Název objektu | Progress M-04M <=Прогресс М-04М> |
ISS-36P [=International Space Station thirty sixth Progress] | |
SSC | 36361 |
Start | 2010-02-03 03:45:29.171 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře Země |
Zánik | 2010-07-01 14:40:55 UT, jižní Tichý oceán |
Životnost | 148.4552 dne, tj. 0.4064 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7288 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
10-02-03.17 | G | 51.66°±0.06° | 88.59±0.37 min | 193+7/-15 km | 245±42 km | Plán. CUP-M. |
10-02-03.17 | G | 51.65° | 88.47 min | 192 km | 232 km | CUP-M. |
10-02-03.18 | G | 51.64° | 88.53 min | 187 km | 217 km | |
10-02-03.46 | G | 51.64° | 89.29 min | 222 km | 257 km | |
10-02-04.40 | G | 51.64° | 89.32 min | 222 km | 260 km | |
10-02-05.59 | G | 51.64° | 91.39 min | 335 km | 350 km | |
10-02-21.58 | G | 51.65° | 91.53 min | 345 km | 354 km | |
10-03-19.60 | G | 51.65° | 91.47 min | 342 km | 352 km | |
10-04-23.52 | G | 51.65° | 91.42 min | 342 km | 346 km | |
10-04-24.83 | G | 51.65° | 91.52 min | 343 km | 356 km | |
10-05-10.73 | G | 51.65° | 91.42 min | 337 km | 351 km | |
10-06-10.36 | G | 51.65° | 91.55 min | 348 km | 353 km | |
11-01-22.34 | G | 51.65° | 89.41 min | 189 km | 301 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Výrobcem a provozovatelem je OAO RKK [=Otkrytoje akcionernoje obščestvo Raketno-kosmičeskaja korporacija] Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК [=Открытое акционерное общество Ракетно-космическая корпорация] Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 404) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">. V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">. Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a digitální telekomunikační systémy včetně řídicího počítače CVM-101 [=cifrovaja vyčislitel'naja mašina] <=ЦВМ-101 [=цифровая вычислительная машина]> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor klimatizačního systému.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě je náklad o celkové hmotnosti přibližně 2686 kg (2392 kg včetně pohonných látek v KDU) pro další provoz stanice ISS (1998-067A), a to zejména:
Datum | Událost |
---|---|
2010-02-03 |
03:45:29.171 UT: Vzlet3,4,5,6.
03:54:16 UT: Navedení na výchozí dráhu. 03:54:18.579 UT: Kosmická loď se oddělila od 3. stupně rakety. |
2010-02-05 | 04:25:58 UT /plán 04:26 UT ±3 min/ Nákladní loď Progress M-04M (2010-003A) se připojila v automatickém režimu k modulu Zvezda komplexu ISS (1998-067A)7. |
2010-02-05 až 2010-05-10 | Nákladní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2010-02-20 | 21:15 UT: Korekce dráhy8 komplexu 8 motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> nákladní lodi (t=1557 s, Δv=3.75 m/s), kterou byla zvýšena průměrná výška dráhy ISS (1998-067A) o 6.2 km. |
2010-03-24 | 09:30 UT: Korekce dráhy9,10 (Δv=0.97 m/s) komplexu ISS (1998-067A) 8 motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> nákladní lodi. Loď Progress M-03M (2009-056A) korigovala orientaci komplexu v průběhu manévru svými motory DPO. Změna výšky činila 1.7 km, spotřeba pohonných látek 142 kg (z toho 3 kg na řízení orientace). |
2010-05-10 |
11:12 UT: Vydán povel k odemčení zámků stykovacího uzlu
mezi nákladní lodí a komplexem ISS.
11:15:31 UT: Odpojení nákladní lodi od modulu Zvezda komplexu ISS (1998-067A)11. Kolem 14:06 UT: Úhybný manévr. |
2010-05-10 až 2010-06-30 | V průběhu autonomního letu probíhaly geofyzikální experimenty "Radar-Progress" <="Радар-Прогресс">12,13 a KPT-13 [=kompleksnyje problemy i ocenka effektivnosti] "Plazma-Progress" <=КПТ-13 [=комплексные проблемы и оценка эффективности] "Плазма-Прогресс">14,15,16 určené pro výzkum chování plazmatu. |
2010-07-01 |
13:53:30 UT: Brzdicí manévr (t=150 s,
Δv=86.87 m/s) korekčním motorem SKD
[=sbližajušče-korrektirujuščij
dvigatel'] <=СКД
[=сближающе-корректирующий
двигатель]>17.
Řízený zánik nákladní lodi v atmosféře. Kolem 14:40:55 UT: Dopad neshořelých trosek do jižního Tichého oceánu17 do oblasti se středem o souřadnicích 38.27° j.š., 124.13° z.d. |
Datum poslední úpravy: 2011-03-12 20:32:30 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |