Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1999-08-27 | 2000-04-06 | bez osádky | |||||
2000-04-06 | 2000-018A | 2000-06-15 | 2000-018A | Sergej V. Zaljotin <=Сергей В. Залётин> | RUS | 1 | KK |
Aleksandr J. Kaleri <=Александр Й. Калери> | RUS | 3 | BI | ||||
2000-06-15 | 2000-xx-xx | bez osádky |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
00-01-02.51 | G | 51.66° | 90.86 min | 314 km | 320 km | |
00-01-10.83 | G | 51.66° | 90.79 min | 311 km | 316 km | |
00-01-16.88 | G | 51.65° | 90.72 min | 307 km | 313 km | |
00-01-21.85 | G | 51.65° | 90.66 min | 304 km | 310 km | |
00-01-26.70 | G | 51.65° | 90.77 min | 301 km | 324 km | |
00-02-07.54 | G | 51.65° | 91.02 min | 320 km | 329 km | |
00-02-09.56 | G | 51.65° | 91.58 min | 349 km | 355 km | |
00-02-18.77 | G | 51.65° | 91.53 min | 347 km | 353 km | |
00-02-28.49 | G | 51.65° | 91.47 min | 343 km | 350 km | |
00-03-06.47 | G | 51.65° | 91.42 min | 341 km | 347 km | |
00-03-12.88 | G | 51.65° | 91.36 min | 338 km | 344 km | |
00-03-18.52 | G | 51.65° | 91.31 min | 336 km | 342 km | |
00-03-24.85 | G | 51.65° | 91.25 min | 334 km | 338 km | |
00-03-31.88 | G | 51.65° | 91.17 min | 331 km | 334 km | |
00-04-07.77 | G | 51.65° | 91.09 min | 327 km | 329 km | |
00-04-12.76 | G | 51.65° | 91.14 min | 325 km | 336 km | |
00-04-17.44 | G | 51.65° | 91.16 min | 326 km | 336 km | |
00-05-01.68 | G | 51.65° | 91.68 min | 352 km | 362 km | |
00-05-02.45 | G | 51.65° | 91.98 min | 359 km | 384 km | |
00-05-08.83 | G | 51.65° | 92.07 min | 368 km | 384 km | |
00-05-21.16 | G | 51.65° | 92.01 min | 365 km | 382 km | |
00-06-07.46 | G | 51.65° | 91.95 min | 361 km | 379 km | |
00-06-20.15 | G | 51.65° | 91.89 min | 358 km | 377 km | |
00-07-05.45 | G | 51.65° | 91.84 min | 356 km | 374 km | |
00-07-16.79 | G | 51.65° | 91.78 min | 353 km | 370 km | |
00-07-27.43 | G | 51.65° | 91.72 min | 350 km | 368 km | |
00-08-07.50 | G | 51.65° | 91.67 min | 348 km | 365 km | |
00-08-18.75 | G | 51.65° | 91.60 min | 345 km | 361 km | |
00-08-30.70 | G | 51.65° | 91.54 min | 342 km | 359 km | |
00-09-08.78 | G | 51.65° | 91.48 min | 339 km | 355 km | |
00-09-17.48 | G | 51.65° | 91.43 min | 337 km | 352 km | |
00-10-12.14 | G | 51.65° | 91.23 min | 329 km | 341 km | |
00-10-17.20 | G | 51.65° | 91.18 min | 327 km | 337 km | |
00-10-22.13 | G | 51.65° | 91.13 min | 325 km | 335 km | |
00-10-27.45 | G | 51.65° | 91.41 min | 330 km | 357 km | |
00-11-01.15 | G | 51.65° | 91.36 min | 328 km | 355 km | |
00-11-06.53 | G | 51.65° | 91.30 min | 325 km | 352 km | |
00-11-13.50 | G | 51.65° | 91.23 min | 323 km | 347 km | |
00-11-27.49 | G | 51.64° | 91.12 min | 318 km | 341 km | |
00-12-02.10 | G | 51.65° | 91.06 min | 315 km | 338 km | |
00-12-11.27 | G | 51.65° | 90.97 min | 311 km | 333 km | |
00-12-20.17 | G | 51.65° | 90.89 min | 307 km | 329 km | |
00-12-29.87 | G | 51.65° | 90.76 min | 302 km | 322 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Datum | Událost |
---|---|
1999 | Viz. |
