická kontrola setkávacího systému "Kurs-A" [=aktivnyj] <="Курс-А" [=активный]>. Testování úhloměrných gyroskopů BDUS [=blok datčikov uglovoj skorosti] <=БДУС [=блок датчиков угловой скорости]> navigačního systému. Orientace fotovoltaických panelů transportní lodi na Slunce. Otevření průlezu mezi moduly SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]> a BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>. Svléknutí skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. Test páky ručního ovládaní orientace RUO [=ručka upravlenija orientacijej] <=РУО [=ручка управления ориентацией]>. Převedení transportní lodi do rotační stabilizace s orientací na Slunce. |
2009-12-21 |
Zapojení systému čištění vzduchu v modulu BO
[=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой
отсек]>.
Vypojení systému čištění vzduchu v modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>. Převedení transportní lodi do tříosé stabilizace pro první dvouimpuzní korekční manévr. 01:38 UT: První část prvního dvouimpulzního korekčního manévru (t=22.8 s, Δv=11.20 m/s). 02:16 UT: Druhá část prvního dvouimpulzního korekčního manévru (t=42 s, Δv=16.56 m/s). Opětovné převedení transportní lodi do rotační stabilizace s orientací na Slunce. Čištění a zahájení sušení skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. Zahájen odpočinek. Ukončen odpočinek. Příprava modulu BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]> na připojení ke stanici. Testy pák ručního ovládaní orientace RUO [=ručka upravlenija orientacijej] <=РУО [=ручка управления ориентацией]> a translace RUD [=ručka upravlenija dviženijem] <=РУД [=ручка управления движением]>. Převedení transportní lodi do tříosé stabilizace pro druhý korekční manévr. 23:31 UT: Druhý korekční manévr (t=6 s, Δv=2 m/s). Opětovné převedení transportní lodi do rotační stabilizace s orientací na Slunce. |
2009-12-22 |
Výměna absorpčních patron s hydroxidem lithným v modulu BO
[=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой
отсек]>.
Zahájen odpočinek. Ukončen odpočinek, Převedení transportní lodi do tříosé stabilizace pro třetí korekční manévr. Třetí korekční manévr. Zahájena temperace setkávacího systému "Kurs-A" [=aktivnyj] <="Курс-А" [=активный]>. Obléknutí skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. Vypojení systému čištění vzduchu v modulu BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>. Zapojení systému čištění vzduchu v modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>. Přestup do modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>. Uzavření průlezu mezi moduly BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]> a SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>. Připoutání členů osádky v křeslech. Vyrovnání rychlostí v bodě zacílení (vzdálenost od ISS pod 400 m, rychlost přibližování pod 2 m/s). Zahájení obletu stanice. Vyrovnání rychlostí před stykovacím uzlem stanice (vzdálenost 190 až 170 m). Zahájeno závěrečné přibližování ke stykovacímu uzlu modulu Zarja stanice. 22:48:03 UT /plán 22:54:30 UT ±3 min/: Připojení transportní lodi k modulu Zarja komplexu ISS (1998-067A)13,14,15,16. |
2009-12-22 až 2010-05-12 | Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2010-05-12 |
13:23 UT: Vydán povel k odemčení zámků stykovacího uzlu
mezi modulem Zarja komplexu ISS
(1998-067A) a transportní lodí.
13:26 UT: Transportní loď se odpojila od modulu Zarja. Přelet transportní lodi od modulu Zarja k modulu Zvezda s osádkou Kotov, Creamer, Noguči17. 13:53 UT: Transportní loď se připojila k modulu Zvezda komplexu ISS (1998-067A). Kolem 14:03 UT: Ukončeno pevné spojení transportní lodi Sojuz-TMA 17 (2009-074A) s modulem Zarja komplexu ISS (1998-067A). |
2010-05-12 až 2010-06-02 | Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2010-06-02 |
00:01 UT: Vydání povelu k odpojení od komplexu ISS.
00:04:13 UT: Odpojení transportní lodi (Δv=0.12 m/s) od modulu Zvezda komplexu ISS (1998-067A). 00:07 UT: Úhybný manévr č. 1 motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> (t=15 s, Δv=0.53 m/s). 02:34:40 UT: Brzdicí manévr (t=261 s, Δv=115.2 m/s) hlavním motorem ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] <=ОДУ [=объединенная двигательная установка]>. 02:58:36 UT: Oddělení obytné a přístrojové sekce od návratového modulu. 03:01:43 UT: Vstup do atmosféry (výška 100 km). 03:03:17 UT: Zahájeno aerodynamické řízení sestupu atmosférou (výška 80.8 km). 03:07:43 UT: Maximální přetížení (výška 36.2 km). 03:09:45 UT: Vydán povel k otevření padáku. 03:25 UT /plán 03:24:04 UT/: Přistání transportní lodi18,19 148 km jihovýchodně od města Džezkazgan (Kazachstán, 47.35° s.š., 69.58° v.d.) . |
Datum poslední úpravy: 2010-07-16 21:13:43 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |