STOP predátorským praktikám

STOP predátorským praktikám

 

Nekvalitní a rychlé recenzní řízení, rozesílání spamových emailů s pozvánkami k publikování, uvádění nepravdivých a vymyšlených citačních ukazatelů, či napodobování a kradení identit renomovaných časopisů – to je jen malá část predátorských praktik se kterými se můžeme setkat. Predátorské časopisy, vydavatelé a konference jsou palčivým problémem celé akademické obce. Iniciativa Stop Predatory Practices bojuje proti těmto nekalým praktikám pomocí volně dostupného výukového modulu.

Iniciativa vznikla pod záštitou Filosofického ústavu AV ČR, kde Tereza Šímová, zakladatelka iniciativy, působí jako Open Access specialistka. Tereza založila iniciativu společně s kolegyněmi z České zemědělské univerzity v Praze (ČZU) Kristýnou Paulovou, Kristýnou Zychovou, Terezou Garamszegi a také s Ivou Burešovou z Knihovny Akademie věd ČR (KNAV). Tereza Šímová a Kristýna Paulová zároveň působí i v Odborné komisi pro informační vzdělávání a informační gramotnost na vysokých školách, při Asociaci knihoven vysokých škol (IVIG při AKVŠ). Iniciativa byla podpořena grantem Interacademy Partnership (IAP).

Iniciativa si klade za cíl zvýšit povědomí o problematice predátorských praktik, a to především za pomoci vzdělávání. Za tímto účelem tým iniciativy uspořádal nejprve diskusi o predátorských praktikách, kde zmapoval české vědecké prostředí a zjistil, jaká nejpalčivější témata místní vědeckou komunitu trápí. Diskuse se zúčastnilo přes 50 účastníků napříč vědeckými obory. V diskusi zaznělo několik klíčových témat, která ukázala, jakým směrem by se iniciativa měla v českém prostředí ubírat. Jako nejtíživější téma účastníci diskuse vnímali určení faktorů, podle kterých je možné poznat důvěryhodný anebo naopak predátorský časopis. Vzhledem ke stále vyšší rafinovanosti predátorů není dnes již možné je jednoznačně identifikovat např. za pomoci black listů apod. Nicméně existuje celá škála faktorů, které je vhodné a zároveň i nezbytné posuzovat. Vzniká proto široké pásmo tzv. shady journals (tj. časopisů, které nejsou jednoznačně predátorské, ale zároveň nad nimi visí jistý etický otazník). V této kategorii časopisů často zaznívalo vydavatelství Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI), které je středem diskusí na mnoha českých univerzitách. Důležitým tématem je podle účastníků diskuse i znalost základních etických principů a toho, jak funguje proces recenzního řízení. Tým iniciativy vytvořil z diskuse ucelený report, který shrnuje myšlenky, zkušenosti a témata, která nejvíce rezonují v českém prostředí v souvislosti s predátorskými praktikami. Report je volně dostupný na Zenodo.

Zmíněná diskuse se mimo jiné stala také podkladem pro tvorbu výukového modulu. Obsahem výukového modulu je výkladová část (prezentace s textem – přepisem mluveného slova) a interaktivní cvičení. Výkladová část se zaměřuje na představení problematiky predátorského publikování, a především na znaky a identifikování predátorských časopisů a konferencí. Jednotlivé výkladové části na sebe volně navazují a je tedy možné různé části vynechat či upravit dle potřeb lektora. Interaktivní část obsahuje cvičení, která vycházejí z třífázového modelu učení EUR – evokace, uvědomění si významu, reflexe. V prvním cvičení jsou účastnici lekce vtáhnuti do výuky evokačním cvičením, které si klade za cíl zjistit, co všechno účastníci o predátorských praktikách už vědí. Následují tři prakticky zaměřená cvičení – na rozpoznání predátorského časopisu, konference a diskuse znaků důvěryhodného vydavatele. Poslední cvičení uzavírá kruh vzdělávání reflexí a shrnutím toho, co si účastníci z lekce odnáší. Součástí výukového modulu je také metodika, která provází lektora prezentací a cvičeními. Metodika zároveň slouží jako rozcestník, který obsahuje odkazy na všechny části výukového modulu. Metodiku k výukovému modulu můžete nalézt zde.

Výukový modul je možné použít jako podklad pro samostudium i pro výuku. Cílovou skupinou mohou být jak začínající vědci, Ph. D. studenti a seniorní vědci, tak i širší veřejnost, která se o danou problematiku zajímá. Vytvořený modul funguje jako stavebnice, kdy si lektor či jednotlivec může poskládat jednotlivé části tak, jak uzná za vhodné. Zároveň díky přepisu mluveného slova, je možné modul použít bez hlubších znalostí dané problematiky a přípravy a zkušeností lektora. Modul je dostupný online v českém jazyce pod otevřenou licencí Creative Commons (je možné ho bezplatně použít, šířit i modifikovat). V nejbližších týdnech bude k dispozici i anglická verze. Výukový modul je volně dostupný všem zájemcům na webu iniciativy.

Součástí iniciativy Stop Predatory Practices je i popularizace problematiky predátorských praktik. V rámci těchto aktivit jsou do projektu zapojeni dva středoškolští studenti, Kristýna a Štěpán, z programu Otevřená věda. Kristýna a Štěpán společně s Terezou Šímovou připravují popularizační příspěvky na sociální sítě (Instagram, Facebook a TikTok). Pokud je chcete podpořit, začněte je sledovat na instagramovém profilu @open_scientists.

Tým iniciativy STOP predátorským praktikám, bude vděčný za zpětnou vazbu na výukový modul i za jakékoliv nápady, které pomohou s jejím rozvojem.

Více informací o iniciativě se můžete dozvědět na webu www.stoppredatorypracitces.com.