2000-01-21 | Znovu oživen hlavní počítač stanice. |
2000-01-22 | Zapojeny gyrodyny a provedena orientace stanice v prostoru. |
2000-01-25 | 10:02:50 UT: Korekční manévr1 (t=202.6 s, Δv=4.6 m/s) motorem SKD lodi Progress-M 42. |
2000-leden | RAKA a RKK Energia oznámily, že získaly zahraničního investora pro zajištění dalšího provozu stanice. Vláda proto schválila prodloužení využívání stanice nejméně do srpna 2000. |
2000-02-02 | 03:11:52 UT: Nákladní loď Progress-M 42 (1999-038A) se oddělila od komplexu2,26. |
2000-02-03 | 08:02:28 UT: Nákladní loď Progress-M1 1 (2000-005A) se připojila ke komplexu3,4,26. Celková hmotnost komplexu činila 131 430 kg. |
2000-02-03 až 2000-04-26 | Nákladní loď Progress-M1 1 (2000-005A) součástí komplexu. |
2000-02-05 | 06:54:00 UT: Korekce dráhy2,4 (Δv=1.5 m/s, t=200.9 s) motory DPO lodi Progress-M1 1. |
2000-02-07 | 05:45:00 UT: Korekce dráhy2,4 (Δv=8.0 m/s, t=1069.7 s) motory DPO lodi Progress-M1 1. |
2000-02-09 |
01:33:00 UT: Korekce dráhy2,4 (Δv=7 m/s,
t=231.3 s) motorem SKD lodi Progress-M1 1.
05:24:51 UT: Korekce dráhy2,4 (Δv=9 m/s, t=296.6 s) motorem SKD lodi Progress-M1 1. |
2000-02-16 | Společnost MirCorp, Amsterdam (Nizozemsko) oznámila5, že poskytla finanční prostředky ve výši 20 až 30 mil. USD na udržení stanice v provozu nejméně do konce léta 2000. Doufá, že se jí podaří získat dalších 40 mil. USD k pokračování provozu nejméně do konce roku 2000. Sponzoři mají být získáni nabídkou reklamy, kosmické turistiky a komerčního vědeckého, především farmaceutického výzkumu. |
2000-03-25 | Znovuoživení řídicího systému stanice. |
2000-04-06 | 06:31:22 UT: Transportní loď Sojuz-TM 30 (2000-018A) se připojila ke komplexu8,10,11,26 za strany přechodového uzlu -X. Osádka Zaljotin-Kaleri, jejíž let financuje8,11 společnost MirCorp, Amsterdam (Nizozemsko), zahájila oživování stanice13. |
2000-04-06 až 2000-06-15 | Transportní loď Sojuz-TM 30 součástí komplexu. |
2000-04-07 | Kosmonauti aktivovali klimatizační a termoregulační systém základního bloku stanice, oživili moduly Kvant-2 a Kristall, spustili systém regenerace vody z atmosféry a systém dekontaminace ovzduší, prověřili hermetičnost modulu Priroda a oživili gyrodyny. |
2000-04-08 | Kosmonauti připojili systém ovládání motorů lodi Progress-M1 1 na řídicí systém základního bloku komplexu. |
2000-04-09 | Pokračovali ve zkouškách hermetičnosti modulu Priroda. Vzduchem ze zásob v nákladní lodi Progress-M1 1 zvýšili tlak uvnitř komplexu na 833 hPa. |
2000-04-10 | Tlak uvnitř komplexu činil20 829 hPa a klesal rychlostí přibližně 0.9 hPa za den. Kosmonauti se připravovali k hledání místa úniku atmosféry z komplexu a oživili systém Elektron pro výrobu kyslíku z vody. |
2000-04-12 | Korekce dráhy20 komplexu motorem lodi Progress-M1 1. |
2000-04-16 | 00:43 UT: Korekce dráhy22,23 komplexu motorem lodi Progress-M1 1. |
2000-04-17 | 01:00:47 UT: Korekce dráhy22,23 komplexu motorem lodi Progress-M1 1. |
2000-04-18 | Kosmonauti provedli údržbu jednotky Vozduch na čištění vzduchu, gyrodynů v modulech Kvant a Kvant-2 a zapojili jednotku Potok 15MK pro revitalizaci atmosféry. Zahájili ukládání vymontovaných dílů do nákladní lodi Progress-M1 1. |
2000-04-19 | Kosmonauti Zaljotin a Kaleri zjistili, že příčinou úniku atmosféry ze stanice je netěsný ventil v průlezu z přechodového úseku PChO do modulu Spektr. Závada byla odstraněna23,24. |
2000-04-21 | Byly přečerpány pohonné látky z nákladní lodi do nádrží komplexu. |
2000-04-26 | 16:32:43 UT: Nákladní loď Progress-M1 1 (2000-005A) se oddělila od komplexu26. |
2000-04-27 | 21:28:47 UT: Nákladní loď Progress-M1 2 (2000-021A) se připojila k uzlu +X (Kvant-1) komplexu Mir25,26. |
2000-04-27 až 2000-10-15 | Nákladní loď Progress-M1 2 součástí komplexu. |
2000-04-28 | Kosmonauti Zaljotin a Kaleri zahájili vykládku25 lodi Progress-M1 2. |
2000-04-29 | 18:58:44 UT: Korekce dráhy25 komplexu motorem lodi Progress-M1 2 (Δv=8.4 m/s, t=295 s). |
2000-04-30 | 19:59:01 UT: Korekce dráhy25 komplexu motorem lodi Progress-M1 2 (Δv=8.2 m/s, t=1150 s). |
2000-05-01 | 19:00:50 UT: Korekce dráhy25 komplexu motorem lodi Progress-M1 2 (Δv=8.4 m/s, t=295 s). |
2000-05-04 | Ve skleniku "Oranžereja" byla vyseta semena hořčice, čínského zelí a jiných rostlin. |
2000-05-07 -15:17:17 UT: Korekce dráhy komplexu27 motorem lodi Progress-M1 2 (Δv=3 m/s). | |
2000-05-10 | Kosmonauti zahájili přípravy k výstupu do volného prostoru28. Tlak uvnitř komplexu činil 911 hPa. |
2000-05-12 |
10:44 UT: Kosmonauti Zaljotin a Kaleri vystoupili do volného
prostoru29,30. V průběhu výstupu testovali nové
těsnicí materiály a demontovali části vědeckých
přístrojů umístěných vně stanice. Provedli inspekci
tepelné obšívky hlavního bloku stanice a slunečních
baterií modulu Kristall. Zjistili závadu na kabeláži
ovládání natáčení experimentálích slunečních
baterií, kterou nebylo možno opravit.
15:36 UT: Kosmonauti Zaljotin a Kaleri ukončili výstup. Celkové trvání bylo 4 h 52 min. |
2000-06-12 | Byly prověřeny systémy lodi Sojuz-TM 30 před chystaným návratem. |
2000-06-13 | Kosmonauti dokončili ukládání nepotřebného vybavení a odpadků do nákladní lodi Progress-M1 2, demontovali pomocné svorky ve stykovacím uzlu a uzavřeli hermeticky průlezy do nákladní lodi. Pokračovala příprava komplexu Mir k automatickému provozu. Ve vnitřních prostorách instaloval Zaljotin pomocá potrubí pro zajištění intenzivní cirkulace atmosféry. Kaleri demontoval počítač telemetrického systému používaný pro přenos digitálních snímků na Zemi. Pokračovaly poslední vědecké experimenty31. |
2000-06-14 | Zaljotin konfiguroval systém zabezpečení životních podmínek pro bezpilotní provoz a deaktivoval modul Kristall. Kaleri deaktivoval skleník "Oranžereja", pořídil snímky vypěstovaných rostlinek a vzorky připravil k dopravě na Zemi. Provedl předběžnou deaktivaci modulu Kvant a základního modulu stanice. Do návratového modulu lodi Sojuz-TM 30 byly ukládány poslední části nákladu. |
2000-06-15 |
19:10 UT: Uzavření průlezů mezi komplexem Mir a
transportní lodí Sojuz-TM 30.
21:22:00 UT: Povel k oddělení lodi Sojuz-TM 30. 21:24:49 UT: Transportní loď Sojuz-TM 30 (2000-018A) s osádkou Zaljotin a Kaleri32,33,34,35,36,37,38,39,40,44 se oddělila od komplexu. |
2000-10-01 | Byly zapojeny všechny systémy v základním modulu a v modulech Kvant 2 a Kristall. |
2000-10-02 | Byl obnoven řízený let stanice, která byla orientována na Slunce. |
2000-10-03 | Bylo zapojeno 11 z 12 silových setrvačníků řízení orientace stanice (setrvačník č. 2 nepracuje); 6 z nich se automaticky vypojilo pro vysokou teplotu. Na stanici byl znovu uveden do chodu systém aktivní termoregulace. |
2000-10-11 | Byly přečerpány zbytky KPL (3.75 kg paliva a 23.75 kg okysličovadla) z nákladní lodi Progress-M1 2 (2000-021A) do nádrží stanice . |
2000-10-15 | 18:06 UT: Od komplexu se oddělila50 nákladní loď Progress-M1 2 (2000-021A). |
2000-10-20 | 21:16:06 UT: Nákladní loď Progress-M 43 (2000-064A) se připojila k uzlu +X (Kvant-1) komplexu Mir50,51,52. |
2000-10-20 až 2001-01-25 | Nákladní loď Progress-M 43 (2000-064A) součástí komplexu. |
2000-10-24 | 20:12:34 UT: Korekce dráhy51,54,55 komplexu motorem SKDU [=sbližajušče-korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] a 8 motory DPO [=dvigatili pričalivanija i orientacii] (t=298 s, Δv=9 m/s) nákladní lodi Progress-M 43 (2000-064A). Dráha komplexu byla zvýšena o 15 km, což zajišťuje životnost na dráze nejméně do února 2001. |
2000-10-25 | Stanice byla převedena do režimu neřízeného letu. |
2000-10-26 | Byl vypojen systém aktivní termoregulace pro úspru elektrické energie. |
2000-12-25 |
15:41 UT: Ztraceno spojení řídicího střediska CUP se
stanicí. Příčinou byla ztráta orientace komplexu po
závadě na řídicím počítači, v důsledku čehož
došlo k poklesu napětí v palubních akumulátorových
bateriích a k výpadku temetrického systému.
Předpokládá se, že šlo o náhodnou chybu počítače.
Komplex byl znovu orientován na Slunce povely z CUP. |
2000-12-26 |
12:10 UT: Řídicímu středisku se podařilo na 7 min
obnovit spojení se stanicí. Poté bylo opět spojení ztraceno.
12:45 UT: Spojení bylo definitivně obnoveno. V průběhu dne byli do likvidační osádky lodi Sojuz-TM jmenováni kosmonauti Gennadij I. Padalka a Nikolaj M. Budarin místo dosavadní osádky, kterou tvořili kosmonauti Saližan Š. Šaripov a Pavel V. Vinogradov. Příčina změny nebyla oznámena. |
2000-12-30 | Vláda Ruské federace vydala vládní nařízení č. 1035, kterým přikazuje organizaci Rosaviakosmos, aby zajistila bezpečné svedení komplexu z oběžné dráhy. Vláda přidělila na tyto operace částku 700 mil. RUR. |
2001 | Viz hlavní stránka stanice Mir. |
Datum poslední úpravy: 2009-03-19 12:18:15 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |